اعظم طالقانی ضمن روایت تصویب رجل سیاسی به عنوان شرط ریاست جمهوری در قانون اساسی گفت: لازم است زنان کمپینی تشکیل دهند و از شورای نگهبان بخواهند که تفسیر دقیق و مستندی از اصل 115 قانون اساسی ارائه دهد.

به گزارش جماران، اعظم طالقانی نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در نشست زنان و مسئله رجل سیاسی که امروز در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزار شد اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال استیفای حقوق زنان و دیدگاه قرآن و روایات درباره این موضوع نبودیم اما در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی متوجه شدیم که به این موضوع باید بپردازیم.

وی اضافه کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داخل زندان‌های رژیم پهلوی 300 زن زندانی بودند که در زندان‌های اوین، قصر و شهربانی به سر می‌بردند.

وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سوالات بسیار زیادی درباره حقوق زنان برایم به وجود آمد و در این زمینه با پدرم آیت الله طالقانی صحبت‌های زیادی می‌کردم. ما پس از مدتی مجوز گرفتیم و گروهی درباره حقوق زنان و خانواده تشکیل دادیم و درباره موضوعات مختلفی کار کردیم. اما این فعالیت‌ها نیز ما را قانع نکرد.

طالقانی با اشاره به تشکیل مجلس خبرگان اظهار کرد: در پیش نویس قانون اساسی بحث جنسیت رئیس جمهور مطرح نبود و منیره گرجی نیز در مجلس خبرگان زمانی که مرد به عنوان رجل سیاسی مطرح شد مخالفت کرد.

وی افزود: در همان دوران در مصاحبه‌ای به شهید بهشتی گفتم که منظور از رجال شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی و مدیریتی بر اساس قانون اساسی است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای نگهبان وظیفه تفسیر دقیق قانون اساسی را بر عهده دارد اما منظور از رجل سیاسی را هنوز مشخص نکرده است.

وی با اشاره به تعریف پروژه‌ای در زمینه رجل سیاسی گفت: من بر اساس این پروژه به خدمت 10 نفر از علما رفتم، چهار نفر از آنان موافق بودند که منظور از رجال فرهیختگان هستند و نه مردان. در مرحله بعد با متخصصان دیگری از جمله حقوقدانان درباره رجل سیاسی صحبت و نتایج گفت‌وگوهای خود را چاپ کردم. در یکی از دوره‌هایی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کردم جلوی شورای نگهبان تحسن و راهپیمایی کردیم. در مقطعی غلامحسین الهام نیز مصاحبه‌ای کرد و در آن ریاست جمهوری برای زنان بلامانع دانست.

وی تصریح کرد: پس از این اتفاقات به این نتیجه رسیدیم که باید حرکت خود را ادامه دهیم. سال گذشته نیز مقام معظم رهبری از شورای نگهبان خواست که شرایط رئیس جمهور را طبق قانون اساسی مشخص کند اما هنوز  نظر شورای نگهبان  اعلام نشده است. البته به نظر می‌رسد در میان خودشان به نتایج مثبتی رسیده‌اند.

طالقانی با اشاره به ثبت نام خود برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا روز ثبت نام چنین تصمیمی نداشتم ولی در نهایت تصمیم گرفتم که موضوع رجل سیاسی را به صحنه اجتماع بشناسانم هر چند که بالا رفتن از پله‌های وزارت کشور برایم بسیار دشوار بود.

وی اضافه کرد: دم در محل ثبت نام بسیار شلوغ بود در آن روز آقای روحانی نیز برای ثبت نام مراجعه کرده بودند و زمانی که به او اطلاع دادند که من هم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌ام، آقای روحانی گفت کاش همه رقیب‌ها مثل او (طالقانی) بودند. پس از کاندیداتوری دیدگاه‌های مثبت و منفی زیادی مطرح شد و همین دیدگاه‌ها جامعه را به رشد می‌رساند و من از این بابت خوشحالم.

طالقانی در پایان تاکید کرد: زنان می‌توانند موقعیت‌ها و مناصبی را کسب کنند. مذهب عدالت و اصالت دارد و باید از این مسیر خارج نشویم و تلاش کنیم تا حد امکان قوی عمل کنیم. زمانی که واژه‌ای خارجی وارد متن فارسی می‌شود نمی‌توان تنها به مفهوم لغوی آن استناد کرد بلکه باید معنای اصطلاحی آن را در نظر گرفت. کلمه رجل در زبان عربی مرد معنا می‌دهد اما باید ما از مفهوم اصطلاحی آن استفاده کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.