وکیل بقایی تاکید کرد: در تمام نظام‌های حقوقی دنیا این اصل بدیهی و اولیه به رسمیت شناخته شده که تمام اشخاص بی‌گناه محسوب می‌شوند مگر آنکه جرم آنها در دادگاه صالح به اثبات رسیده باشد.

به گزارش جماران، درپی اظهارات امروز سخنگوی قوه قضاییه، وکیل حمید بقایی توضیح زیر را ارسال کرد:

درخصوص اظهارات مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۶ سخنگوی محترم قوه قضاییه که در مورد موکل اینجانب آقای حمید بقایی عنوان نموده‌اند: "پرونده ایشان همچنان مفتوح است. هیچوقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ درنتیجه بی‌گناهی و باگناهی‌اش اثبات نشده‌است." توضیحات زیر را ضروری می‌دانم:

اولاً درخصوص عذرخواهی از موکل، آنچه آقای احمدی‌نژاد عنوان نمودند، این بود که اتهام زنندگان به آقای بقایی بعداً از ایشان عذرخواهی کرده‌اند و هرگز ادعا نشده که قوه قضائیه از موکل اینجانب عذرخواهی نموده و تاکنون سابقه نداشته که قوه قضائیه از کسی عذرخواهی کرده باشد.

ثانیاً آن قسمت از اظهارات حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که گفته‌اند این پرونده هنوز به دادگاه نرفته و گناهکار بودن آقای بقایی اثبات نشده کاملا صحت دارد؛ چرا که آقای بقایی بعد از ۲۲۵ روز بازداشت انفرادی که اتفاقا خبر این بازداشت را اولین بار خود حجت الاسلام اژه ای اعلام نمودند و پس از انجام تحقیقات و بازجویی‌های گسترده از سوی دادسرا و دو نهاد اطلاعاتی و امنیتی، نهایتاً در تاریخ ۲۸/۱۰/۱۳۹۴ با قرار کفالت آزاد شده‌اند و هیچ اتهامی در خصوص ایشان اثبات نشده است. ضمن اینکه آقای بقایی قبلاً هم اعلام نموده اند که تمام اوراق و فیلمهای بازجوئی ایشان را جهت اطلاع و قضاوت افکار عمومی  منتشر نمایند.

ثالثاً از شخص سخنگوی محترم قوه قضاییه به عنوان یک قاضی باسابقه و آگاه به ضوابط قانونی و شرعی بعید است که عنوان نمایند: "بی‌گناهی آقای بقایی اثبات نشده‌است."

در تمام نظام‌های حقوقی دنیا این اصل بدیهی و اولیه به رسمیت شناخته شده که تمام اشخاص بی‌گناه محسوب می‌شوند مگر آنکه جرم آنها در دادگاه صالح به اثبات رسیده باشد.

 اینکه گفته شده بی‌گناهی آقای بقایی هنوز اثبات نشده درتعارض آشکار با اصل ۳۷ قانون اساسی قرار دارد که که در آن تصریح شده است: "اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگراینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد." لذا به استناد اصل مذکور و ضوابط شرع مقدس اسلام، آقای بقایی بی گناه محسوب می شوند و هیچ لزومی به اثبات بی گناهی ایشان وجود ندارد. تمام آحاد ملت از نظر قانون بی گناه محسوب می شوند و آنچه باید اثبات شود، مجرمیت و گناهکاری اشخاص است و نه بی گناهی ایشان. بایستی از سخنگوی محترم قوه قضائیه سوال شود وقتی اصل بر برائت است و همه اشخاص بی گناه محسوب می شوند، اثبات بی گناهی و برائت اشخاص چه معنایی دارد؟!

بنابراین از سخنگوی محترم قوه قضاییه انتظار می‌رود که برای اجتناب از مشوه شدن چهره نظام اسلامی و قوه محترم قضائیه، در اظهارنظرهای خود اصول و قواعد اولیه قانونی و حقوق و آزادی‌های اشخاص را مورد توجه قرار دهند.

سید علی اصغر حسینی

وکیل حمید بقایی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.