معاون وزیر نفت می‌گوید با اجرایی شدن برجام، ایران هیچ مشکلی برای دریافت پول فروش نفت خود ندارد و مسایل مطرح شده در این مورد از اساس صحت ندارد.

به گزارش جماران، درحالی که روز گذشته درحین دومین مناظره تلویزیونی، برخی از کاندیداها به انتقاد از سیاست های نفتی دولت پرداختند و حتی این موضوع مطرح شد که باوجود اجرایی شدن برجام، ایران هنوز هم در دریافت پول حاصل از صادرات نفت خود مشکل دارد، امیرحسین زمانی نیا - معاون وزیر نفت در امور بین الملل - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روزانه به طور میانگین ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می شود که تمام عواید این کار بدون مشکل به خزانه دولت واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان صادرات نفت کشور به طور میانگین ۲.۵ میلیون بشکه در روز است، ادامه داد: این رقم میانگین است و ممکن است گاهی بالاتر یا پایین تر برود، اما هیچ مشکلی در دریافت پول نفت وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با تصریح اینکه به هیچ وجه ادعاهای مطرح شده درباره عدم دریافت وجه فروش نفت مورد تایید نیست، ادامه داد: بانک مرکزی بارها تایید کرده که هیچ مشکلی در دریافت عواید ناشی از فروش نفت وجود ندارد و برای ما روشن نیست برخی کاندیداها اطلاعات خود را از کجا به دست می‌آورند که به این شکل مطرح می کنند. این اظهارات صرفا به قصد تخریب دولت و به قصد نادیده گرفتن عواید برجام برای کشور مطرح می شود.

زمانی نیا ادامه داد: برخی کاندیداهایی که در این مناظره شرکت داشتند از ابتدا با برجام مخالفت داشتند و الان هم چشم خود را روی عواید و گشایش‌های برجام بسته‌اند ولی مردم به وضوح می فهمند که اگر برجام نبود الان قطعا فروش نفت ایران در این وضعیت قرار نداشت و در سطح ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه و حتی به صفر رسیده بود. رویدادهایی مثل نمایشگاه نفت نیز که با این عظمت درحال برگزاری است، از دستاوردهای برجام است.

ایران در آستانه امضای ۷۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی

معاون وزیر نفت در امور بین الملل در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایسنا با اشاره به این که ۲۵ پروژه بزرگ نفتی و گازی را درحال مذاکره با شرکتهای مهم دنیا داریم، گفت: ظرف سه تا چهار ماه آینده این پروژه ها قطعا به قرارداد می رسد که مجموع ارزشی معادل ۷۰ میلیارد دلار دارند.

او در تشریح جزییات این قراردادها گفت: قراردادهایی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در بخش بالادستی نفت درآستانه امضا قرارد دارد، همچنین معادل ارزش ۱۰ میلیارد دلار قرارداد در بخش پتروشیمی، ۱۰ میلیارد دلار در بخش گاز و نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار نیز در بخش پالایش و پخش، ساخت تجهیزات و بهینه سازی مصرف انرژی است.

برخی نقش مار می کشند!

زمانی نیا در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که در مناظرات انتخاباتی از دولت انتقاد شده که با افتخار از افزایش صادرات نفت سخن می گوید و این به معنی دفاع از خام فروشی است، گفت: این حرف شبیه به حکایتی است که به جای این که "مار" را بنویسند نقش مار را می کشیدند. بقیه کشورهای دنیا را نگاه کنید. آیا روسیه در تکنولوژی از ایران پایین تر است؟ تجربه پایین تری از ایران دارد؟ روسیه روزانه نزدیک به هشت تا ۹ میلیون بشکه نفت خام صادر می کند. آیا به این کشور هم انتقاد خام فروشی وارد است؟ ما تا پایان این دولت حدود ۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی را اضافه می کنیم. این ارزش افزوده نفت و گاز ماست. حرف هایی که در مناظره زده شد کشیدن مار به جای نوشتن آن بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.