یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه «کاندیداها اخلاق، رفتار و گفتاری در اندازه رییس دولت نظام جمهوری اسلامی از خود بروز دهند» گفت: ورود بداخلاقانه به مباحث انتخاباتی پیشاپیش ناقض اصلح بودن آن کاندیداست.

به گزارش جماران، ابوالفضل سروش در ارزیابی از مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: در وهله اول و قبل از ارزیابی مناظرات باید نحوه اجرای آن را در صدا و سیما مورد بررسی قرار داد، متاسفانه برنامه از لحاظ ساختاری، طرح سوالات کیفی و متناسب، اعمال قرعه کشی و زمان‌بندی سخنان بسیار نامناسب و غیر مکفی بود و هیچ شباهتی به برنامه‌های مناظرات انتخاباتی در هیچ جای جهان ندارد.

وی توضیح داد: عمدتا سوالات مناظره کلیشه‌ای بوده و طراحی و زمانبندی برای ارائه پاسخ‌ها نابجا و ناکافی است. در این نحوه اجرا، نامزدها فرصت کافی برای طرح موضوعاتی که بر آن اشراف و اصرار دارند را بدست نمی‌آورند که نتیجه کشاندن آن‌ها به سمت درگیری‌های حاشیه‌ای می‌شود.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه صدا وسیما باید در ادامه مناظرات این نواقص را برطرف کند، گفت: لازم است به نامزدها فرصت طرح آزادانه نقاط قوت خود داده شود نه اینکه در پاسخ به سوالات قرعه کشی شود و کار به حاشیه کشیده شود.

سروش ادامه داد: به نظر می‌رسد در شرایطی صدا و سیما به نحو ناشیانه‌ای سعی در پرهیز از التهاب و درگیری دارد که به طور غیرمستقیم با ایجاد حاشیه به آن دامن می‌زند. این در حالی است که درگیری مناظراتی به شرط قرار داشتن در چارچوب اخلاق اسلامی، ادب و فرهنگ و برای تنویر افکار مردم و نه خدای نکرده در جهت منحرف کردن آن‌ها نه تنها بد نیست که لازم و روح مناظرات انتخاباتی است.

وی با اشاره به این فرموده حضرت علی(ع) که " کسی‌ که‌ خود را در معرض‌ و در موارد تهمت‌ قرار دهد، نباید کسانی‌ را که‌ به‌ او سوءظن‌ پیدا می‌کنند، سرزنش‌ کند"، گفت: متاسفانه علی رغم این فرموده مولایمان علی(ع) ممکن است نامزد یا نامزدهایی با ورود به مباحث ناروا، با حملات غیراخلاقی، خارج از عرف و بدون ارائه استنادات لازم، موجبات به چالش کشیده شدن خود را فراهم کرده و حتی خود را در موضع اتهامات متقابل قرار دهند. این کار نه تنها شجاعت و صلابت محسوب نمی‌شود که با استناد به سخن امیرالمومنین (ع)امری ناپسند است. پس اگر آسیبی به آن‌ها وارد شود کسی جز خود را مقصر ندانند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه کاندیداها خود را به قصد تصدی ریاست دولت در یک کشور با تمدن و فرهنگ عظیم و دینی کامل و رحمانی در معرض رای مردم می‌گذارند، گفت: طبیعتا آن‌ها باید در چنین شرایطی اخلاق، رفتار و گفتاری در همین اندازه از خود بروز دهند. تصور نکنند اذهان مردم، زمین کِشت برای آنان است تا هرطور بخواهند و به هر روشی شخم بزنند و با کاشت بدخلقی و یا تخم تخاصم به آن آسیب برسانند.

سروش افزود: مردم ایران می‌خواهند فردی اصلح را برای سکانداری قوه مجریه انتخاب کنند پس ورود بداخلاقانه به مباحث انتخاباتی پیشاپیش ناقض اصلح بودن آن فرد است. بهتر است کاندیداها با سرمایه‌گذاری بیشتر بر شعور و فهم بالای مردم، برنامه های خود را برای پیشرفت کشور و انجام اصلاحات ارائه دهند. آن‌ها تصور نکنند خدای نکرده مردم در قالب یک ملت نمی‌فهمند که این اگر اینگونه بیندیشند، ظنّ و گناه بزرگی است.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات پرشوری در پای هر دو صندوق ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا گفت: امیدوارم از صندوق آرا، فرد اصلح برای ریاست قوه مجریه و افراد اصلح برای شوراها خارج شود و باری دیگر با اراده مردم آنچه که باید تکرار شود که آن، فهم و درایت و انتخاب به‌جای مردم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.