آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، با بیان این که تنها چاره اتحاد میان مسلمانان، وحی و قرآن است گفت: باید قرآن محور اتحاد مسلمان باشد.

به گزارش جماران، وی در دیدار جمعی از اعضای «همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام» در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با بیان این که اتحاد با سفارش و موعظه به وجود نمی آید افزود: اختلاف غده سرطانی و عذاب الهی است و خداوند برای عذاب عده ای آنها را به اختلاف دچار می کند.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید اصول اتحاد میان مسلمانان بر اساس اصول وحیانی و عقلانی باشد خاطرنشان کرد: برای رسیدن به وحدت باید بر فطرت و عقل به عنوان زبان مشترک تکیه کرد و بدانیم ما سرمایه لازم برای رسیدن به وحدت را در اختیار داریم.
این مرجع تقلید، تشخیص نوع اختلاف را در رسیدن به اتحاد بسیار مهم دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به اتحاد لازم است ابتدا نوع اختلاف تعین شود که این اختلاف، اختلاف در سلیقه، اختلاف در عقیده، اختلاف نظری و یا عذاب الهی است و اگر عقل آزاد باشد، بین اختلاف زمینی و آن اختلافی که عذاب الهی است به طور کامل فرق می گذارد.
این مفسر قرآن با تاکید بر این که در طول تاریخ، ولایت در میان شیعیان، وحدت ایجاد کرده است ادامه داد: با این که گروه ها و فرقه های متعددی در تشیع در طول تاریخ وجود داشته و با وجود اختلاف های نظری که این فرقه ها با یکدیگر داشتند هرگز با هم درگیر نشدند چون در اصل ولایت، مشترک بودند.
وی با بیان این که سرمایه قوی و غنی برای اتحاد، بیش از دیگران در اختیار حوزه های علمیه است تصریح کرد: یک سرمایه بسیار قوی و غنی برای رسیدن به اتحاد بلکه رسیدن به وحدت در اختیار ماست که در حال حاضر در حوزه ها مهجور مانده است و آن توجه به جایگاه عقل است.
همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام، پنجشنبه هفته جاری از ساعت 8 تا 13 در مجتمع امین قم برگزار می شود.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.