وزیر دفاع ایران در پایان نشست بین المللی امنیت مسکو و مذاکرات حاشیه این جلاس که بخشی از آن به مبارزه با تروریسم در خاورمیانه اختصاص داشت، گفت: براساس توافق با روسیه و سوریه در نشست سه جانبه، بررسی گسترش آتش بس در این کشور در دستور کار قرار گرفته است.

 

**نشست بین المللی امنیت، پیشینه، چشم اندازها و مباحث
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و رئیس هیات ایرانی در پایان سفر سه روزه به مسکو در مصاحبه مشترک با خبرنگار ایرنا و خبرگزاری صدا و سیما، اظهار کرد: نشست سالانه این کنفرانس هر ساله با حضور وزیران دفاع و مسئولان نظامی بخش های مختلف و مراکز مطالعاتی در حوزه امنیت از دهها کشور برای بررسی محورها و دستورهای کاری برگزار می شود.
وی ادامه داد: در شش دوره نشست برگزار شده، ابعاد و کیفیت مطالب کنفرانس افزایش یافته و در حال تبدیل به یک پایگاه برای حضور صاحبنظران و مسئولین دفاعی و امنیتی است تا بتوانند اعلام نظر کنند و مسائل مختلف در حوزه امنیت را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. دستاوردهای آن هم این است که دیدگاهها به هم نزدیک و موضوع های مختلف از نظر کارشناسان متفاوت ارزیابی شود. می توان انتظار داشت، این نشست بتواند در آینده موضوع های عینی و واقعی بیشتری را در دستور کار داشته باشد.
سردار دهقان ادامه داد: طرح هایی که به نظر می رسد برای فائق آمدن بر بحران ها و بعضا منازعه های جدی که جریان دارد و همچنین بحث ترور و تروریسم موضوع سخنرانان نشست بود و اینکه باید عزم واحدی شکل بگیرد تا خارج از اعمال استانداردهای دوگانه در قبال تروریست ها و تروریسم و اینکه چه کسی هست یا نیست، برداشت واحدی از این پدیده داشته باشیم و با آن برخورد کنیم.
وی تاکید کرد: باید با پدیده شوم تروریسم که همه کشورها و ملت ها را می تواند در معرض تهدید و خطر قرار دهد، مبارزه کرد و جنگید.

** مذاکره با وزیران دفاع هفت کشور و معاون رئیس جمهوری سریلانکا:
سردار دهقان همچنین در ادامه مصاحبه گفت: در حاشیه نشست با وزیران دفاع کشورهای مختلف دیدار داشتیم و برای اولین بار با همتای هندی مذاکره و تلاش شد، باب جدیدی را برای همکاری های دفاعی بگشائیم، زیرا در دیگر زمینه ها مناسبات خوبی بین دهلی نو و تهران وجود دارد.
وی افزود: تاکنون برای همکاری ایران و هند در بخش دفاعی کمتر کار شده بود. بحث های خیلی جدی انجام گرفت و قرار شد در سفر متقابل به تهران یا دهلی نو کار پیگیری شود.
وزیر دفاع ایران در ادامه اظهار کرد: در همه این مذاکرات، مسائل دوجانبه و جهانی بررسی شد. در تمامی رایزنی ها، موضوع آشکار وحدت نگاه و نظر به مبحث ضرورت مبارزه با تروریسم وجود داشت که اگر این پدیده در منطقه نابود نشود، دامنه خود را به سایر مناطق خواهد کشاند و ناامنی جدی ایجاد می کند.
وی گفت: البته همه نیز بر وجود این نگرانی تاکید کردند که برخی کشورهای اعلام کننده رویکرد مبارزه با تروریسم در مواضع خود صادق نیستند و بیشتر جریان تبلیغی را پیگیری می کنند تا اقدامی عملی باشد.

** دومین نشست ویژه سه جانبه سوریه:
رئیس هیات ایرانی همچنین گفت: بحث جدی دیگر در باره سوریه و جلسه سه جانبه با وزیران دفاع این کشور و روسیه بود که پیشتر هم (در خرداد 95) به میزبانی تهران چنین نشستی برگزار شد.
وی گفت: در این نشست ها، مسائل میدانی و سیاسی در باره سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. در صحنه میدانی هماهنگی هایی که باید صورت گیرد و در مورد اقدام های لازم در سطح سیاسی، کیفیت روند و پیشنهادهایی که وجود دارد، بحث می شود و تلاش می کنیم همراه، هماهنگ و همپا پیش برویم.
سردار دهقان اشاره کرد که اگر در صحنه اجرا و عملیات بتوان موفقیت هایی کسب کرد، همسو با آن می توان در سطح سیاسی هم بهره لازم را گرفت.
وزیر دفاع ادامه داد: در نشست سه جانبه مسکو به ویژه پس از اقدام آمریکایی ها (موشکباران پایگاه هوایی ضدتروریستی الشعیرات سوریه) که تلاش کردند، پرونده ای ساختگی علیه دولت سوریه سامان دهند، دمشق به کاربرد سلاح شیمیایی متهم و بهانه ای شد تا موضوع تغییر حکومت بشار اسد را مطرح کنند، سپس حمله علیه یکی از مراکز نظامی ارتش سوریه انجام دادند و چند روز گذشته باز اسرائیلی ها با هواپیما حمله هایی را به مراکز نظامی انجام دادند.
سردار دهقان بیان کرد: تحلیل ما در نشست سه جانبه مسکو این بود که اقدام آمریکایی ها چرا صورت گرفت، در پی چه هستند، چه پیامدهایی می تواند داشته باشد و چه راه حل هایی برای مقابله یا توقف این رویکردها می توان در نظر گرفت؟
وی تاکید کرد: پس از موفقیت های نیروهای ارتش سوریه در عرصه میدانی، تروریست ها با وضعیت درهم ریخته ای مواجه شدند، ضمن اینکه روحیه خود را نیز برای ادامه جنگ از دست داده بودند. باید جوری تجدید روحیه می شدند و کشورهای حامی آنان اعلام پشتیبانی می کردند تا تروریست ها به ادامه اقدام ها تشویق شوند.
وزیر دفاع همچنین گفت: این اقدام (حمله موشکی به پایگاه الشعیرات) بر همین مبنا قابل تحلیل بود. از سوی دیگر پیشتر رئیس جمهوری آمریکا سخنانی را در جهت خاتمه دادن به وضعیت سوریه و اقداماتی را که انجام خواهد داد، گفته بود، ولی اقدامی را که عملی کرد، خلاف گفته ترامپ بود، زیرا اظهار کرده بود، می آئیم با داعش بجنگیم، با دولت بشار اسد کاری نداریم و می خواهیم این پدیده را ریشه کن کنیم. 
سردار دهقان افزود: همچنین اقدام آمریکا در حمایت و دفاع از تروریست ها و هجوم به دولت سوریه رفتاری بود که ترامپ بهره داخلی هم از آن می توانست ببرد، زیرا گفته می شد رئیس جمهوری آمریکا مرد اقدام و عمل نیست که تلاش کرد جبران کند و همچنین به کشورهای حامی تروریسم در منطقه نشان دهد به آنها کمک می کند و این کار را انجام داد.
وزیر دفاع گفت: این رویکرد خطری را در پی دارد که ترامپ و هیات حاکمه کنونی آمریکا می توانند هر روزی یک موضوعی را بهانه قرار دهند و اقدامی نظامی را عملی کنند که باید با آن کاملا مقابله شود و اجازه تکرار ندهیم. البته این را هم باور داریم که اقدام های نظامی نمی تواند نقطه پایان وضعیت موجود در سوریه و عراق باشد، بلکه باید مردم این کشورها خود امکان یابند در باره مسائل بحث کنند و تصمیم بگیرند تا از وضعیت بحرانی کنونی رها شوند.
سردار دهقان در ادامه افزود: به هر حال در اجلاس سه جانبه هم مسائل میدانی و هم طرحی را که به تازگی دوستان روس در رابطه با آتش بس تهیه کرده اند، ارائه و قرار شد به صورت دقیق ابعاد مختلف آن بررسی شود.
وی افزود: هدف این است، مناطق درگیر را از آتشباری ها رها کنیم تا امکان امداد رسانی به افراد ساکن مناطق مختلف فراهم شود و از سوی دیگر تاکید داشتیم، آتش بس نباید فرصتی شود تا تروریست ها خود را سازماندهی کنند، روحیه از دست رفته را بازیابند، حامیان آنها نیز این عوامل را تقویت و تجهیز کرده تا برای انجام اقدام های آتی و جدی توان پیدا کنند. 
سردار دهقان در پایان تاکید کرد: به هر حال، آنچه مهم است اینکه ما می خواهیم آتش بس در سوریه مستقر شود و سوری ها بتوانند فرآیند حل سیاسی مورد نظر خود را پیگیری کنند و ان اشاالله این موضوع را نیز ادامه خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، ششمین دوره نشست بین المللی امنیت که با حضور بیش از 700 نفر از 80 کشور جهان از جمله 25 سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع و همچنین رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان برگزار شد.
جریان تکفیری و تروریسم در سوریه و یمن و دامنه آن در خاورمیانه، تحولات جدید شکل گرفته در این منطقه و دیگر نقاط جهان و بحث فضای سایبری از جمله محورهای در دستور بررسی نشست دو روزه مسکو بودوز پنجشنبه پایان یافت.
سردار دهقان در حاشیه این نشست افزون بر دیدار با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، با همتایان خود از هند، سوریه، برزیل، صربستان، ونزوئلا، ارمنستان و همچنین معاون رئیس جمهوری و دبیر عالی وزارت دفاع سریلانکا مذاکره کرد.
از جمله برنامه های این بخش، نخستین دیدار و مذاکرات سردار دهقانو رائول پنیتو وزیران دفاع ایران و برزیل پس از چهل سال بود که زمینه ساز دستاوردهای خوبی برای دو کشور خواهد بود.
وزیر دفاع ایران وهمتای برزیلی که در حاشیه ششمین نشست بین المللی امنیت دیدار کردند، لزوم بهره برداری از زمینه های گسترده برای توسعه همکاری ها و همگرایی های دو کشور را مورد تاکید قرار دادند. 
سردار دهقان و اعضای هیات همراه دیشب در پایان مذاکرات و نشست بین المللی با بدرقه مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی و هیات روسی مسکو را ترک کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.