پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با اشاره به تصمیم ترکیه برای ساخت دیوار در مرز ایران؛

هر اقدامی در مرزهای مشترک ایران و ترکیه باید با اطلاع تهران باشد

یک منبع آگاه در وزارت خارجه در واکنش به انتشار خبری مبنی بر تصمیم آنکارا برای دیوار کشیدن در قسمتی از مرز مشترک ایران و ترکیه جهت جلوگیری از ورود عناصر پ.ک.ک به خاک این کشور اظهار کرد: ایران از این موضوع به طور کلی اطلاع دارد.

به گزارش جماران، این منبع آگاه در پاسخ به پرسشی در این ارتباط افزود: جمهوری اسلامی ایران اطلاع کلی از موضوع دیوار کشیدن در بخشی از مرز مشترک ایران و ترکیه را دارد و به نظر می‌رسد مقامات ترکیه برای افزایش تدابیر امنیتی در مرزهایشان قصد دارند اقدامات جدیدی انجام دهند که یکی از این اقدامات موضوع مورد اشاره است.

 

وی ادامه داد: به طور معمول و بر اساس قوانین بین‌المللی، ترکیه هر اقدامی که بخواهد در مرزهای مشترک دو کشور انجام دهد باید با اطلاع ایران باشد.

 روز دوشنبه برخی رسانه‌های ترک مدعی شدند ترکیه به منظور جلوگیری از ورود تروریست‌ها و نیروهای پ.ک.ک به سرزمینش به دنبال ساخت دیواری در مرزهای ایران است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ینی سافاک عربی، یک مقام ارشد دولتی مدعی شد: ترکیه به منظور مقابله با تهدیدات تروریستی و تحرکات عناصر پ.ک.ک به داخل ترکیه برنامه تاسیس دیوار در مرز ترکیه با ایران را دارد.

نیروهای مسلح ترکیه در سه هفته اخیر شکست‌های سنگینی از طرف عناصر پ.ک.ک در مرزهای ایران متحمل شده و سازمان اطلاعات ترکیه پایگاه‌های عناصر پ.ک.ک در مرزهای ایران را مشخص کرده است.

ینی سافاک در پایان مدعی شد: دولت ترکیه به منظور رهایی از خطرات و تهدیدهای تروریست‌ها در طول دو شهر اغدر و اغری دیواری سیمانی به طول 70 کیلومتر و برج‌های مراقبتی خواهد ساخت.

برخی از تحلیل‌گران منطقه با اشاره به انتشار این خبر اظهار کرده‌اند در صورتی که این موضوع فراتر از یک موضوع رسانه‌ای باشد چنین امری  به این زودی محقق نمی‌شود و امری زمان‌بر و هزینه‌بردار است.

آنها هم‌چنین معتقدند که زمان دیوار کشیدن تمام شده است و ترکیه جهت افزایش امنیت در مرزهای خود می‌تواند از روش‌های مناسبت‌تری استفاده کند.

از دیگر سو به نظر نمی‌رسد ایران به صورت اصولی با این موضوع مشکل داشته باشد چرا این امر می‌تواند در کاهش قاچاق کالا از ترکیه به ایران نیز موثر باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.