رئیس‌جمهوری آمریکا به رئیس سابق اف بی آی هشدار داد که با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشته باشد. توئیتی که ترامپ منتشر کرده اتهامات جدیدی علیه او ایجاد کرده مبنی بر اینکه او مکالمات کومی را مخفیانه ضبط کرده و تلاش دارد مردی را که در تحقیقات ارتباط کمپین ترامپ با روسیه شرکت داشت، ساکت کند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ جمعه در پیامی توئیتری تلویحا تهدید کرد که چنانچه جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی(اداره تحقیقات فدرال آمریکا) محتوای تماس‌هایش میان خود و رئیس‌جمهوری آمریکا را منتشر کند دولت واشنگتن نیز نوارهایی از مکالمات پخش خواهد کرد. رویترز در ادامه با زیر سوال بردن این تهدید گزارش داد، هنوز مشخص نیست که چنین نوارهایی اصلا وجود خارجی داشته باشد.

منتقدان تاکید دارند که اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در اخراج جنجالی رئیس اف‌بی‌آی آن هم در شرایطی که این آژانس تحقیقاتی را درباره اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را در دست داشت، کار اشتباهی بوده است.

نیویورک تامیز هم گزارش داد: دونالد ترامپ ماه ژانویه از جیمز کومی خواسته بود تا به او اعلام وفاداری کند و کومی نیز از این اقدام سرباز زده بود.

چنین درخواستی جایگاه رئیس اف‌بی‌آی به عنوان یک مامور اجرای مستقل را زیر سوال می‌برد و این گمانه زنی را ایجاد می‌کند که ترامپ از حیطه اختیارات خود پا فراتر گذاشته است.

دونالد ترامپ جمعه در یک پیام توئیتری دیگر نوشت: بهتر است جیمز کومی قبل از آنکه شروع به افشاگری برای مطبوعات کند امیدوار باشد که نوارهایی از گفت‌وگوهای ما وجود ندارد.

در همین حال ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد که او از کومی نخواسته بود تا اعلام وفاداری کند بلکه از مدیر وقت اف بی آی خواسته بود تا صادق باشد. ترامپ همچنین گفت، درباره وجود چنین نوارهایی صحبت نخواهد کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد، جیمز کومی از بابت نوارهایی که ترامپ ادعا می‌کند هراسی ندارد.

مارک وارنر، دموکرات ارشد کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز به ام اس ان بی سی گفت: اگر چنین نوارهایی وجود خارجی داشته باشند، کنگره آنها را بررسی خواهد کرد.

در همین حال شون اسپایسر گزارش‌ها مبنی بر اینکه ترامپ ماه ژانویه در جریان یک مراسم خصوصی شام در کاخ سفید به کومی فشار آورده بود تا به او اعلام وفاداری کند را رد کرد. به گزارش نیویورک تایمز، مدیر اف‌بی‌آی در واکنش به رئیس‌جمهور فقط قول "صداقت" داده بود نه وفاداری.

تحقیقات اف‌بی‌آی و همچنین کنگره درباره آنچه ادعا می‌شود مداخله روسیه در روند سیاسی آمریکاست و هرگونه احتمال تبانی اعضای ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ با کرملین همواره مایه آزار رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است. اسپایسر در کنفرانس خبری روز جمعه به سوالات خبرنگار درباره اینکه آیا ترامپ در کاخ سفید محاوره‌هایش را به طور مخفیانه ضبط کرده است، پاسخ نداد.

اسپایسر گفت، پیام‌های توئیتری ترامپ تهدیدی علیه مدیر سابق اف‌بی‌آی نبوده است. او در برابر سوال‌های متعدد خبرنگاران گفت: "رئیس جمهور چیزی برای اضافه کردن ندارد. توییت او به خودی خود گویاست."

 

بی‌بی‌سی نیز می‌گوید اظهارات ترامپ بار دیگر باعث مقایسه دولت او با دولت ریچارد نیکسون شده چون نیکسون هم محاوره‌ها در کاخ سفید را مخفیانه ضبط می‌کرد؛ کاری که باعث تسریع سقوط دولت او شد.

اعضای ارشد حزب دموکرات در کمیته‌های قضایی و نظارتی مجلس نمایندگان روز جمعه در نامه‌ای به کاخ سفید خواستار دریافت کپی هرگونه نوار مرتبط با این ماجرا شدند. جان کانیرز و الایجا کامینگز، در نامه خود اشاره کردند که "مرعوب کردن یا تهدید یک شاهد بالقوه (اشاره به کومی) با هدف نفوذ، به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شهادت رسمی جرم است." همزمان خبر رسید که کومی دعوتی برای ارائه شهادت در کمیته اطلاعاتی سنا در سه‌شنبه آینده را رد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.