پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

 موسسه مطالعات خلع سلاح سازمان ملل متحد گزارش داد : احتمال ' رویداد انفجار هسته ای' بصورت اتفاقی و یا عمدی بعد از این که 26 سال از جنگ سرد می گذرد، به بالاترین حد خود رسیده است.

 

به گزارش جماران، تارنمای راشا تودی در گزارشی بر اساس تحقیقات موسسه مطالعات خلع سلاح سازمان ملل متحد نوشت: 9 کشور در جهان با داشتن بیش از 15 هزار سلاح هسته ای هم اکنون دنیا را ' پر از احتمال فاجعه بار' کرده اند.
محققان و متخصصان در این مرکز مطالعاتی در مقاله ای در این خصوص نوشتند: خطر رویداد انفجار هسته ای در سال 2017 بعد 26 سال فروپاشی شوروی به بالاترین میزان خود رسیده است. 
با این حال بازدارندگی هسته ای در گذشته بوده و هم اکنون نیز وجود دارد و استراتژی محکمی برای بسیاری از قدرت های جهانی بوده است. ولی به طور کل می توان گفت که آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، هند، پاکستان، کره شمالی و تلاویو بیش از 15 هزار کلاهک هسته ای را به دست آورده و سرمایه گذاری هایی در سطح جهانی برای مدرن کردن و توسعه سلاح های هسته ای جدید موشکی انجام داده اند. 
این گزارش می نویسد: الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه باعث شد تا آمریکا در فوریه سال 2016 بودجه ای بالغ بر 3.4 میلیارد دلار در اروپا ابرای جلوگیری از تجاوز روسیه اختصاص دهد. در مقابل مسکو نیز نیروهای نظامی خود که شامل موشک های کوتاه برد اسکندر می شد را به کالینگراد فرستاد تا پاسخی به ساخت و سازهای عظیم ناتو در مرزهای خود داده باشد.
این مطالعات نشان می دهد که آمریکا باهزینه سنگین در حال مدرنیزه کردن، حمایت و نگه داری از تجهیزات اتمی مستقر در هوا- زمین و دریا در طول 30 سال گذشته بوده است. 
نیروی هوایی آمریکا، شرکت هواپیمایی 'نورثروپ گرومن' را برای توسعه و ساخت بمب افکن های جدید با قابلیت پرتاب از فاصله دورتر را که جایگزین بمب افکن های بی 52 شدند با هزینه 52 میلیاردی انتخاب کرد. در همین زمان پنتاگون موضع هسته ای خود را نیز بازبینی کرد. 
محققان بر این باورند که یکی از عوامل تهدید کننده امنیت جهانی روابط کنونی آمریکا و روسیه با یکدیگر می باشد. 
این مقاله در ادامه می افزاید: 'بازگشت تقابل مشابه با دوره جنگ سرد مانع از همکاری های بین المللی و اعتماد سازی می شود'. 
در ادامه این گزارش آمده است: در کنار روابط سختی که آمریکا با کشور روسیه داشته است مرکز تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل متحد به تنش های اخیر در در شبه جزیره کره نیز اشاره دارد
کاخ سفید اخیرا اعلام کرده است که تهدید ' مساله کره شمالی' را بدون حمایت بین المللی و یا با حضور آن ها، با ارسال ناو جنگی کارل وینسون به این منطقه حل خواهد کرد. این اقدام باعث شده که پیونگ یانگ در پاسخ به این اقدام آمریکا قول دهد تا به مقابله با هر گونه دخالتی با هر ابزاری حتی با سلاح هسته ای بپردازد. 
در این گزارش مطلبی در خصوص این که با کم کردن تجهیزات اتمی آمریکا می توان به راه حلی در زمینه تنش های اتمی دست یافت، اشاره نشده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.