رئیس قوه قضاییه با تأکید مجدد برلزوم رعایت اصول اخلاقی در رقابت های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از همه نامزدهای خواست که از دادن وعده های خلاف واقعیت و بی اساس وهمچنین تخریب رقبا خودداری کنند.

 

به گزارش جماران،‌ آیت الله آملی لاریجانی درجلسه مسئولان عالی قضایی، ضمن تبریک فرا رسیدن عید مبعث، با بیان اینکه از تلاش های اخیر شورای محترم نگهبان تقدیر می شود، اظها رکرد: از شورای محترم نگهبان که حسب وظیفه قانونی خود کار بررسی صلاحیت های داوطلبان نامزدها انتخابات ریاست جمهوری را انجام دادند و در فرصت قانونی اقدام به انتشار اسامی افراد واجد صلاحیت کردند تشکر می کنیم.
وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت ها با توجه به مشکلی که درقانون انتخابات وجود دارد وموجب می شود افراد پرشماری اقدام به ثبت نام کنند کار دشواری است، افزود: در مورد افرادی که حضورشان با برخی حواشی همراه باشد که خوشبختانه شورای نگهبان با دقت و تلاش فراوان، کار بررسی صلاحیت ها را انجام داد و امیدواریم که مشکل نحوه ثبت نام نیز با تلاش مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برطرف شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه راه برای برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی و درچارچوب موازین قانونی بازاست، اظهارکرد: همانگونه که بارها بیان شده، تفاوت نظام جمهوری اسلامی باسایر نظام های سیاسی دنیا درمحور بودن ارزش ها و اصول اخلاقی است. 
« درهمین راستا نامزدها باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان اقدام به تخریب رقبا نکنند وعلاوه براین در دادن وعده های انتخاباتی هم تجاوز از واقعیت نداشته باشند زیرا چنین کاری موجب می شود که وعده های بی پایه و اساس بیان شود و این خود یک نقطه ضعف برای نامزدها به شمار می آید».
آملی لاریجانی با بیان اینکه وعده های خلاف واقعیت به نوعی می تواند فرد را ازعدالت ساقط کند، افزود: اهانت و تخریب نکردن از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه نامزدها قرار گیرد البته انتقاد به برخی روش ها مانعی ندارد منتها نقد نباید رنگ و بوی تخریب و توهین به خود بگیرد.

** انقلاب فرهنگی تداوم انقلاب اسلامی است 
رئیس قوه قضاییه دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به دوم اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی، اساس انقلاب اسلامی را بر مبنای تحول فرهنگی دانست و اظهارکرد: انقلاب فرهنگی، تداوم انقلاب اسلامی بود. امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) به صورت مکررتأکید فرمودند که اصل و برای انقلاب اسلامی، فرهنگی است اما متأسفانه با گذشت سالیان طولانی همچنان نسبت به بحث فرهنگ، بی توجهی و غفلت صورت می گیرد که نتیجه آن بنا به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، ولنگاری فرهنگی است.
آملی لاریجانی با بیان اینکه متأسفانه برخی از دولتمردان سابق و لاحق واقعیتی به نام شبیخون فرهنگی را نمی پذیرند، عدم توجه به این واقعیت را موجب نرسیدن به برخی اهداف نظام دانست و افزود: اگر همه مسئولان بدرستی دقت کنند این هجمه عظیم فرهنگی و تبلیغاتی را که از طریق فضای مجازی، رسانه ها، محصولات فرهنگی و ماهواره ها صورت می گیرد را مشاهده خواهند کرد. 
«گام برداشتن درمسیر اعتلای فرهنگ جامعه، امری است که برعهده همه مسئولان و مردم قرار دارد و البته حوزه و دانشگاه و دلسوزان نظام نیز در این مسیر وظیفه سنگینی برعهده دارند».
رئیس قوه قضاییه ازمردم و مسئولان خواست که با فهم دقیق وضعیت موجود برای مقابله با این شبیخون عظیم فرهنگی گام بردارند.

**پیشگیری از جرم یک امر فرا قوه ای و فرادستگاهی است
آملی لاریجانی همچنین با اشاره به برخی آسیب های اجتماعی در کشور، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شخصاً برای بررسی این موضوع جلساتی را با مسئولان مختلف داشتند و عملکرد دستگاه های متولی را مورد ارزیابی کلی قرار داده اند.
«همه قوا و دستگاه ها ازجمله دستگاه قضایی باید درچارچوب قانون وظایف خود را انجام دهند. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه، پیشگیری از جرم است زیرا بسیاری از آسیب های اجتماعی جرم هستند و پیشگیری از وقوع جرایم خود به خود به کاهش این آسیب ها کمک می کند».
رئیس قوه قضاییه پیشگیری از جرم را امری فراقوه ای و فرادستگاهی دانست و تأکیدکرد: معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه وظایف خود را در این زمینه انجام می دهد. بسیاری از مشکلات ناشی از «جهل به قانون» و «عدم آگاهی از حقوق » است که در این راستا دستگاه های مسئول و مردم خود موظفند دربرای افزایش آگاهی ها و ترویج فرهنگ پیشگیری از جرم اقدام کنند.
« راهکارهایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با ورود جدی همه دستگاه ها، راهکارهای به روز و نوین نیز وارد چرخه پیشگیری از جرم شود و گام های بلندی در این زمینه برداریم».

** بعثت پیامبر، تجلی اعظم حق است
آیت الله آملی لاریجانی درادامه این جلسه به تبیین برخی روایات در باب عظمت عید مبعث این روز بزرگ پرداخت و تصریح کرد: فهم اهمیت مبعث، متوقف بر تفکر در باب حقیقت بعثت است. متأسفانه ما براثر غفلت، اهمیت این اتصال عظیم بین زمین و آسمان به واسطه فردی انسانی که توانسته با عروج به عالی ترین مرتبه هستی با حقیقت هستی ارتباط برقرار کند را درک نمی کنیم.
رئیس دستگاه قضا افزود: از آنجا که غالب ما آن حد از ارتباط عمیق با مبدأ هستی را نداریم، خداوند گوهری به نام نبی و در رأس آنها حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) را به انسانها اعطا کرد تا به واسطه شرافت وجودی خود با حق متعال ارتباط برقرار کنند و با دریافت برنامه زندگی، آن را به بشریت ابلاغ کنند.
وی با بیان اینکه مشغولیات فراوان موجب غفلت از اهمیت رویداد بزرگی نظیر مبعث می شود، به جایگاه والای قرآن کریم به عنوان آیینه بازتاب دهنده حقایق عالم هستی اشاره و اظهارکرد: متأسفانه فضای زندگی ما عوض شده و از در و دیوارعالم، اشتغال و کثرت می بارد. علاوه بر اشتغالات دنیای گذشته هم اکنون فضای مجازی، رسانه ها و ماهواره ها نیز به آن افزوده شده است که همگی موجب غفلت اند.
در ادامه این جلسه گزارش عملکرد قوه قضاییه در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در دستورکار امروز جلسه مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.