سفیر ژاپن در دهلی نو با اشاره به آمادگی ژاپن برای مشارکت در توسعه بندر چابهار تصریح کرد دولت ژاپن با تهران و دهلی نو در خصوص مشارکت با هند در طرح توسعه بندر چابهار در حال مذاکره است.

به گزارش جماران ،'کنحی هیراماتسو' روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی زبان هندو افزود:ژاپن به شبکه های ارتباطی علاقه مند است و چابهار بندری مهم برای اتصالات و ارتباطات در منطقه است .
توافقنامه احداث دو اسکله دربندر چابهار با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند، اردیبهشت ماه سال گذشته به امضای 'عباس آخوندی' وزیر راه و شهرسازی کشورمان و 'نیتین گادکاری ' وزیر کشتیرانی و بزرگراههای هند رسید.
توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار نیز در سفر خرداد سال گذشته 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند به ایران میان تهران ،دهلی نو و کابل با اهدافی همچون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور امضا شد.
افزایش قابل توجه بهره وری از ظرفیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان ، بی نیاز شدن بسیاری از کشتی های تجاری از ورود به خلیج فارس و طی مسافت بیشتر، قرارگرفتن ایران در مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه و در اهداف بلند مدت تر، توسعه یکی از محروم ترین مناطق ایران ازجمله اهداف این طرح است که می تواند در کنار به انجام رسیدن این توافق سه جانبه حاصل شود.
بر اساس توافق امضا شده میان هند، ایران و افغانستان طرح توسعه بندر چابهار باید در مدت 18 تا 24 ماه تکمیل شود.
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی چندی پیش با بیان اینکه فاز نخست توسعه بندر اقیانوسی چابهار با بیش از 850 میلیون دلار سرمایه گذاری آماده بهره برداری است اظهار امیدواری کرد که این فاز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی افتتاح شود.
وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در بندر چابهار افزود:برای افزایش ظرفیت بندر چابهار 300 میلیون دلار از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی ،403 میلیون دلار به صورت مشترک از محل صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر ، 150 میلیون دلار سرمایه گذاری از محل فاینانس دولت هند و 85 میلیون دلار دیگر در قالب بی اوتی (اجرا،بهره برداری و واگذاری)با هندی ها دراین بندر سرمایه گذاری شده که مجموع آن حدود 850 میلیون دلاراست و ظرفیت این بندر را از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش می دهد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است .

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.