محدودیت‌ها از دلبستگی خاتمی به نظام کم نکرده است.

عبدالله مومنی در مشهد با حضور در سه ستاد دکتر روحانی به ایراد سخنرانی در جمع مردم این شهر پرداخت.

به گزارش جماران، این فعال سیاسی اصلاح طلب در سخنرانی نخست خود درستاد مرکزی حزب اتحاد ایران اسلامی استان خراسان رضوی ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از کارگران مظلوم معدن در استان گلستان از درگاه خداوند برای خانواده های آنان آرزوی صبر کرده و ابراز امیدواری کرد که هیچگاه شاهد چنین فجایعی نباشیم.

‎مومنی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: وقتی در مورد انتخابات سخن می گوییم خواه ناخواه باید توجه کنیم که در جریان انتخابات قرار نیست فرد و شخصیتی دقیقا با مشخصات مورد توجه ما در انتخابات حضور پیدا کند، در انتخابات ریاست جمهوری بطور جدی باید توجه کنیم که طرفهای مقابل چه کسانی هستند و پیشینه و سابقه و تجربیات گذشته مدیریتی و سیاسی  آنها به چه شکلی بوده و چه کارنامه ای داشته اند.

‎انتخابات ریاست جمهوری یعنی رقابت و هماوردی دو گفتمان کلی در کشور

‎سخنگوی سازمان ادوارتحکیم وحدت گفت: امروز ببینیم که آیا می خواهیم وقتی در همین چند ماه امریکا دو عملیات نظامی در سوریه و افغانستان در بیخ گوش ما انجام داده است ، کشور و امنیت مان را به کسانی بسپاریم که تجربه آنها قضاوت و حضور در جنگ  است و نه دیپلماسی و گفتگو کردن؟البته ما برای همه رزمندگان و نظامی ها و یادگارهای دفاع مقدس احترام قائلیم اما نگران این هم هستیم که تفکر نظامی در دستگاه اجرایی کشور حاکم شود

‎مومنی با طرح این سوال که "چرا امروز کاندیداهای رقیب اقای روحانی از سیاست و امر سیاسی حرف نمی‌زنند؟" بیان داشت: مهمترین مسایل امروز کشور ما و مردم عزیز اگر چه حل مشکل معیشت و به راه حل درست و کاربردی  رسیدن بر سر حل مسایل اقتصادی و کاستن از مشکلات اقتصادی مردم باشد که هست ،اما این امر منفک از امر سیاسی نیست  و دقیقا این موضوع در هم تنیده با مسایل سیاسی است و ابتدا راه حل های سیاسی نیز دارد. امروز کاندیدایی داریم که اگر رای بیاورد واقعیت آن است که اعضای کابینه اش همان کابینه احمدی نژاد است. پایگاه سیاسی که او را حمایت می کند همان است. اقای رییسی می گوید من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب . آیا با مردم روراست هستید؟ شما ده سال است که عضو جامعه روحانیت هستید. اتفاقا ما خوشحال می شویم که شما یک جریان سیاسی شناخته شده را نمایندگی کنید اما اینکه با مردم صریح نباشید با اصول اخلاق سیاسی همخوانی ندارد.

‎این فعال سیاسی گفت: اقای قالیباف که دو هفته قبل از ثبت نامش بیانیه می دهد که در فکر من هم نامزدی نیست، چگونه حالا مدعی است برنامه هایی دارد که رشد 30 درصدی در اقتصاد بوجود آورد. بالاخره ما کدام حرف را باور کنیم. یعنی در همین دو هفته به این کشفیات رسیده اید؟ آیا این اقدام علیه امنیت ملی کشور نیست که وعده هایی به مردم مظلوم و فقیر بدهید که به اذعان رییس مجلس امکان اجرای آن در کشور وجود ندارد. اقای قالیباف شما سه بار کاندیدای ریاست جمهوری شده اید. خدا قوت! اما بالاخره در همه این سالها ما متوجه نشدیم که حرف شما در مسایل سیاسی و فرهنگی چیست. چرا مردم ما را که یک ملت بزرگ  با تمدن است را با نگاه ابزاری  ارزیابی می کنید؟ رییس جمهور در مملکت ما مجری قانون اساسی است. اما این رفتارها نشانگر این موضوع هست که افرادی با چنین سابقه ای اگر در مسند اجرایی کشور قرار بگیرند آیا به قانون تمکین خواهند کرد.زمانی که در طول مدرت تصدی شهرداری  در طی  14 سال شهرداری به نظارت شورا تن نمی دهد و مناقصات را طوری برگزار می کند  که نیاز به تصویب شورای شهر نباشد. چه تضمینی هست که فردا در مقام ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی هم همین رفتار را تکرار نکند و تجربه یکشنبه سیاه احمدی نژاد تکرار نشود.

‎مومنی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دولت آینده روحانی گفت: آیا حضور و رای ما به آقای روحانی صرفا بایستی برای دفع خطر صورت بگیرد؟ پاسخ من منفی است. من متعقدم که رای معنا دار ما به روحانی می تواند کاراکتر ایشان را در سپهر سیاسی تعریف کند.

‎وی افزود: این قدرت گفتمانی جریان اصلاحات است که امروز اقای روحانی را با صبغه اعتدالی و حتی اصولگرایی در صف اول جبهه اصلاحات قرار داده است و ایشان واقعا فراتر از انتظار ما ایستادگی هایی کرده است. این قدرت منطق اصلاح طلبی است که امروز اقای ناطق نوری و حتی علی لاریجانی را به عنوان متحد و موتلف خود جذب کرده است. بنابراین با رای به روحانی باید توجه کنیم که روحانی آینده را این ما هستیم که در این همین ایام می سازیم. اینکه جهت گیری های او چه باشد را ما در همین ایام انتخابات با طرح مطالباتمان تعیین می کنیم.

‎این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر در دور اول با شکل گیری برجام گام بزرگی در جهت برقراری امنیت ملی برداشته شد در دور دوم مطالبه ما از اقای روحانی این است که سایر حوزه های زیست ما را هم امن کند. ما در دور بعد به دنبال امنیت فعالیت سیاسی و تحزب هستیم. در پی امنیت پایدار فعالیت های فرهنگی و هنری هستیم. ما دانشگاه امن برای فعالیت دانشجویان می خواهیم. مفهوم امنیت در همه حوزه ها و عرصه ها باید پی گیری شود. امنیت سرمایه گذاری لازمه ایجاد شغل و رونق اقتصادی است. این امنیت که می گوییم پیش زمینه و مقدمه آزادی است. آزادی امری خداداد است که قانون اساسی ما بسیاری از مصادیق آن را ذکر کرده است. آنچه ما از دولت دوم روحانی می خواهیم تضمین این آزادی هاست. ایجاد امنیت برای بهره مندی از این آزادی هاست. پیش شرط این آزادی ها هم حاکمیت قانون است و امیدواریم در دور بعدی اقای روحانی با قدرت به سمت امن سازی عرصه های مختلف بروند تا انشالله از این طریق کشور در مسیر توسعه انسانی قرار گیرد.

مشارکت مردم در انتخابات به کارآمدی  و ثبات نظام سیاسی  کمک می کند  

‎بر اساس این گزارش عبدالله مومنی همچنین روز پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه در ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان استان خراسان رضوی دکتر حسن روحانی شهر مشهد نیز در سخنانی گفت: با توجه به ظرفیت‌های مردم سالارانه ای که در قانون اساسی وجود دارد با وجود پارلمان و اتکا رییس جمهوری به رای مردم،مشارکت مردم در انتخابات  و اساسا اصلاحات برای ما بخشی از فرایندهای عادی سیاسی است و نه تنها موجد ضرر نیست بلکه به  کارآمدی  و ثبات نظام سیاسی  نیز کمک می کند.

‎عبدالله مومنی در سخنان خود در جمع جوانان و دانشجویان اینکه پیش از روحانی دولت در دست فالگیرها بود گفت: چهار سال اول روحانی به آواربرداری ویرانه ها و بعد ریل گذاری گذشت و اکنون مرحله حرکت با رویکرد اصلاح طلبانه است. روحانی دوباره برنامه ریزی را به جای برنامه روزی و تصمیمات غریزی گذاشت، روحانی مهمترین سازمان مدیریتی کشور را که توسط دولت سابق منهدم شده بود و سرمایه های علمی و راهبردی آن مضمحل شده بود را احیا کرد.

‎این فعال اصلاح طلب با اشاره به نقش گروه های مختلف اجتماعی در همراهی با روحانی برای ادامه مسیر گفت: جوانان و دانشجویان و از همه مهمتر زنان به عنوان موتور محرکه جنبش اجتماعی برای پیروزی روحانی با حضور میدانی خود کار اقناعی بکنند. ما باید مراقب باشیم و به عقب باز نگردیم.

‎عبدالله مومنی، دسترسی آزاد به شبکه های اجتماعی را یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت روحانی دانست و گفت: در دنیای امروز تصور اینکه به شبکه های اجتماعی دسترسی نداشته باشیم ممکن نیست و دسترسی آزاد به این شبکه ها دستاورد مهم دولت تدبیر و امید است. به شما می گویم اگر دولت به دست رقبا بیفتد این آزادی شکننده خواهد بود.

برای تداوم تغییر باید در انتخابات شرکت کنیم

‎عبدالله مومنی در نشست دیگری در آیین گشایش  ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان حامی روحانی در شهر مشهد با اشاره به نتایج عملی برجام به عنوان ثمره ارزشمند دولت یازدهم تاکید کرد: برجام برخلاف آنچه مخالفان افراطی دولت می خواهند آن را نادیده بگیرند، یک دستاورد ارزشمند ملی و صلح گرایانه است. با نگاهی به سرنوشت برخی از کشورهای منطقه اهمیت برجام بیشتر پی می بریم. در عراق سالها پس  از حضور آمریکایی ها در این کشور و سقوط صدام هنوز تحریم ها برداشته نشده بود اما در ایران پس از یک دوره سخت که تحریم ها را «کاغذ پاره» می خواندند و در صدد خراب کردن چهره کشور در سطح بین المللی بودند، در مقتدرانه ترین شکل ممکن با دیپلماسی فعال دولت تدبیر گره تحریم ها باز شد. امروز مهم ترین کار پیش روی ما این است که برای تداوم راهی که از چهار سال پیش آغاز شده تلاش کنیم چرا که این وضعیت می تواند به عقب بازگردد.

‎عبدالله مومنی فعال سیاسی اصلاح طلب با یادی از سید محمد خاتمی به توقیف و تعطیلی برخی ستادهای روحانی در خراسان به دلیل اینکه مزین به تصاویر رییس جمهور اسبق کشور بودند واکنش نشان داد و گفت: با توجه به ممنوع التصویر نمودن خاتمی و ایجاد مشکل پیش روی حضور و ارتباط و تعامل ایشان با جامعه و حکومت اما این برخوردها نتوانست فاصله‌ای بین ایشان و نظام ایجاد کند و از دلبستگی اش نسبت به کشور و نظام بکاهد و همچنان برغم تلاش و اهتمام آقای خاتمی برای تعامل با مقامات ارشد نظام اما این امکان ایجاد نشده اما خاتمی با امید و انگیزه همچنان مصر و پیگیر تعامل با حکومت و اصلاحات است. او وفادارترین فرد به ارزش های نظام و کشور بوده و اینگونه برخوردها در شان کشور وشایسته  فرهنگ و جایگاه کشور ما نیست.

‎این فعال سیاسی اصلاح طلب  با تاکید بر ضرورت انتخاب مجدد آقای روحانی در انتخابات گفت: نوع نگرش و انگاره های حاکم بر آقای روحانی آینده را ما تعیین می کنیم و با حضورمان در پای صندوق های رای می‌توانیم پس از انتخابات مطالبتمان قانونی و ملی خودمان را پی گیری کنیم .

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.