وزیر کشور گفت: اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی بومی مناسب برای درمان اقتصاد کشور است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید کرده و همه موظف به اجرای آن هستیم.

به گزارش جماران ، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست شورای اداری استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی که عصر امروز (۱۷ فروردین) در استانداری برگزار شد، موضوع اقتصاد و خصوصا تولید و اشتغال را معضل بزرگ کنونی کشور نامید که باید برای آن چاره اندیشی شود. وی با بیان این که مردم حق دارند به لحاظ معیشت و اشتغال وضعیت مناسبی داشته باشند، گفت: ما به عنوان مدیران نظام وظیفه داریم شرایط را برای اشتغال مردم و بهبود وضعیت معیشت آنان فراهم کنیم.

 

وی بهبود وضعیت اقتصادی را در افزایش اقتدار ملی موثر دانست و گفت: از مولفه‌های مهم اقتدار ملی موضوع اقتصاد است و باید با فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی به سمت اقتصادی پویا و قدرتمند حرکت کنیم.

رحمانی فضلی بر لزوم ایجاد تعادل و توازن در کشور تاکید کرد و با بیان این که در یک حالت عدم توازن در کشور به سر می‌بریم، گفت: وقتی در مناطق مرزی کشور اوضاع اقتصادی نامناسب باشد، مردم مرزدار مهاجرت کرده و مرزها خالی می‌شود که در آن صورت مجبور می‌شویم برای حفظ امنیت، نیروهای نظامی را در مرزها مستقر کنیم که هم هزینه‌های سنگینی دارد و هم امنیتی پایدار شکل نمی‌گیرد. از سوی دیگر وقتی مهاجرت رخ می‌دهد، در شهرهای بزرگ با معضل حاشیه‌نشینی مواجه می‌شویم که بستری برای رشد ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی با بیان این که توزیع منابع و امکانات در کشور به خوبی صورت نگرفته که امروز شاهد ایجاد اختلاف بین استان‌ها به لحاظ شاخص‌های توسعه هستیم، گفت: دولت و مجلس خود را موظف به ایجاد توازن بین مناطق مختلف کشور می‌دانند.

وی به رابطه بین بهبود شرایط اقتصادی و افزایش رضایتمندی مردم اشاره کرد و گفت: اگر نشاط سیاسی و مشارکت بالای سیاسی می‌خواهیم، باید اوضاع اقتصادی مردم مطلوب باشد.

وی اقتصاد مقاومتی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، الگوی بومی مناسبی برای بهبود اوضاع اقتصاد کشور برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و همه موظف به اجرای آن هستیم و در ۲۴ محور سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده‌اند و به نوعی راه را به ما نشان داده‌اند.

وزیر کشور با بیان این که برای تحقق اقتصاد مقاومتی همه مردم باید به صحنه بیایند، عنوان کرد: نباید فعالیت‌های اقتصادی کوچک و خرد را نادیده گرفت زیرا از محل این کارهای کوچک می‌توان اشتغال بالایی ایجاد کرد. البته در کنار این فعالیت‌ها باید با حمایت از کارآفرینان به ایجاد و توسعه واحدهای اقتصادی بزرگ نیز اهتمام داشت.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت و توانمندی‌های داخلی گفت: در کنار این باید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم تلاش و زمینه را برای ورود آنان فراهم کنیم.

وی به وضعیت استان کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: کرمانشاه همه عناصر توسعه از آب و خاک گرفته تا مرز مشترک با عراق و نیروهای انسانی مستعد را در خود دارد. با این وجود از نرخ بیکاری بالای ۲۲ درصدی رنج می‌برد. برای رفع مشکلات اقتصادی استان همه باید وارد عرصه شده و تلاش کنند. در کنار این باید از توان هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی نظیر قرارگاه خاتم و بنیاد مستضعفان هم در این استان استفاده کرد.

رحمانی فضلی با انتقاد از عملکرد استان در بحث جذب سرمایه‌گزاری خارجی گفت: باید ۲۰۰ پروژه آماده که مجوزهای آن اخذ شده باشد در استان برای معرفی به سرمایه گذاران وجود داشته باشد.

وی با بیان این که تنها با تکیه بر منابع بودجه عمومی و بانک‌ها نمی‌توان کارها را در استان پیش برد، گفت: باید از محل‌های مختلف کار تجهیز منابع صورت گیرد و استاندار این استان چند نفر را به عنوان مشاور تامین مالی انتخاب کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.