در مذاکره محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف همتای روس، مسائل مختلف از جمله اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه بررسی و بر ادامه همگرایی های دو کشور در منطقه و لزوم مبارزه منطقه ای و بین المللی با تروریسم تاکید شد.

 

به گزارش جماران، این مذاکرات امروز (جمعه) در چارچوب رایزنی های منظم وزیران خارجه دو کشور با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.
ظریف رئیس هیات ایرانی در این دیدار با اشاره به برنامه نشست سه جانبه با لاوروف و ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه به عنوان دومین برنامه سفر خود، ادامه راهبرد حل سیاسی بحران این کشور و قطع مداخله خارجی را ضروری خواند.
ظریف گفت: می خواهم دوباره تسلیت خود را برای واقعه تروریستی سن پترزبورگ اعلام کنم که باید با تقویت همکاری بین المللی با تروریسم مبارزه کنیم.
وی افزود: مبارزه باید جدی باشد و نه نمادین و از سوی دیگر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی علیه سوریه به عنوان بهانه ای علیه سوریه باید نفی شود و تحقیقات لازم صورت گیرد.
ظریف همچنین در دیدار با لاوروف از دستور کار مذاکرات برای پیگیری ها و هماهنگی های مربوط به دیدار هشتم فروردین ماه رئیسان جمهوری ایران و روسیه در کاخ کرملین خبر داد. 
لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار کر کنمد: اکنون همزمان با برنامه حل سیاسی راههای همگرایی برای تقویت این روند را پیگیری می کنیم.
وی تاکید کرد: ما این روند را ادامه می دهیم تا بتوانیم به نتایج بیشتری دست یابیم. 
همچنین تازه ترین تحولات مانند شرایط سوریه از جمله مسائل مربوط به خان شیخون و لزوم انجام تحقیقات مستقل و بی طرف برای روشن شدن عامل واقعه شیمیایی سه شنبه هفته گذشته در این شهر مورد مذاکره قرار گرفت.
مبارزه علیه تروریسم با گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی، ادامه مذاکرات سوری-سوری، حفظ یکپارچگی سوریه و تعیین سرنوشت آینده این کشور به عنوان حق انحصاری سوری ها بدون مداخله خارجی از سوی ظریف و لاوروف مورد تاکید وزیران خارجه ایران و روسیه به عنوان کشورهای بانی مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان و ضامن آتش بس فراگیر در سوریه قرار گرفت. 
همچنین براساس برنامه اعلام شده، امروز نیز نشست سه جانبه مذاکره در باره آخرین تحولات و همچنین رویکردهای همگرایانه برای حل سیاسی بحران سوریه با حضور ولیدالمعلم وزیر امور خارجه این کشور، ظریف و لاوروف برگزار می شود.
نشست پیش بینی شده، دومین رایزنی مشترک ظریف، لاوروف و ولیدالمعلم با موضوع سوریه و حل سیاسی بحران این کشور در مسکو بشمار می رود.
هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسکو میزبان نشست وزیران خارجه سه کشور بود که در آن همگرایی ها برای حل بحران سوریه تقویت شد، بگونه ای که یکی از دستاوردهای آن زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا است و تاکنون هم چند دور آن برگزار شده است. 
مبارزه بی اغماض با تروریسم و تلاش فراگیر برای از سرگیری مذاکرات سوری ژنو که آن زمان به دلیل کارشکنی برخی کشورهای غربی-عربی حامی گروههای مسلح و تروریستی ضدسوری متوقف شده بود، تاکیدهای سه کشور در این مذاکرات را تشکیل می داد.
نتیجه این نشست، همکاری تهران، مسکو و دمشق در مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه همکاری با سوریه علیه تروریست ها بود. 
ظریف رئیس وزیر خارجه امروز در راس یک هیات ایرانی امروز در چارچوب سفریک روزه بنا به دعوت لاوروف همتای خود وارد مسکو شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.