پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پرسش و پاسخ روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه ها با معاون رئیس جمهوری؛

لکنت زبان اعضای هیات علمی دانشگاه ها در دولت یازدهم از بین رفت / دانشگاه ها نبض حیات سیاسی کشور

معاون حقوقی رئیس جمهور بعد از سخنرانی عصر امروز (سه شنبه) درجمع روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه های عالی کشور به پرسش های آنان پاسخ داد.

به گزارش جماران، عصر امروز(سه شنبه) حجت الاسلام مجید انصاری با حضور در دانشگاه شهید بهشتی برای جمعی از مدیران دانشگاه ها و همچنین اعضای هیات علمی سراسر کشور سخنرانی کرد.
نکته قابل توجه این نشست، طرح پرسش هایی ازطرف برخی اعضای هیات علمی و روسای دانشگاه های عالی کشور ازمعاون حقوقی رئیس جمهوری درباره مبارزه با فساد، استقلال اعضای هیات علمی و دانشگاه ها و همچنین نبود تبعیض در دانشگاه ها برای برپایی مراسم و دعوت ازسخنرانان بود که انصاری معاون حقوقی رئیس به همه این پرسش ها پاسخ داد.
خلیل عالمی سعیدعضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان نخستین پرسشگرازمعاون حقوقی رئیس جمهوری یکی از شعارهای رقبای روحانی را مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت که مخالفان دولت با تمسک به این شعار سعی می کنند برای خود فتح بابی داشته باشند و چرا در این دولت این جزو شعارهای اصلی نیست.
معاون حقوقی رئیس جمهوری درپاسخ به این پرسش افزود: بلافاصله بعد ازاستقرار دولت، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست جهانگیری معاون اول تشکیل و درچند سال گذشته به طورجدی موضوع مبارزه با فساد بویژه مفاسد اقتصادی مورد توجه بود.
وی افزود: در این سه سال دولت به این جمع بندی رسید که اگر اصلاح ساختاری درگلوگاه های فساد انجام نشود ، نه تنها مبارزه با معلول نتیجه نخواهد داشت بلکه فساد را نهادینه و زیر زمینی می کند.

** با قطع ارتباط مودی و ممیز مالیاتی، فساد در نظام مالیات کاهش یافت
انصاری یکی از اقدامات زیربنایی دولت درمبارزه با فساد را در حوزه مالیات برشمرد و تصریح کرد: پیش تر بین مودی مالیاتی و ممیز مالیاتی رابطه وجود داشت که این رابطه همیشه فسادزا بود؛ با اعمال اصلاحاتی در نظام مالیاتی و شکل گیری سامانه ای به همین منظور، ارتباط بین مودی و ممیز مالیاتی قطع شد و از این طریق فساد در این حوزه کاهش یافت.
وی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه الکترونیکی ، ثبت ها و ارزیابی ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.

** گمرکات یکی از گلوگاه های فساد / تکمیل شبکه کنترل گمرکی
معاون حقوقی رئیس جمهور یکی دیگر از گلوگاه های فساد را گمرک دانست و گفت: پیش تر گاهی برای ارزیابی راستی آزمایی کالاهای عرضه شده و عوارض تعلق گرفته از سوی کارشناس گمرک شاهد مفاسد بزرگ بودیم و از این رو دولت در حوزه گمرکات هم سامانه ای ایجاد کرد.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا چند هزار کانتینر به نام کالاهای کم ارزش وارد می شد در حالیکه کالاها آنچه عنوان شده بود، نبود که با راه اندازی این سامانه به هیچ وجه امکان ارتباط فرد خاص با بازرگان وجود ندارد و همه گمرکات کشور در مرکز گمرک در تهران قابل رویت است.
انصاری از راه اندازی و نصب دستگاه های (ایکس ری) کنترل درگمرکات کشور و همچنین خرید 26 دستگاه جدید خبر داد و افزود: با نصب این دستگاه ها، همه گمرکات تحت دید مستقیم این سیستم است و امکان فسادگری به حداقل کاهش یافت.
وی اظهارکرد: با تکمیل شبکه کنترل گمرکی مبارزه اساسی با فساد صورت خواهد گرفت.

** کاهش 12 میلیارد دلاری قاچاق در سال 95
معاون حقوقی رئیس جمهورهمچنین با اشاره به بحث قاچاق به عنوان یکی دیگر ازگلوگاه های فساد، اظهارکرد: در بحث قاچاق کارهای اصلاحی خوبی انجام شد و با هماهنگی وزارت اطلاعات، سازمان های گمرکات و اداری توانستیم 12 میلیارد دلار قاچاق را در سال گذشته کاهش دهیم.
انصاری با بیان اینکه در دولت قبل، 2میلیارد و4 میلیون دلارپول نقد به بابک زنجانی با این ادعا که می تواند تحریم را دور بزند، تحویل داده است، گفت: نمی دانم چه کسی و در کجای دنیا این اعتماد انجام می شود و دولتی آنقدر ضعیف باشد که برای رفع مسائل خود به جوان ناشناس سی و چند ساله ای اعتماد کند و الان هم معلوم شود از اساس پولی نیست.

** حکم لوکزامبورگ مربوط به خرید سهام دربانک های غربی درگذشته است
معاون حقوقی رئیس جمهور درباره حکم لوکزامبورگ خطاب به روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه های عالی سراسر کشور گفت:همه شما راجع به این حکم شنیده اید و خیلی هم سر و صدا کرد؛ درحالی که داستانش بدین صورت است عده ای سهامی را از برخی شرکت ها در بانک های اروپایی و امریکایی خریداری کرده بودند.
وی افزود: با توجه به قوانین مصوب در امریکا و بلوکه شدن این سهام ها و با توجه به هشدار شرکت های این کشورها به رئیس وقت بانک مرکزی کشور مبنی بر اینکه این اموال در معرض تهدید و بلوکه شدن قرار دارد و شش ماه فرصت دارند پول ها را بردارند، آقایان حاضر نشدند اموال را تحویل بگیرند و می گفتند این تهدیدها در حد شعار است و اصلا غلط کرده اند تهدید می کنند و حالا احکامی علیه جمهوری اسلامی صادر و به دنبال آن این پول ها توقیف شده است.
به گفته معاون حقوقی رئیس جمهور این موضوع در این معاونت و همچنین در وزارت امورخارجه برای بازگرداندن پول ها در حال پیگیری است.

** اصلاح قانون بانکی درحال طی کردن مراحل نهایی
انصاری یکی دیگر از اقدامات دولت در مبارزه با فساد را اصلاح ساختار بانکی عنوان و اظهارکرد: در گذشته بسیاری از وام هایی که به دلیل نظارت نداشتن بر تسهیلات اعطا شد، در محل خود خرج و یا اینکه ضمانت نامه کافی از گیرنده تسهیلات دریافت نشده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون نظارت بر بانک ها دقیق است و بسیاری از تسهیلات به کارگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده اعطا می شود.

** پرداخت 27هزارمیلیارد تومان به 22هزار واحد نیمه فعال یا راکد درسال 95
معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت درسال گذشته به 22 هزار واحد نیمه فعال یا راکد ، 27 هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که این واحدها الان مشغول فعالیت هستند.
وی با تاکید برمبارزه ریشه ای با گلوگاه های فساد دراین دولت، تصریح کرد: امضاهای طلایی در دستگاه ها هم یکی از گلوگاه های فساد بود که 2 هزار نمونه از این دست امضا و مجوز وجود دارد.
انصاری ادامه داد: این امضاها دردستگاه های مختلف اجرایی، کشاورزی و سایرسازمان ها شناسایی و بسیاری از آنها لغو شده است؛ برخی از این مجوزهای غیرضرور در حال لغو شدن است.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان رسیدگی به برخی پرونده ها در این معاونت ، گفت: در خود معاونت حقوقی پرونده ها و دعاوی فراوانی مورد رسیدگی قرار گرفت و نسبت به این پرونده ها اقدام شد؛ البته قوه قضائیه هم در این راه به دولت کمک کرد که جای قدردانی دارد و برخی پرونده ها در دادگاه ها همچنان باز و در حال رسیدگی است.

** همه 23 میلیارد تومان پرداختی خارج از عرف ، برگشت داده شد
مبارزه با بی عدالتی و تبعیض در دولت تدبیر و امید یکی دیگر از موارد مبارزه با فساد بود که انصاری با اشاره به آن، گفت: دولت یازدهم همین موضوع حقوق های نجومی که مستمسکی برای تبلیغ علیه دولت شده را با جدیت پیگیری و شورای عالی نظام اداری را مصوب کرد.
به گفته وی، مجموع پرداختی های خارج ازعرف 23 میلیارد تومان بود که کل این مبلغ مسترد شد؛ حتی رئیس جمهور با نوشتن نامه ای به رئیس دیوان محاسبات از او خواست تا به پرونده همه افرادی که خلاف قانون ، حقوق نجومی دریافت کرده اند، رسیدگی کند. 
وی همچنین با بیان مصوبه ای از دولت مبنی برسقف حقوق 10 میلیون تومانی، ادامه داد: اینکه حقوق رئیس یک دولت زیر 10 میلیون تومان باشد اقدام مهمی است.
معاون حقوقی رئیس جمهور دربحث اهمیت مبارزه با فساد در دولت تدبیر و امید این چنین جمع بندی کرده است که این دولت در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی را ترسیم نکرده و از مردم هم می خواهیم هر جا به مفسده ای برخوردند ، مورد را به معاونت حقوقی، وزارت اطلاعات یا وزارت دادگستری اعلام کنند.

** رئیس جمهور در تلاش است تا دانشگاه ها مصون از نگاه سیاسی باشد
یکی از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های عالی کشور با قدردانی از دولت یازدهم به دلیل تشکیل شورای صنفی وهمچنین گرفتن لکنت زبان ازاعضای هیات علمی و دادن شهامت حق دفاع از خود به آنان، خطاب به معاون حقوقی رئیس جمهور نکته اصلی و قابل تامل را استقلال دانشگاه ها دانست.
عضوهیات علمی دانشگاه با بیان اینکه نکته قابل اهمیت برای دانشگاه ها در درجه نخست استقلال آنهاست، افزود: در دانشگاه ها باید اعضای هیات علمی دارای صلاحیت و با روش معقول پذیرفته شوند اما هنوزاین استقلال دردانشگاه ها مشاهده نمی شود و بویژه بعد از آنچه در سال 88 در کشور واقع شد، استقلال از دانشگاه ها رفت.
معاون حقوقی رئیس جمهوری درپاسخ به پرسش این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: روحانی در دولت به طورجدی این موضوع را دنبال می کند و بعنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در تلاش است تا دانشگاه ها مصون از نگاه سیاسی باشد.
انصاری ادامه داد: دولت هربار براستقلال دانشگاه ها تاکید می کند و هربار که وزرای اطلاعات و آموزش و پرورش مواردی که مشکل بود را نزد او گزارش می دادند، با تاکید براستقلال دانشگاه و آزادی بیان اساتید و دانشجویان، این مشکلات را رفع می کرد.
معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به برپایی مراسم 16 آذر درسال گذشته افزود: 16 آذرسال گذشته نسبت به سال های قبل قابل مقایسه نبود البته هنوز مشکلاتی داریم که باید رفع شود.

** دانشگاه ها پایگاه دفاع از نظام، کشور و آزادی مردم 
انصاری دانشگاه های بعد ازانقلاب را پایگاه دفاع ازنظام، کشور و آزادی مردم توصیف کرد وگفت: دانشگاه ها در مقاطع حساس مانند توطئه دشمنان و جنگ تحمیلی ، توان دفاع خود را در برابر این هجمه ها نشان دادند و حتما استاد دانشگاه و دانشجوی آزاد می تواند پاسدار آرمان های کشور از جمله استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی باشد.
وی ادامه داد: تفاوتی بین افرادی که در دفاع ازحریم مرزهای کشورجان خود را در طبق اخلاص گذاشته اند و دانشجویان و اساتیدی که مرزهای آزادی را حفظ می کنند، وجود ندارد، چون آزادی یکی از رهاوردهای انقلاب اسلامی است و دانشگاهیان مشعل دار آن هستند.
انصاری تصریح کرد: درمتن و بطن آزادی بیان است که جوهره دانش، بینش و آگاهی ارتقا پیدا می کند.

** دانشگاه ها نبض حیات سیاسی کشور هستند
رئیس دانشگاه ارومیه بعنوان آخرین طراح سوال از معاون حقوقی رئیس جمهور به نشست صبح امروز با وزیر و تاکید وزیر به امن بودن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت که متاسفانه در دانشگاه های مختلف، متفاوت عمل می شود.
رحیم حب نقی با بیان اینکه برخی روسای دانشگاه ها تحت فشار قرارمی گیرند و از انجام برخی مراسم در این دانشگاه ها ممانعت می شود، گفت: مثلا درباره عکس رئیس دولت اصلاحات، رئیس یک دانشگاه به شدت مورد فشار قرار گرفته درحالی که این عدم یکسان نگری در دانشگاه ها، مدیریت را زیر سوال می برد.
انصاری با بیان اینکه اواخر با یکی از روسای دانشگاه برخوردی شده که شخص رئیس جمهور به آن موضوع ورود کرد و فیصله داد، گفت: حتما باید دستورالعمل واحد و روشنی برای همه دانشگاه ها وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: جریان های موثر باید به این نکته توجه داشته باشند که مطمئنا دانشجویان، اساتید واعضای هیات علمی بیش از دیگران به حساسیت برخی موضوعات و خطوط قرمز نظام توجه دارند.
معاون حقوقی رئیس جمهور، دانشگاه را سرچشمه نشاط سیاسی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: نبض حیات سیاسی کشور از دانشگاه می زند و اگر می خواهیم فضای کشور را ارزیابی کنیم، مرکز ارزیابی دانشگاه ها هستند.
وی ادامه داد: برخی حوادث اگر چه معدود، توهین به ملت، کشور، امام و آرمان های شهیدان است و اعتبار ما را در دنیا مخدوش می کند.
انصاری درباره بحث ممنوع التصویری یکی از مقامات اسبق کشور، اظهار کرد: بحث ممنوع التصویری در عصر رسانه و اینترنت را در جمهوری اسلامی ایران نمی فهمم در حالیکه آزادی جزوی از شعار 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی' نظام است و رهبر انقلاب هم بر نشاط سیاسی در دانشگاه ها تاکید و حتی مضمونی دارند که خداوند لعنت کند افرادی که نمی گذارند دانشگاه ها سیاسی شود.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه پیرو دینی هستیم که کتاب آسمانی آن به صراحت دعوت به مباحثه و مجادله نه تنها با مسلمان بلکه با کافر می کند، گفت: در اوج توطئه و مبارزه با مباجثه کشور را پیش بردیم و شهید بهشتی در کنار کیانوری می نشیند و مناظره سیاسی می کند که این موضوع هر روز باید در کشور تکرار و در صدا و سیما پخش شود.
وی یادآور شد: در همین مناظره ها است که اندیشه ها و مکتب ها بارور می شود وامروز متاسفانه به عنوان یک طلبه باید بگویم بن مایه بسیاری از مطالبی که در جلسات دینی و مذهبی مطرح می شود سخیف و آلوده به انواع مسائل پیش پا افتاده است در حالی که قبل از انقلاب در ساده ترین جلسات در مساجد سخنرانی هایی می شد که از دل این سخنرانی ها کتاب های متعددی نگاشته شده است.
انصاری با تاکید بر امنیتی نشدن فضای دانشگاه ها، تصریح کرد: دانشگاه باید امن باشد و امنیت آن را خود دانشجویان و اساتید می توانند تامین کنند.
وی در پایان پرسش و پاسخ امروز خود با روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه های عالی سراسر کشور ابراز امیدواری کرد، در این یک ماه مانده به انتخابات محیط دانشگاه عرصه ای برای تضارب آرای بیشتر و بیان خدمات نظام باشد و این موجب نشاط سیاسی و روح امید در کشور شود؛ همان چیزی که دشمنان آن را نشانه گرفته و برخی رقابت های کودکانه متاسفانه در همان جهت دشمن یعنی گرفتن روح امید در مردم حرکت می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.