روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی در خصوص تحرکات اردن، آمریکا و انگلیس در مرزهای جنوب و جنوب شرق سوریه نوشت: این تحولات خطرناک، بحران سوریه شعله ورتر کرده، آن را به گذشته بازگردانده و توافق آستانه را برهم خواهد زد.

به گزارش جماران این روزنامه چاپ لندن می نویسد، خبرها از جنوب سوریه حاکی از آن است که تحولات مرزهای سوریه و اردن به سرعت به سمت تنش و حتی رویارویی نظامی پیش می رود. هواپیماهای جنگی سوریه مواضع دو گروه مخالف را در نزدیکی مرزهای اردن در واکنش به حملات آنها به نیروهای سوریه، هدف حمله قرار داد که این حمله در سال های گذشته برای اولین بار بود.
این درگیری ها همزمان است با اظهارات مسئولان سوریه در خصوص تحرکات نظامی گسترده آمریکا، انگلیس و اردن در مرزهای جنوبی سوریه در استان های 'السویدا' و 'درعا' که در آنها تانک های نوع چلنجر، دوهزار و 300 نظامی مسلح و پوشش هوایی با بالگردهای بلک هاوک و نیز 4 هزار عنصر مسلحی که در اردن تحت نظارت آمریکا و انگلیس آموزش دیده اند به آماده باش درآمده و این نیروها در حال حاضر در منطقه 'التنف' در داخل مرزهای سوریه به سمت 'بوکمال' در مرزهای عراق و سوریه در حرکت هستند. 
 'ولید المعلم'وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (سه شنبه) تصریح کرد که کشورش حضور نیروهای اردنی در خاک این کشور بدون هماهنگی با دولت سوریه را نیروهای متجاوز می داند و جنبش حزب الله نیز اعلام کرد که طرح هایی برای اشغال اراضی سوریه تحت عنوان مبارزه با داعش در حال چینش است، این درحالی است که در حال حاضر داعش در مرزهای اردن و سوریه حضور ندارد.
این روزنامه چاپ لندن می نویسد، روسیه و ایران به عنوان همپیمانان سوریه هنوز واکنشی به این افزایش تحرکات در جبهه جنوبی سوریه نشان نداده اند در حالی که این تحرکات همزمان است با توافق آستانه که در این توافق منطقه درعا جز چهار منطقه سوریه جز مناطق کاهش تنش و در مرحله بعدی آتش بس است.
رای الیوم ادامه داد: این تحرکات خطرناک و صف آرایی، همزمان است با آغاز مانورهای موسوم به 'الاسد المتاهب' (شیر آماده) که در آن 20 کشور در کنار اردن با فرماندهی آمریکا و نمایندگان ناتو در کنار انگلیس، فرانسه، ایتالیا، عربستان و مصر در اردن مشارکت دارند و به نظر می رسد این شیر آماده پریدن به عمق سوریه است. 
 گزارش های خبری حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد که مناطق بی طرف در جنوب سوریه تحت اشراف نیروهای وابسته به خود در مرزهای سوریه، عراق و اردن و عربستان بخصوص در گذرگاه التنف در مرزهای سوریه و عراق ایجاد کند و آموزش نیروهای مخالف در اردن نیز با همین هدف بوده و یکی از اولین اهداف آن قطع ارتباط جغرافیای ایران است که عربستان، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه را راضی خواهد کرد. 
'شعله ور کردن جبهه سوریه و اردن ماجراجویی خطرناکی است که یکی از اهداف آن خنثی سازی توافق آستانه و بازگرداندن بحران سوریه به عقب است و این تصادفی نیست که 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان و 'شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' همتای قطری او پس از دیدار با 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن درباره برکناری 'بشار اسد' سخن می گویند. وزیر خارجه قطر می گوید که توافق آستانه جایگزین رفتن اسد نیست.'
این روزنامه تحلیل می کند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال پایگاهی در خاک سوریه بخصوص در شهر رقه است که جایگزین پایگاه هوایی 'اینجرلیک' ترکیه باشد و از نفوذ روسیه و ایران بکاهد.
رای الیوم در پایان می نویسد، آینده بر اردن سخت خواهد بود و این در حالی است که رهبران این کشور قدرت قبول یا رد طرح های آمریکا و انگلیس را نخواهند داشت و تحولات سوریه اردن را نیز تهدید کرده همچنان که سوریه امروز دیگر سوریه 28 سال پیش نیست و این انتظار طولانی نخواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.