به گزارش جماران، رسول منتجب نیا در  روزنامه اعتماد نوشت:

انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در راه است. تعدادی از چهره‌های دو جناح که در این دوره ثبت‌نام کردند، انگیزه موفقیت در انتخابات را نداشتند چرا که امیدی نداشتند. این چهره‌ها بیشتر به امید تضعیف و تخریب آرای روحانی وارد صحنه انتخابات شدند. از میان تمامی کاندیداهای ریاست‌جمهوری اکنون ٦ نفر به تایید شورای نگهبان رسیده‌اند. آقای روحانی کاندیدای اصلی جناح اصلاح‌طلب و اعتدالگرا است و آقای جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم به هیچ عنوان برای رقابت با روحانی به میدان انتخابات نیامده است. تنها برای تقویت آقای روحانی و برای روز مبادا ثبت‌نام کرده است. لذا کاندیداتوری آقای جهانگیری هیچ گونه خطری برای آقای روحانی به شمار نمی‌آید بلکه وجود ایشان موجب تقویت و تایید روحانی و به سبب اطمینان است. آقای مهندس هاشمی طبا چهره‌ای است که سبقه اصلاح‌طلبی دارد و در دوره‌های مختلف با آقایان هاشمی و خاتمی کار کرده است. لیکن به لحاظ اینکه آقای هاشمی طبا در سال‌های اخیر در صحنه سیاست حضور کمرنگی داشته و آشنایی نسبت به او در جامعه اندک است، رای چندان بالایی نخواهد داشت. همچنین در مناظرات هم بعید است توان این را داشته باشد که از طریق مناظره آرای افکار عمومی را جلب کند. ایشان شخصیت بلندی است و ممکن است فکر بلندی داشته باشد اما در مقابل آقای روحانی و رقبا توفیق چندانی را به دست نخواهد آورد. در حال حاضر مهم‌ترین کاندیدای اصلاح‌طلب، آقای روحانی است. جریان اصولگرا با ٣ نامزد انتخاباتی یعنی آقایان رییسی ، قالیباف و میرسلیم با آقای روحانی رقابت می‌کنند. آقای میرسلیم با وجود سابقه طولانی‌ای که در بخش‌های مختلف و سطح وزارت دارد، چهره‌ای معروف و آشنا با افکار عمومی نیست.

جاذبه‌هایی که باید افکار عمومی را جلب کند، کمتر در آقای میرسلیم پیدا می‌شود. با وجود اینکه شخصیت معتبری نیز هست. اگر حزب موتلفه پای حرفش باشد و آقای میرسلیم همچنان در صحنه بماند، آرای چندان زیادی را به خود جلب نخواهد کرد و در انتخابات تعیین‌کننده نخواهد بود. احتمال کناره‌گیری آقای قالیباف به نفع رییسی بالا است، چرا که قالیباف تجربه‌های شکست گذشته را دارد و در دو دوره انتخاباتی شکست خورده است. این در حالی است که بحث‌های اخیر مطرح نبوده است. موضوع املاک نجومی خواه‌ناخواه ضربه‌ای بر حیثیت آقای قالیباف وارد کرد و او در موضوع حادثه پلاسکو نیز زیر سوال رفته است. از این رو به نظر می‌رسد که افکار عمومی ذهنیت چندان مثبتی نسبت به قالیباف نداشته باشد. او در دو دوره انتخاباتی رقابت کرده و در این راستا هزینه‌های سنگینی را صرف کرده است. اگر او در صحنه بماند، بعید است که رای اول جناح اصولگرا را به دست آورد. حتی این احتمال نیز وجود دارد که با وعده و توافق‌هایی، آقای قالیباف به نفع رییسی کناره‌گیری کند. آقای ابراهیم رییسی اما چهره اصلی جناح اصولگرا است. اصولگرایان از آن جهت انتخابش کرده‌اند که تصور می‌کنند، می‌تواند آرای مردم را به سمت خود جذب کند. از جهتی به این دلیل که او چهره‌ای، سید است، او را با سید محمد خاتمی مقایسه می‌کنند که در سال ٧٦ عده‌ای به دلیل سیادتش به او رای دادند. از طرف دیگر آقای رییسی چهره‌ مورد توجه و اعتماد نظام است و از قدیم در سمت‌های قضایی کار کرده و هنوز نیز ارتباط دارد.

همچنین به لحاظ اینکه او تولیت آستان قدس را دارد  امتیازات مثبتی از نظر تحلیلگران اصولگرا دارد. با این حال آقای رییسی این پتانسیل و ظرفیت را ندارد که افکار عمومی را به نفع خود تحریک و آرا را جذب کند.

صرف سیادت دلیل بر جذب آرا خواهد بود. رییس دولت اصلاحات نه فقط به لحاظ سید بودن بلکه به سبب فاکتور‌های دیگری که داشت آرای بالایی را جلب کرد. چهره خندانش، نظریه‌های به روزش، افکار مترقی‌اش و پشتوانه‌های مردمی و تحول‌خواهی که داشت، دلیل آن بود. ضمنا درصد قابل توجهی از آرای خاتمی رای سلبی نسبت به سیاست‌های موجود بود. رییس دولت اصلاحات حرف جدید می‌زد و سیاست‌های قبلی را قبول نداشت. با این‌ حال چنین پتانسیلی در آقای رییسی وجود ندارد. او در جریان مناظرات باید از تصمیمات قوه قضاییه دفاع کند. در مجموع او محبوبیت و جذابیت چندانی در بین افکار عمومی ندارد. از سویی آقای رییسی چند سال قاضی بوده و چهره‌ای  جدی داشته است که بتواند با متهمان برخورد کند. از چنین فردی نمی‌توان چهره‌ای خندان در اذهان عموم ساخت. علاوه بر اینها رییسی نمی‌تواند شعارهایی اصلاح‌طلبانه و مردمی که از مطالبات مردم است، بیان کند. آقای رییسی تنها می‌تواند نسبت به دولت موضع انتقادی اتخاذ کند و نسبت به قوه قضاییه و نهادهای دیگر حتی مجلس شورای اسلامی چندان نمی‌تواند منتقد باشد. در مقابل آقای روحانی با شعارهای به روز به عرصه انتخابات آمده است.

همچنین شرایط رقابت‌ها به گونه‌ای است که آرای خاموش یا خاکستری وارد صحنه می‌شود. آرای خاکستری حاضر نمی‌شود که آقای رییسی، رییس‌جمهور کشور شود. از این رو پای صندوق‌های رای می‌آیند و به روحانی رای می‌دهند که رایی سلبی خواهد بود. این امر موجب می‌شود که آرای آقای روحانی بالا برود. امید است که آرای آقای روحانی در این دوره از انتخابات از دوره قبل بیشتر باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.