وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از عدم مدیریت‌ها در دوره گذشته به صراحت گفت که اگر مفهوم کاغذ پاره را درک می‌کردند آن گاه میلیاردها دلار از منابع ارزی ایران ضبط و مصادره نمی‌شد.

به گزارش جماران ، محمدجواد ظریف که در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا حضور یافته بود، به تحریم‌های بانکی و سیستم مالی به عنوان کلیدی‌ترین تحریم‌های اعمال شده بر ایران اشاره داشت و گفت که در این شرایط بحث بانکی و مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مذاکرات ایران را با طرف‌های خارجی تشکیل داد.
‏‎وی به برخی از مدیریت‌های نادرست در دوره قبل و در دوران تحریم نیز اشاره کرد و گفت که در نتیجه آن بخش زیادی از منابع ارزی ایران دچار سرنوشتی مبهم شد. این در حالی است که ۳۵ میلیارد دلار از منابع ارزی در فرآیندی خاص سر از جاهایی درآورد که تنها بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی عیان شده و مردم در جریان آن قرار گرفته‌اند.
‏‎وزیر امور خارجه همچنین به مصادره ۲ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ضبط ۱.۵ میلیارد دلار دیگر از پول این بانک در دولت گذشته اشاره کرد و گفت که حتما این جزو راهزنی‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.
‏‎وی در ادامه از تغییرات مهمی که با اجرایی شدن برجام در نظام بانکی ایران به ویژه در حوزه بین‌الملل رخ داد سخن گفت و افزود: گرچه موانع بزرگ و اصلی در حال حاضر برطرف شده اما به دلایلی که غیربرجامی بوده و عمدتا به بدعهدی آمریکا برمی‌گردد مواردی وجود دارد که امیدواریم شرکای ما به ویژه اروپایی ها بتوانند از این بدعهدی عبور کرده و تا حدی فاصله ایران با شرایط عادی کمتر شود. با این وجود تا حد قابل توجهی توانسته‌ایم از لحاظ قانونی و عملیاتی به شرایط قبل از تحریم برگردیم.
‏‎ظریف در بخشی از اظهارات خود به نمونه‌هایی از شرایط متفاوت ایران در حوزه بانکی به ویژه در فضای پسابرجام اشاره داشت و افزود: امروز می‌توان ادعا کرد که زنجیرهایی که در دست و پای سیستم بانک بود باز شده است و دولت توانست تنها کمتر از ۱۰۰ روز و با توافق ژنو ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از منابع مالی خود را که در گذشته اجازه داده بودند به آن دست‌اندازی شده و مسدود شود را در اختیار گیرد. این  در حالی است که پس از نهایی شدن برجام ده ها میلیارد دلار از منابع ارزی در اختیار ایران قرار گرفت.
‏‎ظریف گفت: دسترسی به سوئیفت، کاهش هزینه بیمه، کاهش هزینه‌های تامین مالی، از دیگر دستاوردهای برجام است هر چند که ما معتقدیم باید این هزینه‌ها بیشتر کاهش یافته و درخواست آن را نیز مطرح کرده‌ایم.
‏‎وی با گله از بدعهدی‌های آمریکا در قبال برجام گفت که اظهارات جدید این کشور فضا را غبارآلود، حساس و محتاطانه‌تر برای بانک‌های خارجی در قبال ایران کرده است با این حال ما این موضوع را در جلسات و مکاتبات خود بارها به اطلاع طرف مقابل و اعضای ۱+۵ رسانده‌ایم.
‏‎ظریف یادآور شد: ما معتقدیم که شرکای تجاری بانکی و پولی ایران باید به این واقعیت دست یابند که ایران امن‌ترین و شفاف‌ترین کشور برای همکاری‌های اقتصادی در منطقه است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.