وزیر خارجه عراق روز چهارشنبه درهمایش 'عراق و تحولات منطقه ای و بین المللی'، در شمال عراق، پاسخ های شنیدنی به سوالاتی درباره حادثه شیمیایی سوریه، نقش ایران در عراق و نیز موضوع همه پرسی در کردستان عراق ارائه کرد.

 

به گزارش جماران، به نقل از سایت وزیر خارجه عراق، ابراهیم الجعفری، در خصوص حمله اخیر شیمیایی در ادلب سوریه و تحولات بعد از آن، گفت: چند روز پیش یکی از وزرای خارجه اروپایی موضع مرا درباره مساله شیمیایی در سوریه پرسید، او را به حادثه حلبچه رجوع دادم و پرسیدم کی درباره آن و نقش صدام و علی شیمیایی شنیدی، سال 2003؟، گفت بلی. به او گفتم اما آن حادثه مربوط به سال 1988 بود.
ابراهیم الجعفری افزود: به آن وزیر خارجه اروپایی گفتم: شما بعد از 15 سال فهمیدید که آن جنایت مربوط به علی شیمیایی و صدام بوده و ایران در آن جنایت مقصر نبوده است.
وی اضافه کرد، در خصوص مسائل مهم بین المللی باید عمیق شویم و آن پدیده ها را خوب بشناسیم و دوست را از دشمن تشخیص دهیم.
وزیر خارجه عراق ، در پاسخ به سوالی در این همایش در خصوص حضور ایران در عراق، گفت: ایران و چین ، پیش از تشکیل ائتلاف بین المللی، در سال 2014 ، زمانی که داعش به دروازه های اربیل رسیده بود، به کمک ما آمدند.
وی افزود: سال 2014 دولت شرایطی از فروپاشی را به ارث برده بود و استان های صلاح الدین، نینوا و الانبار سقوط کرده بودند، آن روز باید چه می کردیم؟ آیا باید دست روی دست می گذاشتیم و منتظر می ماندیم تمام استان های ما سقوط کنند؟
 سایت عراقی 'کنوزمدیا'، اما در گزارشی که بسیاری از رسانه های عراقی آن را منعکس کردند، از قول ابراهیم الجعفری نوشت 'ایران کشوری قدرتمند در منطقه است و هم اکنون در جنگ علیه داعش با همه توانش در کنار عراق ایستاده است و ما از همان ابتدا به ائتلاف بین المللی، بخاطر عدم حضور ایران در آن ایراد گرفتیم'.
براساس گزارش این سایت، الجعفری با اشاره به اینکه ائتلاف بین المللی در زمین واقعیت و با شرایط عراق تشکیل شد، گفت ، اما نمی پذیریم که جبهه های جنگ با همسایگان خود باز کنیم.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزیر خارجه عراق، ابراهیم الجعفری در پاسخ به سوالی در خصوص همه پرسی استقلال در کردستان عراق گفت، به اعتقاد من طراحان این ایده باید همه ابعاد منطقه ای و بین المللی آن را در نظر بگیرند. 
وی افزود: استقلال تنها به اوضاع داخلی اقلیم مربوط نمی شود و هیچ اقلیمی نمی تواند به تنهایی در فضا شنا کند، بلکه باید در دریای اجتماعی، منطقه ای و بین المللی (فضای واقعی) خود را ببیند. 
وی در خصوص اختلافات کشورش با ترکیه نیز گفت که این اختلافات همچنان بر سر مداخله در امور داخلی عراق و ورود نظامیانش به شمال کشور، وجود دارد و به آنها موضع عراق را در رد این سیاست ترکیه ابلاغ کرده ایم. 
الجعفری تاکید کرد که این اشتباه بزرگ ترکیه است که با عراق نوین اینگونه برخورد می کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.