کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران گفت: ارائه فهرست‌های موازی از سوی جریانات اصلاح‌طلب را مفید نمی‌دانم و این جریان ممکن است به عدم پیروزی کامل اصلاح‌طلبان منجر شود.

به گزارش جماران، محسن هاشمی در  نشستی با فعالان دانشجویی سابق و فعلی، گفت: «در ابتدا جنبش‌های دانشجویی تند و افراطی عمل می‌کردند. به مرور زمان از گفتمان عدالت به گفتمان آزادی رسیدند. امروزه نیز جنبش‌های دانشجویی به سمت اعتدال حرکت کرده‌اند و این امر باعث رشد تفکرات اعتدالی در کشور خواهد بود. همین نگرش آنها باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانیم از جوانان در بافت‌های تصمیم‌گیری و اداری کشور استفاده کنیم.

وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند جایگزین مجریانی که سنشان از ۷۰ بالاتر است مجریانی با سن ۳۵ تا ۴۵ خواهند بود. به این ترتیب پویایی در کارها و جدیت و سرعت عمل بیشتری بوجود می‌آید.

هاشمی ادامه داد: البته جوانان باید از تجربیات بزرگترها نیز استفاده کنند. امیدواریم که چنین ترکیبی را در اداره کشور و همچنین در شورای شهر و شهرداری نیز در آینده مشاهده کنیم.

مدیر عامل اسبق مترو تهران در پاسخ به انتقادهای دانشجویان و جوانان به لیست ارائه شده از سوی اصلاح‌طلبان برای شورای تهران، اظهار کرد: در این وقت صحبت از انتخاب شهردار آینده به صلاح انتخابات نخواهد بود. اگر دوستان نسبت به فهرست انتقاداتی دارند بهتر است با گفت‌وگو و تعامل اختلافات را حل کنند و با محوریت و تدبیر بزرگان اعتدال و اصلاحات، وحدت و همگرایی ایجاد شود.

هاشمی تاکید کرد: ارائه فهرست‌های موازی از سوی جریانات اصلاح‌طلب را مفید نمی‌دانم و این جریان ممکن است به عدم پیروزی کامل اصلاح‌طلبان منجر شود.

کاندیدای انتخابات شورای شهر درباره حقوق شهروندی و مسائل فرهنگی، گفت: در مسائل فرهنگی گاهی آقایان مطالبی را عنوان می‌کنند که در اسلام اینگونه نیست و واقعیت اسلام امر دیگری است. بعضی اشخاص با نگرش افراطی خود، جوانان را از اسلام دور می‌کنند. رفتار این اشخاص نیز نقض حقوق شهروندی است؛ برای مثال اگر کسی کنسرتی را لغو کند شهروند حق دارد که به مراجع ذی‌ربط مراجعه و شکایت کند و آن مرجع رسیدگی کند تا از نظر حقوقی و اسلامی تشخیص دهد که حق با چه کسی است و اگر حق ندارند چرا جلوی این کار را می‌گیرند.

هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در سطح شهر، رفاه و توسعه داشته و امکانات بیشتری در اختیار مردم بگذاریم، بی‌فرهنگی ریشه‌کن خواهد شد. این وظیفه مسئولین است که نیاز مردم را به خوبی تأمین کنند.

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره فعالیت‌های اجرایی از جمله حل مسأله ترافیک و موضوع خطوط ریلی در شهر تهران، اظهار کرد: تهران یک سابقه ۲۰۰ ساله دارد ولی از سال ۵۰ الی ۵۲ تهران دچار ترافیک جدی شد. رژیم پهلوی طرح حمل و نقل ترافیک تهران را از طریق فرانسوی‌ها مطالعه کرد و به سیستم خیابان و مترو رسید. در این سیستم ۷ خط مترو بود که باید تا سال ۷۱ ساخته می‌شد. با پیروزی انقلاب این پروژه تعطیل شد در حالی که هر روز به وسعت و جمعیت تهران افزوده می‌شد.

وی افزود: لذا ما به این نتیجه رسیدیم که باید مطالعات طرح ترافیک تهران را، علی‌الخصوص حمل و نقل ریلی انبوه را دوباره مطالعه و بازبینی کنیم. در سال ۸۲ الی ۸۴ دوباره از همان تیم فرانسوی دعوت کردیم. از آنجا که مطالعات قبلی را آنها انجام داده بودند با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رسیدیم. آنها طرح جامع کامل حمل و نقل ریلی شهر تهران را در قالب طرح کل حمل و نقل ارائه دادند و این طرح به تصویب هیأت مدیره مترو و شورای شهر رسید.

مدیرعامل پیشین مترو تهران گفت: در آن طرح فرض شد که باید تهران ۱۲ خط مترو، با ۲۵۶ ایستگاه داشته باشد و ۱۵ میلیون سفر در تهران توسط حمل و نقل عمومی انجام شود که ۱۰ میلیون را حمل و نقل ریلی و ۵ میلیون را سیستم مکمل انجام دهد. سیستم مکمل در این طرح ۶ خط تراموا و سیستم اتوبوس‌رانی بود.

وی تاکید کرد: در آن زمان فرانسوی‌ها به دلیل علاقه آقای احمدی‌نژاد به منوریل، با بررسی‌های دقیق دو نقطه را برای منوریل توصیه کردند؛ یکی از برج میلاد تا نمایشگاه بین‌المللی و دیگری منطقه بهشت زهرا بود. ما تنها کشوری هستیم که بزرگترین قبرستان جهان را داریم و تقریبا مثل شهر است. البته طرح منوریل در شورای شهر وقت  تصویب نشد.

کاندیدای انتخابات شورای شهر با اشاره به موضوع توسعه شهری تصریح کرد: نمونه‌های بارزی در دنیا از توسعه شهری وجود دارد. همین امر کار را  در ایران راحت‌تر کرده است، چون کشورهای توسعه یافته مسیرهایی را که ما باید برویم رفته‌اند. اگر به درستی مطالعه کنیم و تجربه آنها را در نظر بگیریم؛ می‌توانیم ضمن اینکه از تجربه آنها استفاده کنیم، اشتباهات آنها را تکرار نکنیم. من تعجب می‌کنم که چرا مدیریت‌های ما در شهرداری به چنین اموری توجه نمی‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه در دنیا گفته شده که فعالیت‌های زیرساختی حجیم در بحث خودرومحوری جواب نمی‌دهد، گفت: هر چقدر اتوبان و پل و غیره بسازید باز با ترافیک همراه خواهد بود. سیاست‌های اصلی در کلانشهرها تقویت حمل و نقل عمومی،آن هم حمل و نقل عمومی کارا، امن، غیرآلاینده و دقیق است. ما اگر بخواهیم در شهر خوب عمل کنیم باید از این روش بهره بگیریم.

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تصمیمات اشتباه و با پشتوانه سیاسی در شهرداری، اظهار کرد: در شهرهایی مثل ما که در کوهپایه قرار دارند، هیچ کس در باغ‌ها بارگذاری نمی‌کند و همه در بافت فرسوده بارگذاری می‌کنند. تهران هم‌اکنون سه برابر باغ‌ها، زمینی با بافت فرسوده دارد. چه دلیل دارد که در باغات سرمایه‌گذاری کنیم؟ از سوی دیگر تهران یک شهر زلزله‌خیز است و اگر ما به بافت های فرسوده که ساختمان‌های ناپایدار، ساختمان‌های ریزدانه وکوچه‌هایی که نفوذ در آنها بسیار سخت است، رسیدگی نشود بعد از زلزله فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

وی افزود: به وفور در محله‌های تهران شاهد تخریب باغ‌ها بوده‌ایم، چون درآمدزایی از بافت فرسوده به شدت سخت‌تر از تخریب باغ‌هاست. از آنجایی که این افراد به دنبال رسیدن به مقام بالاتر بودند، مسیر راحت‌تر را انتخاب کردند. در صورتی که می‌شد با طرح‌های بسیار زیبا و کارآمد محیطهای قابل زندگی ایجاد کرد. اصلا می‌شد جنوب شهر را به شمال شهر تبدیل کرد. این کاری است که در دنیا به وفور دیده می‌شود.

کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره موضوع املاک نجومی و بحث مبارزه با فساد، با بیان اینکه «هنوز گوش شنوا برای جلوگیری از فساد وجود دارد»، درباره راه حل جلوگیری از فساد گفت: اگر از ابزارهای الکترونیک استفاده کنیم و اطلاعات را در سایت‌ها قرار دهیم، قطعا شفافیتمان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. اطلاعاتی در شهرداری است که محرمانه نیست و هر کسی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و باید شورای شهر فشار بیاورد که این اطلاعات در دسترس آحاد ملت قرار گیرد.

هاشمی در پاسخ پرسشی مبنی بر  شفاف‌سازی دیدگاه سیاسی خود گفت: من به تأسی از ابوی گرامی «آیت الله هاشمی رفسنجانی» سعی دارم فراجناحی عمل کنم؛ همیشه هم در فکر و هم در اجرا فرا جناحی بوده‌ام. اما از نظر حزبی من عضو حزب کارگزاران سازندگی هستم. در حال حاضر نیز رئیس شورای عالی حزب هستم و فعالیت حزبی بنده در آنجا است.

وی همچنین در نشست دیگری با اهالی مطبوعات گفت: مطبوعات در بخش سیاسی در چند سال اخیر نقش ویژه‌ای را در بازگشت کشور به مسیر اعتدال و عبور از افراطی‌گری ایفا کرده است. من می‌خواهم مطبوعات را در بحث اجرا در کشور وارد کنم.

کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران درباره شهر بین‌المللی گفت: شهرهای بین‌المللی ۱۲ شاخص باید داشته باشند که البته بعضی از آنها را تهران داراست؛ ما در عصر رسانه زندگی می‌کنیم و مطبوعات نقش مهمی در کشورهای توسعه یافته دارند. یکی از شاخصه‌های شهر بین‌المللی داشتن مطبوعات بین‌المللی است که متأسفانه این موضوع را در تهران نداریم.

مدیر عامل سابق مترو افزود: یکی از مهمترین شاخصه شهرهای بین‌المللی رسانه‌هایی با گفتمان جهانی است. اما در تهران رسانه‌ای وجود ندارد که وقتی مطلبی می‌نویسد اثر جهانی بگذارد. متأسفانه مطبوعات کشور با وجود داشتن افراد شجاع و بادرایت، به دلیل نوع رفتار مسئولان نمی‌توانند وظیفه بین‌المللی خود را درست انجام دهند. همین امر باعث شده که تهران یک شهر بین‌المللی محسوب نشود.

وی به اهمیت وجود رسانه‌های قوی برای رسیدن به شفافیت اشاره کرد و گفت: لازم است رسانه‌ها از ارگان‌ها علی‌الخصوص شهرداری تهران شفافیت بخواهند. مطبوعات باید تخصصی شوند تا بتوانند مسائل کشور را براساس تخصص ویژه خود دنبال و نقد کنند.

هاشمی در ادامه گفت: از دیگر شاخصه‌های شهر بین‌المللی، ارتباطات هوایی بین المللی است. علی‌رغم اینکه تهران ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا دارد، اما متأسفانه دوبی و استانبول با حدود صفر از سطح دریا ترانزیت بین‌المللی را از ما ربوده‌اند. ما به دلیل تحریم‌ها، عدم سرمایه‌گذاری و افراطی‌گری نتوانستیم ترانزیت را در کشورمان راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل پیشین مترو تهران اظهار کرد: از طرفی حضور نهادها یا شرکت‌های بین‌المللی می‌تواند شاخص دیگری باشد. بسیاری از کشورها به دلیل امنیتی که توانسته‌اند ایجاد کنند نهادهای بین‌المللی را در خود جا داده‌اند و اکثر مراسم‌ها در آنجا برگزار می‌شود. چرا نباید در تهران مراسم‌ها و مذاکرات مهم بین‌المللی برگزار شود؟ همین موضوعات است که برای شهر درآمد و کار و شغل ایجاد می‌کند و با نبودش شغل ارزان‌قیمت را از دست می‌دهیم.

هاشمی درباره گردهمایی‌های اجتماعی و فرهنگی بین‌المللی گفت: برگزاری گردهمایی‌های بین‌المللی از دیگر شاخصه‌های شهر بین‌المللی است که متأسفانه به دلیل بعضی تنگ نظری‌ها  بسیاری حاضر نمی‌شوند به ایران سفر کنند و مراسم بین‌المللی را در تهران برگزار کنند. در صورتی که اسلام این را نمی‌خواهد ؛ اسلام دین آزادی است.

وی اظهار کرد: امروزه شهرهای فراملی جهان یا همان شهرهای آلفا، ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد خود را از راه همان ۱۲ شاخصی که دارند، به دست می‌آورند. شهرهای بتا نیز ۹ شاخص دارند. این شهرها در ۲۰ سال گذشته وضعیت ما را داشتند اما توانستند از آن گذر کنند و به وضعیت امروز خود برسند. شهرهای گاما ۶ شاخص دارند و بعد به شهرهایی می‌رسیم که کمتر از سه شاخص دارند و متأسفانه اسم تهران جزو این شهرهاست. من امیدوارم اگر توانستیم در شورای شهر وارد شویم، کاری کنیم که تهران در حوزه گردشگری به جایگاه شایسته خود دست یابد.

هاشمی همچنین در دیداری با اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد: آنچه برای ابرشهر تهران مهم است، رسیدگی به وضعیت تقریبا ۸ میلیون شهروند و نیازهای آنهاست. می‌دانیم که اطراف تهران هم اقماری نزدیک به چهار میلیون جمعیت دارد. موضوع ساخت‌وساز برای این جمعیت ۱۲ میلیونی موضوع بسیار مهمی است و نظام مهندسی در این امر جایگاه مهمی دارد و عدم حضورش باعث خسارت‌های زیادی به تلاش‌های مشاوران و مجریان و سرمایه‌گذاران خواهد زد.

فرزند آیت الله هاشمی با اشاره به قوانین نظام مهندسی گفت: مهم است که نظام مهندسی بر اساس قانون پیش برود. تمام مسئولان نظام مهندسی با شورای شهر و شهرداری وارد مذاکره شده‌اند و تلاش‌هایی کردند تا قوانین نظام مهندسی به دقت اجرا بشود اما هنوز خلأ زیادی وجود دارد. براساس اطلاعات من حداقل در تهران این قوانین اجرا نمی‌شود. اعضای نظام مهندسی گله‌مند هستند از اتفاقی که در اجرای قانون افتاده است.

کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران با بیان اینکه «در نظام مهندسی فساد وجود دارد و این فساد به عنوان امضافروشی مطرح می‌شود»، گفت: نظام مهندسی نیز ابتدا باید درون خودش به قوانین احترام بگذارد. فساد امضافروشی باعث تضعیف سیستم نظام مهندسی شده است و متأسفانه بعضی اعضا با این موضوع عجین شده‌اند. این موضوع حتی درآمد متخصصین درون نظام مهندسی را کم کرده است.

وی ادامه داد: اگر صنف به مسائل خود حساس نباشد، اجازه می‌دهد که دیگران به او حمله کنند. کسانی که با متخصصین در نظام مهندسی برخورد می‌کنند از همین حفره وارد می‌شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.