متخصص رفتارشناسی و فوق دکترای فلسفه مدیریت منابع، تبادل نظر را اصل اصیل مناظره دانست و گفت: مناظره های انتخاباتی پدیده ای دموکراتیک است و فرایندی است که باید منجر به متقاعدسازی رای دهندگان برای انتخاب شایسته شود اما روش مناظره در حال حاضر کارایی و اثربخشی لازم را ندارد چون ایجاد تردید می کند و به این تردیدها پاسخی داده نمی شود.

به گزارش جماران، پرفسور حسین باهر درباره مناظره های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، افزود: مناظره یعنی تبادل نظر و با یکدیگر نظرآزمایی کردن و در قیاس با مجادله، مباحثه، منازعه و محاربه قرار می گیرد. در واقع از طریق مناظره های انتخاباتی، نامزدها باید بتوانند عملکرد خود را مطرح کنند و از سوی رقیبان، نقد شوند.
وی ادامه داد: من نام این برنامه های تبلیغاتی را مناظره نمی گذارم بلکه عنوان «مظاهره» بهتر است؛ چراکه نامزدها در این برنامه های تبلیغاتی، ظهوری برای برانگیختن هیجان دارند.

** رعایت شئون ایرانی و اخلاق اسلامی در مناظره ها
این متخصص رفتار شناسی با تاکید بر اینکه نامزدها در مناظره ها رعایت شئون ایرانی و اخلاق اسلامی را داشته باشند، گفت: همه نامزدها از مقامات بلندمرتبه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و جزء خواص محسوب می شوند این درحالیست که خود را در معرض نظر مخاطبان عام قرار می دهند بنابراین سعی کنند کاملا رعایت اخلاق را داشته باشند و وارد مسائل شخصی و خصوصی یکدیگر نشوند.
وی اضافه کرد: برخوردهای ناشایست بزرگان در حضور بینندگان که از همه اقشار جامعه هستند، آثار و پیامدهای بسیار نامطلوبی در پی دارد و منجر به بداخلاقی می شود.
پرفسور باهر اظهار کرد: نامزدها مستند نقطه نظرات خود را بیان کنند و اگر اتهام، ادعا، وعده و وعید می دهند با استدلال منطقی و محکمه پسند باشد.
این رفتار شناس یادآور شد: در مناظره اول آمارهایی مطرح شد که اگر نگوییم دروغ اما غیر از وعده و وعیدهای آرمانی غیر قابل تحقق چیز دیگری نبود بنابراین به نظر می رسد که باید اتاق فکری از سوی ستاد انتخابات در مورد صحت مستندات هر نامزد با حضور افراد متخصص و خبره به بررسی های لازم بپردازد و در این باره اعلام نظر کند تا مخاطبان دچار سردرگمی نشوند و منبع سخنان نامزدها برای همگان مستند و معتبر باشد.
وی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد تا در مناظره های بعدی، به ناگفته ها و برنامه هایی که دارند، بپردازند و مناظره ها را عوام گرایانه و عوام پسند نکنند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید اندیشه ورزی در سطح کلان ملی و بین المللی داشته باشند و به معنای واقعی کلمه سیاستمدار باشند چراکه سیاسی کاری و سیاسی بازی متفاوت است. آنان باید سیاسی بیندیشند و سیاستمدارانه مدیریت کنند.

** مناظره های تبلیغاتی، نماد خردجمعی ایرانیان است
پرفسور باهر با تاکید بر اینکه مناظره های تبلیغاتی، نماد خردجمعی ایرانیان است، افزود: واقعیت این است که مناظره های تبلیغاتی برای خارج از کشور و اپوزیسیون بیشتر معنا دارد و آنها رفتار جمعی و خردگروهی ایرانیان را ارزیابی می کنند و به تحلیل فضای سیاسی ایران می پردازند.
این استاد دانشگاه گفت: ارائه سوژه تخریب گرایانه به مخالفان ملک و ملت و هتک حرمت فرهنگ و کشور باید مد نظر همه نامزدها و هواداران آنان باشد تا مبادا رفتارها و نظراتشان دستاویزی برای مخالفان ما شود.
وی با تاکید بر عملکرد نامزدها، افزود: در مناظره های تلویزیونی بهتر است به عملکرد هر یک از نامزدها در طول چهل سال گذشته پرداخته شود چون هر 6 نامزد ریاست جمهوری از دوران انقلاب تاکنون، فعالیت ها و مسئولیت هایی را در سطوح مختلف برعهده داشته اند و نگاهی به کارنامه عملکردی آنان می تواند در نگاه مخاطب تاثیرگذار باشد.
پرفسور باهر اظهار کرد: دومین مسئله تشریح برنامه هایی است که نامزدها برای حل مشکلات در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند که این موضوع دقیقا می تواند وجه تمایز آنان قرار گیرد و دادن وعده ها و قول هایی که از همین حالا غیرممکن بودن آنها محرز است، شایسته جامعه ایرانی نیست.

**سوالات از نامزدها کارشناسانه نیست
پرفسور باهر با بیان اینکه سوالات از نامزدها کارشناسانه نیست، تصریح کرد: در نخستین مناظره تقریبا درباره همه چیز صحبت شد اما بسیار کلی بود و به عنوان یک متخصص رفتارشناسی فکر می کنم که اگر طراح سوال بودم، چهار مسئله اصلی را مطرح می کردم و از هر یک از نامزدها می خواستم تا در مورد تغییرات ساختاری در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی نظرات و برنامه های خود را ارائه دهند چراکه اگر این چهار تغییر بنیادین هماهنگ با هم اتفاق نیفتد، مشکلی حل نمی شود.

** آرای خاکستری جریان انتخابات را هدایت می کند
این استاد دانشگاه اظهار کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره ها و برنامه های تبلیغاتی خود باید بتوانند جلب «نظر» کنند نه اینکه «رای» جمع کنند.
پرفسور باهر نظرات مردم را به چهار دسته کلی تقسیم کرد و افزود: آرا و نظرات مردم در چهار دسته اصلی طرفداران اصولگرایی، اعتدالیون، منتظران و بی تفاوتان قاطع جای می گیرد.
پرفسور باهر اظهار کرد: اصولگرایان به نامزد مورد نظر خود در هر شرایطی رای می دهند، اعتدالیون نیز نظر مشخص دارند و به نامزد منتخب خود رای می دهند و در واقع نظر اصولگرایان و اعتدالیون قطعی و از قبل مشخص است هر چند که پیگیر نوسانات سیاسی هستند.
وی درباره گروه منتظران گفت: منتظران یا آرای خاکستری، مخاطبان واقعی مناظره ها هستند و هنوز تصمیم نگرفته اند. این عده تاثیر شایانی در روند انتخابات دارند و نامزدها باید درجهت جلب نظر آنان اهتمام داشته باشند چون آرای خاکستری جریان انتخابات را هدایت می کند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بی تفاوتان قاطع هم افرادی هستند که در هیچ شرایطی رای نمی دهند و فرقی ندارد که چه افرادی نامزد باشند چون در هر صورت بی نظر و بی تفاوت هستند.

**جای خالی احزاب در ساختار سیاسی
وی خاطرنشان کرد: در ساختارهای دموکراتیک فعالیت های ساختارمند حزبی جایگاه ویژه ای دارد اما در کشور ما به دلیل نبود احزاب، افراد ساختارشکنی می کنند در حالی که اگر احزاب فعال بودند و اشخاص را غربال می کردند، در آن صورت دیگر افراد علیه یکدیگر سند رو نمی کردند که این موضوع منجر به تشویش اذهان عمومی و ایجاد شک و دودلی در مردم شود بنابراین به نظر می رسد که جای نبود احزاب در ساختار سیاسی خالی است و باید تجدید نظر در ساختار سیاسی انجام شود.
اولین مناظره انتخاباتی بین 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد و دو مناظره دیگر در تاریخ های 15 و 22 اردیبهشت ماه نیز برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.