رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به ضرورت آمادگی کشور برای جلوگیری از ناامنی غذایی در مناطقی که دچار بحران خشکسالی هستند، برنامه‌های وزارت بهداشت در این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش جماران، دکتر زهرا عبداللهی در خصوص  اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش ناامنی غذایی در استان‌های در معرض خطر گفت: وزارت بهداشت برای جلوگیری از ناامنی غذایی روی اصلاح الگوی غذایی مردم در مناطقی که از نظر غذایی ناامن هستند، کار می‌کند. همچنین سعی می‌کند با برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی به مردم آموزش دهد که چگونه از منابع موجود بهترین استفاده را داشته باشند.

وی ادامه داد: شناسایی و ترویج غذاهای بومی و سنتی مناطق مختلف که در حال فراموشی هستند نیز جزو این اقدامات قرار دارد. همچنین به آنها آموزش می‌دهیم که از اسراف مواد غذایی خودداری کنند و روش‌های پخت، تهیه و نگهداری مواد غذایی را اصلاح کنند.

عبداللهی به اجرای برنامه مکمل یاری آهن، ویتامین "دی" و "آ" برای کودکان، نوجوانان، مادران باردار و گروه‌های آسیب پذیر از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: ادامه برنامه غنی سازی مواد غذایی مثل آرد، روغن و شیر از جمله اقداماتی است که وزارت بهداشت دنبال می‌کند و در قالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی، سیاست‌های تغذیه‌ای کشور تا سال 1404 مشخص شده است.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت برای هفت استان در معرض خطر ناامنی غذایی، از سال گذشته برنامه‌های ویژه‌ای را با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته‌ است. در راس این برنامه‌ها شناسایی خانوارهای ناامن غذایی و پیدا کردن علت آن است. اجرای پروژه‌های توانمند سازی برای درآمدزایی خانواده‌ها در راستای تامین امکان مالی برای بهبود وضعیت تغذیه و همچنین توانایی تولید موادغذایی نیز بخش دیگری از این اقدامات است.

به گفته عبداللهی، این برنامه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، کرمان، بندرعباس و ایلام اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از پیامدهای خشکسالی، تاثیر بر امنیت غذایی مردم است. در چنین شرایطی باید تمهیداتی اندیشید که از این مساله جلوگیری شود. برای مثال با توجه به بحران کم آبی در مناطق گرم و خشک، کشاورزی باید به سمت تولید محصولاتی که به آب کمتری نیازدارند، رود. تولید یک کیلوگرم حبوبات که 50 لیتر آب نیاز دارد، در مقایسه با گوشت که حدود 25 هزار لیتر آب صرف آن می‌شود، به صرفه‌تر است.

عبداللهی، یکی از اقدامات موثر در زمینه پیشگیری از بروز ناامنی غذایی را جلوگیری از اسراف و هدردادن مواد غذایی دانست و افزود: در حال حاضر حدود 30 درصد مواد غذایی در کشور دور ریخته می‌شود. زمانی که با بحران کم آبی و خشکسالی روبرو هستیم باید از اسراف و هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کرد. بحث فرهنگسازی، آموزش تغذیه و توانمند کردن مردم نیز باید مد نظر قرار گیرد تا از منابع در دسترس به درستی استفاده شود تا به این ترتیب با کمبودهای تغذیه‌ای روبرو نشویم.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در همه بخش‌ها مقابله با ناامنی غذایی و خشکسالی، جزو اولویت برنامه‌ها وسیاست‌ها قرار گرفته است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و امنیت غذایی از این مساله آگاه است. مراجع و سازمان‌های بین‌المللی هم این مساله را به کشورها اعلام کرده‌اند. این وزارتخانه نیز برای اینکه با مشکل ناامنی غذایی در شرایط بحران مواجه نشویم در سیاست‌های تولید مواد غذایی برنامه هایی دارد که نوع کشت را با وضعیت کم آبی و آب و هوایی و مناسب با منطقه تطبیق می‌دهد. همچنین در برنامه ششم توسعه دیده شده است که وزارتخانه‌ها در قالب برنامه‌های جاری خود به این مساله توجه کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.