نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از روزی که تصمیم گرفتم در انتخابات شرکت کنم ـ 20 فروردین 96 ـ در آستان قدس حضور نیافتم تا آن آستان پاک بماند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در برنامه پاسخ به سوالات جوانان که از شبکه سه سیما پخش شد، گفت: بنده سعی کرده ام از آغاز فعالیت های انتخاباتی مقید به اخلاق باشم، اما به بنده اتهام می زنند که برای تبلیغات انتخاباتی به مردم نبات داده ام، بنده حتی در روز ولادت حضرت امیر (ع) سخنرانی کردم که در آن مجلس 50 دوربین وجود داشت اما تلاش کردم شان اهل بیت را حفظ کنم و تبلیغاتی صحبت نکنم.

وی  در پاسخ به این پرسش که در دولت آینده از نظر تقسیم بندی های سیاسی چگونه تصمیم خواهید گرفت تا خواسته ها و توانایی های جوانان تحت الشعاع جناح بندی های سیاسی قرار نگیرد، پاسخ داد: یکی از مشکلات و معضلات کشور را جناح بندی های سیاسی می دانم، به همین دلیل دولتم را فراجناحی تشکیل می دهم و بر اساس کارآمدی مدیران دولتم را انتخاب می کنم، نه اینکه به صورت تیمی و اتوبوسی افراد را با خود بیاورم.

وی وعده داد: از اصلاح طلبان و اصولگرایان خط امامی استفاده خواهم کرد. برای اصلاح طلبان در خط امام همان اندازه ای احترام قائلم که برای اصولگرایان خط امامی ارزش قائل هستم. در دولتم از این افراد کارآمد استفاده خواهم کرد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که کاهش تورم تا چه اندازه بر معیشت مردم تاثیرگذار بوده است، گفت: علت تک رقمی بودن نرخ تورم به دلیل رکود است. باید تلاش کرد رکود از طریق هدایت نقدینگی به بخش های مولد اقتصاد از بین برود. حتی اگر با فعال شدن طرح های اقتصادی تورم موجود حفظ شود اتفاق خوبی افتاده است.

وی مدعی شد: رکود در دولت یازدهم رکورد زده است، اما دولت می گوید از رکود عبور کرده است. به نظر بنده باید با مردم صداقت داشت.

رییسی ادامه داد: آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری اش گفت عدد و رقم برایم مهم نیست، بلکه باید به جیب مردم نگاه کرد. بنده چون قیمت اقلام خوراکی را دارم عرض می کنم که قیمت برنج، روغن، گوشت گوسفند، گاو و مرغ، خیار و حبوبات بر اساس آمار رسمی دولتی در دولت یازدهم بین 40 تا 133 درصد گران شده است. این افزایش حدود دو برابری قیمت ها موجب کوچک شدن سفره مردم شده است. دولت به جای حل مشکلات مردم به بنده تهمت می زند.

وی ادامه داد: در نشست های انتخاباتی افراد از شهرستان ها آورده می شوند، خب این طبیعی است، اما چرا به فهم و درک جوانان با این سخنان بی احترامی می شود. در قضیه فتنه بسیاری از رادیوهای خارجی گفتند مردم را با نوشابه و ساندویج به خیابان ها آوردند و یا در 9 دی نیز مردم را به میدان آوردند، اما بنده چنین اجتماعاتی را همراه خودم ندارم.

رییسی گفت: جوانان در اجتماعات‌شان حرف برای گفتن دارند. شب گذشته ساعت 12 شب در ورامین با تراکم جمعیت بالایی روبرو بودم. در کجای این مملکت در این ساعت چنین اجتماع پرتعدادی وجود دارد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای تامین مسکن ارزان جوانان چه برنامه ای دارید؟ پاسخ داد: وقتی جوان را به ازدواج تشویق می‌کنیم باید مسکن آن را هم تهیه کنیم. بنده برای این کار چند راهکار دارم؛ اول آنکه برای دانشجویان خوابگاه های متاهلان را توسعه دهم یا امکان اداره مسکن برای زوج های جوان را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: البته این کار اصلی ما نیست،  بلکه مسکن سازی باید رونق یابد تا هم اشتغال جوانان تامین شود و هم مسکن آنان ساخته شود. در حال حاضر بیش از 500 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند اما به دلیل پرداخت تسهیلات میلیاردی به افراد بدحساب، این افراد نمی توانند به این زودی ها تسهیلات ازدواج دریافت کنند. اگر دو تا از این وام ها به بانک ها برگردد، می توان به راحتی برای 500 هزار جوان در صف تسهیلات پرداخت کرد.

رییسی از افزایش 300 هزار عددی ازدواج پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وعده داد و افزود: در برنامه ام هم افزایش ازدواج از 700 هزار به یک میلیون ازدواج در سال را پیش بینی کرده ام. این مساله شعار نیست، اما دولتی ها اسم جوانگرایی را می برند اما پاسخ دهند چند درصد مدیران دستگاه ها در این دولت جوان هستند.

وی با اشاره به برنامه هایش برای تولید مسکن، گفت: ساخت یک میلیون مسکن را در برنامه ام دارم که 200 هزار مسکن در روستاها خواهیم ساخت. البته اصلاح بافت های فرسوده و ساخت مسکن برای جوانان را با مشارکت خود مردم دنبال خواهم کرد. در این زمینه بخش خصوصی باید از طریق تسهیلات فعال تر شود. سازوکار تولید انبوه مسکن باید طراحی شود به طور مثال می توان بخش تولید مسکن را از طریق معافیت های مالیاتی حمایت کرد. در جایی که دولت می گوید مسکن ساخته شود، باید تسهیلات مالیاتی پرداخت شود.

رییسی در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری برای اشتغال پایدار اندیشیده اید؟ گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران کسی که یک ساعت در هفته شاغل باشد گفته می شود که اشتغال دارد اما بنده این اشتغال را اشتغال ناقص می دانم. یک میلیون تحصیلکرده بیکار داریم که اگر فکری برایشان نشود مشکل پیدا می کنند. خانمی به بنده مراجعه کرد و گفت با همسرم هیچ مشکلی نداریم و بسیار گرم و صمیمی هستیم اما همسرم بیکار است.

وی با یادآوری تاکید قانون بر ساخت مسکن مردم، گفت: قانون بر حل سریع مشکل مسکن مردم تاکید دارد، اما دولتمردان از بنده می پرسند چگونه می خواهید این اشتغال را ایجاد کنید. ما اقتصاد دریایی مان سه درصد است، اما در برخی کشورها 50 درصد است. علاوه بر آن فضای مجازی یک ظرفیت است و در تولید محتوا و برنامه نویسی ظرفیت های خوبی داریم. پاکستان در فضای مجازی بیش از هشت میلیارد دلار درآمد دارد.

به گفته رییسی، استفاده از حوزه های پیشران از جمله مسکن، کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع و معادن از ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برخوردار است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر بخشی از نقدینگی که در این دولت سه برابر شد در کارگاه های کوچک و متوسط هزینه می شد اشتغال زیادی به وجود می آمد اما این نقدینگی به افراد بدحساب پرداخت شد و به بیکاری دامن زده شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اعتبارات داخلی می توان از طریق جذب فاینانس هم اشتغال ایجاد کرد البته منظورم سپردن امور کشور به خارجی ها نیست، بلکه باید در این زمینه با دنیا تعامل برقرار کنیم. ایجاد اشتغال وظیفه دولت است و در دولت کار و کرامت هیچ یک از وزرا در شرکت های خصوصی کار نخواهند کرد و با کار شبانه روزی برای جویندگان، اشتغال ایجاد خواهیم کرد. کار با منت را نمی پسندم بلکه زنان، دختران و جوانان باید با کرامت بر سر کار بروند.

رییسی در پاسخ به این پرسش که اگر رییس جمهور شوید چه برنامه هایی برای رفع چالش ها و آسیب های نسل جوان به ویژه اعتیاد و بزه های اجتماعی خواهید داشت؟ گفت: آسیب های اجتماعی معلول علت هاست و برخورد با علت ها مقدم بر معلول هاست. خانواده کانون موثری در شکل دادن شخصیت جوان است. خانواده می تواند جوان را از محیط اجتماعی نامناسب حفظ کند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: علاوه بر خانواده، اشتغال جوانان و فقدان آن در شکل گیری بزه های اجتماعی تاثیر دارد. فقدان شغل در روستاها موجب مهاجرت جوانان به حاشیه شهرها، رفتن آنها به سمت بزه ها و آسیب های اجتماعی می شود. داد بنده و جوانان فارغ التحصیل بیکار نیز همین است. بیکاری های آسیب های فراوانی دارد و باید قطع شود.

به اعتقاد وی، مسائل فرهنگی نیز در شکل گیری آسیب ها و بزه های اجتماعی نقش اساسی دارد.

رییسی ادامه داد: دستگاه های فرهنگی باید الگوهای موفق در حوزه های اجتماعی، صنعتی، کشاورزی، معادن و چهره های موفق دفاع مقدس را الگوسازی و به جامعه معرفی کنند.

وی با انتقاد از عملکرد  ستاد مبارزه با موادمخدر، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان اتاق فکر، فضای اعتیاد کشور را رصد کند. دستگاه های عضو این ستاد از جمله ناجا و قوه قضاییه به این ستاد گزارش می دهند اما در کف خیابان حقایق دیگری جاری است. رییس این ستاد، رییس جمهور است و زمانی که بنده در دادستانی بودم از ایشان خواستم تا جلسات ستاد را تشکیل دهد اما ایشان این کار را نکرد و بنده به رهبری مراجعه کردم و از ایشان خواستم تا جلسات این ستاد تشکیل شود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: البته نمی گویم جلسات ستاد تشکیل نمی شود بلکه منظورم این است که به ریاست جمهور تشکیل نمی شود. در زمان مسئولیت دادستانی ام حداکثر دو بار با حضور رییس جمهور جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر تشکیل شد.

وی دولت را موظف به بازپروری معتادان برای بازسازی آنان دانست و افزود: مراکز در برخی شهرها وجود دارد اما به اندازه معتادان نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.