دو موسسه مدافع حقوق کودکان ائتلاف عربی به رهبری عربستان را به پایمال کردن حقوق کودکان یمنی متهم کرده است.

به گزارش جماران ، دو سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی را به پایمال کردن حقوق کودکان در یمن متهم کرد.

 

سازمان "نجات کودکان" و موسسه "فهرست نظارتی کودکان در درگیری مسلحانه" در نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل از او خواستند تا ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را در فهرست پایمال کنندگان حقوق کودکان در عملیات مسلحانه درج کند.

این فهرست شامل اسامی دولت‌ها و گروه‌های مسلح است که در جریان درگیری مسلحانه حقوق کودکان را نادیده می‌گیرند.

به گزارش بی بی سی، در سال گذشته میلادی، بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل بر اساس گزارش‌های حاکی از کشته شدن کودکان در جریان حملات هوایی ائتلاف در یمن، برای مدتی کوتاه نام این ائتلاف را در فهرست پایمال کنندگان حقوق کودکان قرار داد اما اعتراض عربستان سعودی باعث شد تا نظر خود را تغییر دهد.

به گزارش موسسه "فهرست نظارتی کودکان در درگیری مسلحانه" طرف‌های درگیری در یمن به مراکز غیرنظامی آسیب رسانده و باعث تلفات کودکان شده‌اند و طی دو سال گذشته، دست کم 160 مورد از آسیب جدی به تاسیسات و پرسنل پزشکی و اماکن آموزشی گزارش شده است. در یکی از این گزارش‌ها آمده است که آسیب به یک بیمارستان در جریان عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان، باعث شد تا دو نوزاد نارس به دلیل قطع جریان اکسیژن به محفظه نگهداری از آنها جان خود را از دست بدهند.

گزارش مشترک این دو سازمان همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا از فروش و انتقال تسلیحات به طرف‌های درگیری در یمن به خصوص کشورهای عضو ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خودداری ورزند. از زمان آغاز عملیات ائتلاف در یمن، دولت‌های فروشنده اسلحه به عربستان تحت فشار قرار داشته‌اند تا تحویل تسلیحات به این کشور را تا پایان جنگ متوقف کنند. به خصوص در انگلیس و کانادا، نه تنها نهادهای مدنی، بلکه برخی از سیاستمداران این درخواست را مطرح کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.