«روبرت استیل» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت و گو با روزنامه «الاخبار» لبنان فاش کرد که سعودی و اسرائیل با هدف تهمت زدن به نظام سوریه، پشتیبانی مالی علمیات استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه «خان شیخون» را بر عهده داشتند.

به گزارش جماران از بیروت، با وجود گذشت بیش از یک ماه از ماجرای سلاح شیمیایی در خان شیخون سوریه که حمله موشکی محدود ایالات متحده به فرودگاه «الشعیرات» را به دنبال داشت، این ماجرا هنوز هم مورد توجه رسانه ها قرار دارد و تحلیلگران همچنان به دنبال گشودن راز پشت پرده آن هستند. 

جنگ خانمان سوز سوریه، یک فرصت طلایی برای عادی سازی و تحکیم روابط بین اسرائیل و سعودی بود و منافع دو طرف از سقوط نظام بشار اسد، سردمداران سعودی و رژیم صهیونیستی را وادار به تقسیم وظایف و حمایت های مالی و تسلیحاتی و لوجستیک از گروه های تروریستی سوریه کرد. این تقسیم کار در بعد سیاسی و دیپلماتیک، در سفر اخیر «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی به واشنگتن و دیدار وی با «دونالد ترامپ» تجلی پیدا کرد که به فاصله کمی بعد از ملاقات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ترامپ انجام گرفت. 
ارتباط و تسلسل زمانی بین رویدادهایی همچون شلیک پدافند هوایی سوریه به سمت جنگنده های متجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی این کشور، اظهارات تند مقامات اسرائیلی و تهدید «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نابودی پدافند هوایی سوریه، سفر نتانیاهو و «محمد بن سلمان» به آمریکا و دیدارشان با دونالد ترامپ رئیس جمهور، از یک سو و حادثه انتشار گازهای سمی در منطقه خان شیخون سوریه و سرانجام حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات (همان پایگاهی که سامانه موشکی مستقر در آن کمتر از یک ماه پیش جنگنده متجاوز اسرائیل را هدف قرار داده بود) از نگاه تحلیلگران مخفی نماند. بسیاری از ناظران، حادثه خان شیخون را یک توطئه از پیش طراحی شده خواندندکه در سفر محمد بن سلمان به واشنگتن طراحی و با استقبال و چراغ سبز رژیم صهیونیستی توسط گروه های تروریستی در سوریه به اجرا گذاشته شد. 
در همین رابطه، روزنامه الاخبار در شماره امروز خود در گزارشی از قول یک افسر سابق سازمان سیا نقل کرد که سعودی و اسرائیل با هدف تهمت زدن به نظام سوریه، پشتیبانی مالی علمیات استفاده از سلاح شیمیایی در عملیات خان شیخون را بر عهده داشتند. 
به نوشته الاخبار، استیل یکی از معروف ترین افسران اطلاعاتی سابق آمریکاست که در سال های 1979 تا 1988 در سیا خدمت کرده است. وی اگرچه حاضر به افشای منبع اطلاعات خود نشد اما سه گزینه در این باره مطرح کرد: اچ. آر. مک ماستر (H.R McMaster) مشاور امنیت ملی آمریکا، جان برینان مدیر سابق سیا، و جان ماکین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا. 
استیل به نقل از این منبع گفت که برینان سعودی را مجاب کرد تا نیمی از هزینه عملیات ساختگی (False Flag Operation) در خان شیخون را تقبل کنند و طرف اسرائیلی هم تامین نیم دیگر هزینه ها را بر عهده گرفت. استیل که مسئولیت تاسیس مرکز اطلاعاتی وابسته به نیروهای مارینز تا سال 1993 به او واگذار شده بود، مک ماستر، برینان و ماکین را «سه خائن» نامید و گفت که برینان روابط بسیار قوی با سعودی ها دارد چون در سالهای 1996 تا 1999 به عنوان مدیر سیا در عربستان حضور داشته است. 
افسر سابق اطلاعاتی که مقالات زیادی درباره کار اطلاعاتی تالیف کرده بر این باور است که برینان در آن سال ها از طرف سعودی ها به کار گماشته شد و در برهه اخیر نیز مانند سعودی ها به ویرانه ساختن سوریه تمایل نشان می دهد. 
روایت استیل درباره خان شیخون به ویژه با درنظر گرفتن رویدادهای قبل و بعد از این حادثه بسیار قابل تامل است. تا پیش از این قضیه سعودی و اسرائیل دو متضرر اصلی از روند اوضاع در سوریه به شمار می رفتند و به نظر می رسید دونالد ترامپ رئیس جمهوری می خواهد با همکاری روسیه طرح مبارزه با داعش را پیش برده و بشار الاسد را به عنوان رئیس جمهور بپذیرد. 
«دانیل شابیرو» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و پژوهشگر «موسسه پژوهش های امنیت ملی» دانشگاه تل آویو با اشاره به نگرانی شدید اسرائیل از این وضعیت نوشت: «مساله همکاری آمریکا و روسیه علیه تروریسم در سوریه منشا اختلاف بزرگی بین آمریکا و اسرائیل شد.» 
علاوه بر اینکه سعودی و اسرائیل (بر خلاف ترکیه) نگران این بودند که به کلی از بازی سوریه کنار گذاشته شوند. این در حالی بود که ترکیه به عنوان یکی از سه طرف اصلی مذاکرات آستانه (در کنار روسیه و ایران) حضور داشت، اما سعودی که خود را مهمترین قدرت سنی در دنیا به شمار می آود چنین موقعیتی پیدا نکرد. 
اسرئیل نیز قبل از حادثه خان شیخون فضای مانوردهی خود را تا حد زیادی از دست داده بود و در شرایطی که ارتش سوریه و متحدان در حال پیشروی بودند نیاز مبرمی به تغییر وضعیت میدانی احساس می کرد. 
اینجاست که سعودی و اسرائیل تصمیم می گیرند آخرین برگ برنده خود را رو کرده و آمریکا را به اقدامی وادار کنند که وضعیت سوریه را به هم می ریزد همانطور که حمله به فرودگاه الشعیرات به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون منجر به این اتفاق شد. 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنان اخیر خود گفت اطلاعات نشان از برنامه ریزی برای حمله های شمیایی ساختگی در سوریه به ویژه در حومه جنوبی دمشق با هدف اتهام زنی به نظام سوریه دارد. سوال اینجاست که ولادیمیر پوتین در این سخنان به چه اطلاعاتی اشاره داشت و منظورش از طراحان نقشه حمله شیمیایی چه کسانی بودند؟ 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.