پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ضمن دفاع مجدد از حمله نظامی به عراق در سال 2003،

تونی بلر: صدام ظرفیت تبدیل شدن به یک تهدید جهانی را داشت

 «تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس روز دوشنبه ضمن دفاع مجدد از حمله نظامی علیه عراق در سال 2003 میلادی، گفت: اگر اجازه می دادیم صدام در قدرت باقی بماند، همانند «کیم جون اون» رهبر کره شمالی به تهدیدی جدی علیه امنیت جهان تبدیل می شد.

به گزارش جماران، تونی بلر در گفت وگو با اسکای نیوز افزود: 'شما دیگر نمی توانید به گذشته برگردید و تصمیم متفاوتی بگیرید و سپس ببینید چه اتفاقی می افتد. اما اگر ما اجازه می دادیم صدام در قدرت باقی بماند مانند بشار اسد و یا رهبر کره شمالی به تهدیدی جدی علیه امنیت جهان تبدیل می شد.'
وی در پاسخ به این سئوال «ادعای شما در آن زمان مبنی بر وجود سلاح های شیمیایی در عراق اشتباه بوده است، دیدگاه شما در این رابطه چیست» افزود: بله؛ به ما اطلاعات اشتباه ارائه شد و گذشت زمان قادر به عذرخواهی بابت این مساله نیست. 
نخست وزیر پیشین انگلیس بیان داشت: البته صدام تنها رهبری در جهان بود که پس از وقوع جنگ جهانی دوم از سلاح شیمیایی در منطقه و علیه مردمش استفاده کرده بود.
وی با این حال این ادعا را که «جنگ عراق سبب روی گردان شدن مردم انگلیس از حزب کارگر» و متعاقبا پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات سراسری سال 2010 میلادی گردید را رد و آن را «خواندن اشتباه تاریخ» توصیف کرد. 
بلر افزود: درست است که برخی، حزب کارگر را ترک کردند اما بعید می دانم که این مساله موید سیاست های اشتباه ما در عرصه سیاست خارجی بوده است.
نخست وزیر پیشین انگلیس بیان داشت: به نظر من علت ناکامی حزب کارگر، ناشی از سیاست های داخلی ما در امور کشور و سیاست های حزبی بود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت که پیش از وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی، نسبت به شکل گیری تحرکات گروه های افراط گرا احساس خطر کرده بود. 
تونی بلر گفت: من از همان ابتدا خطر تهدید افراط گرایی را درک و متوجه شدم که این مساله عمیق تر از آن چیزی است که ما تصور می کردیم؛ لذا به نظر من حادثه 11 سپتامبر اوج جریانی بود که به مرور زمان شکل گرفت و به یک تهدید جهانی تبدیل گشت.
این سیاستمدار انگلیسی همچنین بیان اینکه به منظور تمرکز در امور سیاست های داخلی و خارجی کشورش دست از فعالیت های اقتصادی برداشته است، افزود: من کار تجاری ام را تعطیل و تمام سرمایه ام را صرف فعالیت های غیر انتفاعی کرده ام. من اندیشکده ای را تاسیس کرده ام که علاوه بر تمرکز بر موضوعات آفریقا و خاورمیانه ، در رابطه با پیدا کردن راه حل برای مشکلات و معادلات دنیای امروز تلاش می کند.
وی با این حال عنوان کرد که در رقابت در انتخابات سراسری انگلیس که قرار است 8 ژوئن (18 خرداد) برگزار شود، به عنوان نامزد انتخاباتی شرکت نخواهد کرد.
«تونی بلر» در حالی مجددا از حمله به عراق دفاع می کند که گزارش جنجالی کمیته تحقیق در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003که در شانزده تیرماه 1395، پس از هفت سال تاخیر منتشر شد، مشخص کرد که تونی بلر با فریب افکار عمومی دست به تهاجم به عراق زده است. 
'جان چیلکات'، رئیس این کمیته تحقیقاتی ضمن ارائه گزارشی از یافته ها خود اظهار داشت: ما در این گزارش نتیجه گرفتیم که ادعاهای صورت گرفته در مورد تهدیدهای ناشی از سلاح های کشتار جمعی در عراق در حالی با قاطعیت بیان شده که صحت نداشته و این در حالی است که تونی بلر هشدارها در مورد عواقب و پیامدهای حمله به عراق را دست کم گرفته بود. 
رئیس کمیته چیلکات همچنین اطلاعاتی را که منجر به تصمیم دولت انگلیس در حمله به عراق شد را تحریف شده و غیر واقعی توصیف کرد و گفت که باید در صحت این اطلاعات تحقیق صورت می گرفت. 
چیلکات دستاورد جنگ عراق را «خیلی دورتر از موفقیت» توصیف کند و افزود که انگلیس به اهداف مد نظرش نائل نگردید. 
کمیته حقیقت‌یاب در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق به ریاست جان چیلکات در سال 2009 میلادی از سوی ‘گوردون براون’ نخست‌وزیر انگلیس به‌منظور بررسی جزئیات چگونگی مشارکت انگلیس در این جنگ که در جریان آن 179 نظامی انگلیس کشته و 3500 نفر از آن‌ها هم مجروح شدند، تشکیل شده بود. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.