ولیدالمعلم وزیر امور خارجه سوریه با توطئه خواندن واقعه شیمیایی شهرک خان شیخون گفت: سوریه از سال 2012 جنگ افزار شیمیایی ندارد و این موضوع از طرف سازمان بین المللی مسئول این حوزه تائید شده است.

 

به گزارش جماران، ولیدالمعلم روز جمعه پس از مذاکرات سه جانبه با محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در مسکو بر لزوم انجام تحقیقات کامل، مستقل و بی طرفانه در باره واقعه سه شنبه هفته گذشته انفجار شیمیایی در سوریه تاکید کرد.
وی در جمع خبرنگاشران افزود: سازمان منع تسلیحات شیمیایی این موضوع را که سوریه چنین جنگ افزارهایی ندارد، تائید کرده است. موضوع خان شیخون دسیسه چینی است، زیرا دمشق نه علیه تروریسم و نه هیچ طرف دیگری از این تسلیحات استفاده نکرده است. می خواهیم کمیسیونی حرفه ای در محل رویداد، این موضوع را بررسی کند.
وزیر خارجه سوریه ادامه داد: چرا آمریکا و گروهی دیگر از تشکیل چنین کمیسیونی هراس دارند. انتظار آن را نداشتند و می خواهند حق به طرفی برگردد که قدرتمند است.
ولیدالمعلم همچنین حمله موشکی جمعه گذشته آمریکا به پایگاه عملیات هوایی ضدتروریستی الشعیرات در استان حمص را نقض حاکمیت سوریه به عنوان یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل خواند و آن را محکوم کرد.
وی همچنین در رابطه با مذاکرات مسکو گفت که در دیدارهای دوجانبه با وزیران خارجه ایران و روسیه در زمینه ادامه همکاری علیه تروریسم گفت وگو کردیم تا سوریه از تروریست ها پاکسازی شود.
وزیر خارجه سوریه در پایان نیز برگزاری نشست سه جانبه مسکو با همتایان ایرانی و روس خود را ارائه دهنده یک پیام قوی از همگرایی منطقه ای سه کشور به جهان خواند.
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در پایان این نشست سه جانبه با اشاره به موضوع های مورد بررسی در مذاکرات، گفت: ما خواهان بررسی دقیق واقعه شیمیایی خان شیخون هستیم، اما نمی دانیم چرا آنها (آمریکا و غرب) مخالفت می کنند.
ظریف وزیر خارجه ایران هم با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات کامل مستقل و بی طرفانه در باره واقعه سه شنبه گذشته انفجار شیمیایی در شهرک خان شیخون سوریه بدون هر گونه پیشداوری تاکید کرد.
ظریف رئیس هیات ایرانی در سفر یک روزه خود به مسکو، افزون بر شرکت در نشست سه جانبه که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، با همتایان روسی و سوری خود نیز دیدارهای دوجانبه داشت. 
تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه و همگرایی تهران، مسکو و دمشق در این زمینه، مبارزه با تروریسم، کمک به سوری ها و محکومیت تجاوزگری موشکی آمریکا به الشعیرات از نتایج مذاکرات امروز بود.
هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسکو میزبان نشست وزیران خارجه سه کشور بود که در آن همگرایی ها برای حل بحران سوریه تقویت شد، بگونه ای که یکی از دستاوردهای آن زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا است و تاکنون هم چند دور آن برگزار شده است. 
مبارزه علیه تروریسم با گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی، پایان حمایت خارجی از تروریست ها، ادامه مذاکرات سوری-سوری، حفظ یکپارچگی سوریه و تعیین سرنوشت آینده این کشور به عنوان حق انحصاری سوری ها بدون مداخله خارجی از مهم ترین دستاوردهای همگرایی مواضع سه کشور در جریان مذاکرات دوره ای است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.