• کدخبر: 612125
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کریمی قدوسی در تشریح سوال از وزیر اقتصاد:

مصادره اموال ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به دستبرد به اموال و دارایی‌های ایران از سوی برخی کشورها، از وزیر اقتصاد خواست تا دلایل این مسئله را توضیح دهد.

به گزارش جماران ، جواد کریمی قدوسی در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در تشریح سه سوال خود از علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی گفت: از زمان طرح سوالاتم در کمیسیون اقتصادی تا طرح آنها در صحن علنی یک سال می گذرد، این در حالی است که از بین 6 سوال مطرح شده تنها 3 سوال امکان طرح در صحن را پیدا کرده است.

نمانیده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: مصادره اموال ملت ایران در بانک های خارجی به صورت اوراق و ارز در حالی که قرار بود یکی از دستاوردهای برجام، آزادی اموال ایران باشد، قابل توجیه نیست. اما پس از برجام شاهد مصادره 2 میلیارد دلار اموال ملت ایران براساس کیفرخواست دادگاه های آمریکا بودیم. هر چند پس از آن نیز یک و نیم میلیون دلار توسط کانادا و در دو ماه گذشته یک میلیارد و 600 میلیون دلار از پول ایران توسط یک دادگاه در لوگزامبورگ مصادره شده، بنابراین از وزیر می خواهم این موضوع را توضیح دهد.

وی با طرح این سوال که مگر قرار نبود اموال ایران آزاد شود، گفت: با شرایط موجود ممکن است در آینده تا سقف 100 میلیارد دلار اموال ایران توسط آمریکا مصادره شود، لذا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این خصوص چه پاسخی دارند؟

کریمی قدوسی با یادآوری گفته های مسئولان بانک مرکزی را کمیسیون اقتصاد افزود: به گفته این مسئولان آمریکایی ها تا سقف 80 میلیارد دلار کیفرخواست علیه ایران صادر کرده اند و آنها را یکی پس از دیگری در دادگاه ها مطرح می کنند! تا اموال، ارزها، اوراق و دارایی های ما را مصادره کنند، لذا سوال این است چرا این موضوع توسط دولت و وزارت اقتصاد مدیریت نمی شود در حالی که قرار بود با برجام این مشکل نیز حل شود؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درخصوص موسسه میزان و دیگر تعاونی های اعتباری در استان خراسان گفت: اگر چه در رابطه با حل مشکل صندوق میزان اقداماتی صورت گرفته و جای تشکر دارد، اما صندوق های دیگری در سراسر کشور با مشکل روبرو هستند، لذا باید فساد مالی صورت گرفته در این صندوق ها رسیدگی شود.

سوال اول: حل مشکل سپرده گذاران موسسه میزان / توضیحات وزیر اقتصاد قانع‌کننده بود

کریمی قدوسی در بخش دوم ارائه مطالب خود، پس از استماع توضیحات وزیر اقتصاد درخصوص سوالات مطروحه از سوی وی با تشکر از زحمات طیب نیا و بانک صادرات برای حل مشکل سپرده گذاران موسسه میزان، گفت: مجموع دارایی ها و سپرده های منحل شده در موسسه میزان قابل توجه بود، اما بانک صادرات با تلاش خود توانست خدماتی در پرداخت این هزینه به سپرده گذاران اقدام کند. طبق بررسی ستاد بحران در استان خراسان اگر همه دارایی ها بازمی گشت و دارایی های موسسه میزان محاسبه می شد، باز هم یک رقم قابل توجهی برای بانک صادرات باقی می ماند، هر چند ما اینجا بحث پرداخت سود سپرده های سپرده گذاران میزان نیز مطرح است که این موضوع نیاز به توجه دارد، اما از توضیحات وزیر در خصوص موسسه میزان قانع شدم.

سوال دوم: برجام در حوزه امنیت دارایی های ایران نقض شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از پاسخ های وزیر درخصوص دو سوال دیگر خود قانع نشده است، افزود: آقای طیب نیا مصادره اموال ایران از سوی بانک های آمریکایی را به کل تکذیب کرده و می گویند اصلا چنین مسئله ای وجود ندارد، در حالی که منبع گفته های من گزارش منتشر شده در رسانه های رسمی در تاریخ 22 خرداد 1395 صحبت از مصادره 13 میلیون دلار از دارایی های ایران در دادگاه کانادا بود.

وی نفس سوال خود را درخصوص امنیت دارایی های ایران پس از برجام مطرح کرد و افزود: برجام در این حوزه نقض شده است، چرا که دارایی ها نه تنها بازگردانده نشده اند، بلکه همانجا در دسترس آنها باقی مانده است. در حالی که آنها درصدد مصادره دوباره اموال ایران هستند، به سوال من پاسخ داده نشد، چرا که منظور من مصادره سنگین اموال ایران پس از برجام با دادن هزینه های بسیار در صنعت هسته ای بودیم، لذا از توضیحات آقای طیب نیا در این خصوص قانع نشدم.

سوال سوم: قاچاق کالا افزایش سریع بیکاری و گسترش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد

کریمی قدوسی درخصوص سوال دیگر خود را از وزیر اقتصاد درخصوص مبارزه با قاچاق کالا آنهم از مبادی رسمی و گمرکات مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب در تاریخ 10 تیرماه 1380 جمله ای را فرمودند که امسال در مشهد مقدس آن را تکرار کردند. ایشان فرمودند "با پدیده قاچاق باید به معنای حقیقی کلمه مبارزه شود، چرا که این پدیده به اقتصاد و هویت ملی کشور و همه برنامه ریزی ها آسیب وارد می کند و این موضوع به لحاظ شرعی ممنوع و حرام قطعی است، چرا که موجب فساد می شود". ایشان امسال در مشهد مقدس حرام شرعی و قطعی را در این خصوص مطرح کردند.

وی تصریح کرد: تکرار این سخنان رهبری نشان می دهد اجرای این فتوا بر همگان واجب است و باید برای اجرای این فتوا قدم های انقلابی برداریم، چرا ه تکرار آن پس از 16 سال مبین آن است که برای اجرای آن اقدام درستی صورت نگرفته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: درصد قابل توجهی از مشکلات اقتصادی و تولیدی به مبارزه با قاچاق کالا معطوف شده است، چرا که تعطیلی مطلق تولید را به دنبال دارد. قاچاق به عنوان یک پدیده شوم مطرح نیست، بلکه به عنوان یکی از ارکان طراحی شده در جنگ اقتصادی توسط دشمنان این کشور است. این موضوع افزایش سریع بیکاری را به دنبال داشته و آسیب های اجتماعی را گسترش می دهد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه قاچاق کالا، استقلال اقتصادی کشور و به تبع آن استقلال سیاسی و فرهنگی را تحت الشعاع قرار می دهد، اضافه کرد: این مسئله زمینه بروز ناامنی های فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کرده و همه این موارد حاکمیت ملی را تضعیف می کند. در این شرایط زمینه برای ضربه نظامی دشمن به کشور فراهم می شود، لذا باید به شبکه های مافیایی قاچاق باید همچون رژیم حزب بعث و صدام نگریست، چرا که امروز هم جنگ اقتصادی برای از پای درآوردن نظام اسلامی دنبال می شود.

وی ادامه داد: رزمندگان، مردم، فرماندهان و مدیران با روحیه جهادی فتوای جهاد حضرت امام (ره) را عملیاتی کردند و خطر نفوذ دشمن را در همان ابتدای مرز خنثی و نابود کردند، لذا ضروری است به فتوای ولی امر مسلمین در حوزه قاچاق کالا پس از گذشت بیش از یک دهه عمل شود و متاسفانه شاهدیم دشمن از کانال جنگ اقتصادی تا درون تهران نیز نفوذ کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با صدای رسا به باندهای قاچاق می گویم که "این تو بمیری، از آن تو بمیری ها نیست" و همانطور که ملت در برابر نفوذ نظامی صدام و آمریکا ایستاد، مقابل شما نیز خواهد ایستاد و روزی این فتوا بر کرسی قدرت خواهد نشست.

کریمی قدوسی خطاب به قاچاقچیان کالا با بیان اینکه اگر به دنبال پول هستید، بیایید حاصل زحمات این مردم را صادر کنید، گفت: طبق گزارش رسمی سیستم های امنیتی، اطلاعاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و رصد رسانه ملی در چند سال اخیر؛ گمرک ها، شاهراه‌های کالای قاچاق هستند، لذا قاچاق کالا قابل انکار نیست، در حالی که وزیر اقتصاد می گوید، این قاچاق از مبادی دیگری انجام می شود.

وی با بیان اینکه آیا کوله برها می توانند 25 میلیارد دلار قاچاق کالا داشته باشند، آن هم با کوله؟! گفت: اگر چه مناطق آزاد نیز در این موضوع سهم دارند، اما بیشترین قاچاق از مبادی رسمی و سیستم انجام می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقش دوتابعیتی ها در قاچاق کالا فراموش شده است، در حالی که بسیاری از شرکت های کاغذی در امارات و دبی به ثبت رسیده و ارتباطات آنها با مبادی داخلی موضوع قاچاق کالا را هدایت می کند.

وی با بیان اینکه در 3 دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، وزارت اطلاعات نمایندگان را دعوت و کمیسیون امنیت از قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا بازدید داشت، افزود: طبق گزارشات مستند باند قاچاق کالا توسط وزارت اطلاعات ردگیری شده بود و طبق این گزارش از مغز متفکر قاچاقچیان تا انبارهایشان در تهران شناسایی شده بود، اما رفتن به بازار رضا مشهد و گرفتن یک کیلو نقره از فروشندگان آنها به معنای وجود دست هایی در گم کردن رد قاچاق کالا در کار است و البته مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره مستقیم کرده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا با وجود شناسایی شدن قاچاقچیان در تهران با آنها مبارزه نمی شود، ادامه داد: معتقدم از صفر تا صد مبارزه با قاچاق کالا دست دولت، وزارتخانه ها و رئیس جمهور است. باید پرسید چه دستی در کار است که قاچاق کالا توانسته جوانان و خانواده ها را به خاک سیاه بنشاند؟ چطور می شود با این شواهد و مستندات و مشخص بودن مجاری قاچاق، وزیر اقتصاد بگوید؛ گمرک در این مسئله نقشی ندارد؟ مگر ما دنبال این هستیم، گمرک را به زمین بزنیم؟! بلکه منظور ما این است که باید با مفاسد بزرگ مبارزه کرد.

وی طیب نیا را یکی از وزرای محوری برای مبارزه با قاچاق کالا دانست و افزود: آقای طیب نیا؛ بفرمایید در این مدت چند مدیرکل عزل کرده اید؟ چرا در صورتی که می دانید رئیس گمرک کارآمد نیست، چرا وی را عزل نمی کنید؟ درحالی که برای اجرای این اختیارات قانونی به شما فتوا نیز داده شده است.

کریمی قدوسی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی، در این 4 سال یک سخن از شما برعلیه قاچاق کالا نشنیدیم، در حالی که باید با بازرسی سرزده، گذاشتن دوربین، کمک از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در ایست بازرسی ها و رصد همه و عزل و نصب مدیران نالایق با این آسیب مبارزه می کردید؛ اما همه فریادها را در حالی ولی امر مسلمین زد که این کارها وظیفه شما بود. بخدا قسم این صحبت های من سیاسی نیست. چرا که این سوال ها را یک سال قبل تدوین کرده بودم، پس نگویید در نزدیکی انتخابات به دنبال طرح این سوالات رفته ام.

وی با بیان اینکه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا دیده بانی مبارزه با قاچاق کالا را تغییر دهند، موضوع را به سمت بازار و کسبه متدین سوق دادند، تصریح کرد: گفتند مبارزه با قاچاق کالا را باید اتاق بازرگانی و اتاق اصناف دنبال کند، اما این آدرس غلط است. چرا آمار و آدرس غلط می دهید؟ در حالی که آقا فرمودند آمار قاچاق 15 میلیارد دلار است و طبق گزارش رسمی واردات کشور در سال گذشته 41 میلیارد دلار بوده است. در حالی که واردات در سه محور کالاهای سرمایه ای، کالاهای مصرفی و کالاهای واسطه ای تقسیم می شود؛ اگر کالاهای سرمایه ای را کنار بگذاریم، رقم 15 میلیارد دلار برای دو بخش دیگر سرسام آور است، ضمن آنکه 160 هزار میلیارد تومان که باید صرف تولید می شد، در پای قاچاق کالا و واردات بی رویه ذبح شد و دولت همچنان می گوید برای راه انداختن تولید پول ندارم!

کریمی قدوسی ادامه داد: دولت در حالی می گوید به دلیل نداشتن اعتبار باید برای انجام کارهای تولیدی از سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد که در حال حاضر 160 هزار میلیارد تومان در سال گذشته بدون آنکه بانک ها بخواهند تسهیلات بدهند، به پای قاچاق صرف شد، اما اگر این پول به چرخه اقتصادی و تولیدی کشور بازگردد، رکود و مشکلات مردم خواهد شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما به عنوان یکی از سه وزیر عضو کمیسیون ماده یک در بحث تعرفه ها هستید و سوال از شما این است که سال گذشته برای تعرفه ها چه کردید؟ در حالی که جلسه و پیغام گذاشتند در سال انتخابات دست به تعرفه ها نزنید. ترامپ دیوانه پس از نشستن بر مسند ریاست جمهوری طبق تعریف برنامه اقتصادی اش برای آمریکا تعرفه کالاهای چینی را از 20 درصد به 35 درصد افزایش داد و معتقد است باید از کالاهای آمریکایی حمایت شود تا بیکاری ریشه کن شود، حال چرا چنین اتفاقی در کشور ما نمی افتد؟ دست چه کسانی پشت صحنه قرار دارد؟ 

وی تصریح کرد: معاملات مشکوک 25 تا 30 هزار میلیاردی در 3 بانک دولتی، 4 بانک خصوصی و 3 صرافی بزرگ در قاچاق کالا نقش داشتند و به صراحت از نقش حسین فریدون در معاملات مشکوکی که به تازگی صورت گرفته سخن می گویم. در حالی که سال گذشته هزار صرافی غیرمجاز تاسیس و به میزان 15 میلیارد دلار قاچاق کالا صورت گرفته است. کدام سیستم بانکی این 15 میلیارد دلار قاچاق را جابجا می کند؟

بنابراین گزارش کریمی قدوسی در  سخنان خود به اسامی برخی از دولتمردان اشاره کرد که با تذکر علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روبرو شد و وی تاکید کرد: نمی توان اسامی افراد را تا قبل از محرز شدن جرمشان بیاورد و این کار خلاف قانون است.

کریمی قدوسی توضیح داد: من مسئولیت این مسئله را می پذیرم، چرا که سوال قانونی من است و تمام اقداماتم را در چارچوب قانون انجام می دهم و بار اولم نیست که اسم افراد را می برم چرا که در دفاع از ارزش های انقلاب هیچ خط قرمزی جز قانون و شرع مقدس و اخلاق برای خودم قائل نیستم و با همه وجودم مقابل این باندها ایستاده و خواهم ایستاد.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: سوال من این است که چگونه 15 میلیارد دلار از کشور برای قاچاق کالا خارج می شود؟ در حالی که پای FATF را به کشور باز می کنید تا سازمان های بین المللی بر گردش اقتصاد ما نظارت داشته باشند؟ چرا در داخل بر روی همین موضوع همین 15 میلیارد دلار تمرکز نکرده تا حساب های آنها بسته شود و پرونده های آنها به دادگاه برسد؟ شما در این موضوع نقش دارید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 612125
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.