معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو را عامل حادثه معدن زمستان یورت اعلام کرد و موضوع استشمام بوی گاز در فضای معدن را ادعایی نادرست و عوامانه دانست.

به گزارش جماران، جعفر سرقینی در تشریح دلایل حادثه معدن آزاد شهر با بیان این که حادثه معدن زمستان یورت به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی مندرج در دستورالعمل های معادن زغال سنگ رخ داده است، گفت: معدن زمستان یورت در بازرسی هایی که آذرماه سال گذشته انجام شده بود و بر اساس ارزیابی های میزان ریسک، در فهرست معادن کم ریسک کشور قرار داشت.

وی ادامه داد:  برخی اظهارات درباره اینکه بوی گاز از یک روز قبل در معدن استشمام می شده است، ادعایی عوامانه است؛ گاز متان به هیچ وجه بو ندارد، اگر گاز خانگی توسط بو قابل تشخیص است به دلیل مواد افزودنی است که برای حفظ ایمنی به آن می‌زنند.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: معدن زمستان یورت آزادشهر علاوه بر گاز سنج های قبلی که به آن مجهز بوده به تازگی گازسنج های دیجیتال نیز تحویل گرفته بود.

وی با اشاره به سرفصل های ایمنی معادن زغال سنگ ادامه داد: بر اساس دستورالعمل های معادن زغال سنگ استفاده از استارتر برقی لوکوموتیو، در داخل تونل به دلیل احتمال وجود گاز و نیز وجود گرد زغال ممنوع است اما در این حادثه برای روشن کردن لوکوموتیو داخل تونل، بجای استفاده از استارتر هوای فشرده از استارتر برقی استفاده شده که منجر به انفجار شده است.

سرقینی همچنین با اشاره وضعیت مالکیت این معدن اظهار کرد:  ۲۳درصد سهام معدن زمستان یورت با واسطه متعلق به  صندوق مهر اقتصاد ایرانیان و ۱۰ درصد متعلق به شرکت های تکادو و احیا سپاهان است و بقیه سهام آن نیز میان سایر سهامداران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه هستند تقسیم شده است.

وی افزود: با توجه به این تقسیم بندی سهام اعضای هیات مدیره توسط سهامداران اصلی تعیین شده و ۳ نفر توسط صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، یک نفر توسط شرکت تکادو و یک نفر توسط شرکت احیا سپاهان به عنوان اعضا هیات مدیره تعیین شده اند و عملا مدیریت این معدن توسط صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، تکادو و احیا سپاهان انجام می شده است

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.