۵۱.۳۶ صدم درصد شرکت‌کنندگان به اصلاحات قانون اساسی «آری» و ۴۸.۶۴ درصد به آن «نه» گفته‌اند.

منابع خبری از آغاز شمارش آرای همه‌پرسی ترکیه درباره اعمال تغییراتی در قانون اساسی این کشور خبر دادند.

به گزارش جماران، بر اساس گزارش‌ شبکه خبری تی.آر.تی، فرایند شمارش آرا در استان‌های شرقی ترکیه با پایان رأی‌گیری و بسته شدن مراکز رأی آغاز شده است.

مردم ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در رفراندوم قانون اساسی پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا با رای خود مشخص کنند که آیا با تغییرات مورد نظر اردوغان که موجب خواهد شد قدرت او به مراتب افزایش یابد، موافق هستند یا خیر.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که ۵۱ و ۳۶ صدم درصد شرکت‌کنندگان به اصلاحات قانون اساسی «آری» و ۴۸ و ۶۴ صدم درصد به آن «نه» گفته‌اند.  میزان مشارکت در این همه‌پرسی نیز حدود ۷۶ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که یک مقام مسئول در ترکیه گفته که آماری که توسط خبرگزاری آنادولو درباره صندوق‌های شمارش شده اعلام می‌شود، بیشتر از آمار رسمی است. بر اساس آمار رسمی اعلام شده به برخی خبرنگاران، نتایج حاصل از شمارش ۶۰ درصد آرا نشان می‌دهد، ۵۳.۹۸ درصد شرکت‌کنندگان به اصلاحات قانون اساسی «آری» و ۴۶.۰۲ «نه» گفته‌اند.

ناظران احتمال می‌دهند که با پیروزی حزب حاکم و رأی مثبت برای تغییرات قانون اساسی، اردوغان تا سال ۲۰۲۹ رییس‌جمهوری ترکیه باقی بماند.

با پایان یافتن برگزاری رفراندوم، تدابیر شدید امنیتی در میدان تقسیم اتخاذ شده است.

در همین حال، تلویزیون ترکیه رسما از پیروزی رأی «آری» در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی خبر داد. حامیان اردوغان نیز در خیابان‌ها و دفاتر حزب عدالت و توسعه اقدام به برگزاری جشن کرده‌اند.

اردوغان: مردم ترکیه از اراده ملی و دموکراسی دفاع کردند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اعلام پیروزی رای 'آری' به همه پرسی اصلاح قانون اساسی گفت: در این انتخابات مردم ترکیه از اراده ملی و دموکراسی دفاع کردند.

به گزارش جماران، وی شامگاه روز یکشنبه دقایقی بعد از اعلام پیروزی در انتخابات در سخنرانی زنده تلویزیونی افزود: این نتیجه به بحثی طولانی در مورد نحوه اداره کشور پایان داد.
وی در این سخنرانی بیان کرد: از تمام ملت که با رفتن به پای صندوقهای رای نمایشی از دموکراسی را با از خود به جای گذاشتند، تشکر می کنم.
شمارش همه 167 هزار و 140 صندوق همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه پایان یافت و بر اساس اعلام نتایج غیر رسمی، مردم ترکیه با 51.3 درصد رای مثبت، به این همه پرسی 'آری' گفتند.
بر اساس این نتایج که توسط خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام شده، 48.7 درصد از مردم این کشور در انتخابات امروز به تغییرات پیشنهادی قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی 'نه' گفته اند.
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که در این انتخابات 56 میلیون و 588 هزار و 505 نفر واجد شرایط رای دادن(18 سال به بالا) بودند که به پای 167 هزار و 140 صندوق رای رفتند.
برای اخذ آرای زندانیان ترکیه نیز 461 صندوق رای پیش بینی شده بود که رای گیری از آنها از جمله عوامل پرشمار زندانی کودتای 15 جولای ترکیه نیز انجام شد.
برای تامین امنیت این همه پرسی بالغ بر 380 هزار نفر نیروی پلیس در مناطق شهری و نیروی ژاندارمری در مناطق خارج از شهر و روستایی به کار گیری شده بود.
میزان مشارکت مردم ترکیه در این همه پرسی حدود 86 درصد برآورد شده است.
این همه پرسی در واقع هفتمین دور همه پرسی در تاریخ سیاسی ترکیه محسوب می شود.
ترکیه برای نخستین بار در سال 1961 نخستین همه پرسی خود را در خصوص تایید قانون اساسی برگزار کرده که در همه پرسی های گذشته پنج بار رای 'آری' از صندوق ها بیرون آمده و یک بار هم مردم این کشور در چهارمین دور همه پرسی در سال 1988 به همه پرسی رای 'نه' داده اند.
این همه پرسی سومین دور همه پرسی در دوره اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه هم محسوب می شود.

 

 

منبع: ایسنا و ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.