رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: آنچه امام(ره) در معماری نظام جمهوری اسلامی مدنظر داشت، مثلثی با اضلاع ملت، دولت و دین مبین اسلام بود.

سید مصطفی میرسلیم

به گزارش جماران به نقل از حزب موتلفه اسلامی، همزمان با سالروز ۱۲ فروردین سید مصطفی میرسلیم به همراه جمعی از اعضای شورای مرکزی و هیات اجرایی حزب موتلفه اسلامی با حضور در حرم امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

 

میرسلیم در این مراسم با بیان اینکه امام خمینی(ره) به دو رکن دولت و ملت اعتقادی بسیار داشت، گفت: امام(ره) در ابتدای پیروزی انقلاب با توجه به اقتداری که در میان مردم داشت به تشکیل دولت مبادرت کرد اما از آنجایی که به رای و نظر ملت اهمیت ویژه‌ای می‌داد، دولت مذکور را «دولت موقت» نامید.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: امام(ره) مهمترین وظیفه دولت موقت را تعیین تکلیف نظام حکومتی با برگزاری یک همه‌پرسی قرار داد. خیلی ها در آن زمان فکر می‌کردند تصمیم شخص امام(ره) برای تعیین تکلیف سرنوشت نظام ایران کفایت می‌کند اما اعتقاد امام(ره) این نبود؛ ایشان معتقد بود همانطور که مردم با مشارکت خودشان این انقلاب را پیروز کردند، باید تکلیف نوع حکومت را هم برای این نظام مشخص کنند.

وی ادامه داد: در آن مقطع که دولت موقت باید همه پرسی را برگزار می‌کرد، لازم بود تا قانونی برای آن تدوین و تنظیم می‌شد؛ به همین منظور شورای انقلاب قانون همه پرسی را تصویب کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در آن زمان درباره اینکه چه چیزی به همه‌پرسی گذاشته شود، در مجامع و محافل گوناگون سیاسی بحث‌های زیادی انجام گرفت. عده‌ای اعتقاد داشتند درباره جمهوری بودن این نظام همه پرسی برگزار شود و برخی دیگر می‌گفتند بگوییم جمهوری خلق و دولت موقت هم به جمهوری دموکراتیک اسلامی معتقد بود.

میرسلیم اظهار کرد: وقتی به امام(ره) مراجعه شد، ایشان فرمودند «نظر شخصی من جمهوری اسلامی است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر؛ البته مردم می‌توانند نظر خود را نفیا و اثباتا اعلام کنند»

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: پس از آماده شدن برگه های همه‌پرسی، مطابق نظر امام(ره) مقرر شد کسانی که مخالف جمهوری اسلامی هستند نظرشان را پشت برگه رای بنویسند.

وی افزود: یک مشکلی در آن زمان وجود داشت مبنی بر اینکه وزارت کشور که مسئول برگزاری همه‌پرسی بود، امکانات اجرایی لازم را در اختیار نداشت زیرا تمام استانداران و فرمانداران طاغوتی بودند که فرار کرده بودند و دولت موقت هم در این زمان کوتاه نتوانسته بود برای کل کشور استاندار و فرماندار انتخاب کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مطابق قانون شورای انقلاب بخشی از اقدامات شامل چاپ اوراق رای در مرکز انجام و هیات‌های اجرایی تشکیل شد. ما در این میان برای کمک به دولت موقت و برگزاری هرچه بهتر همه‌پرسی، در حزب جمهوری اسلامی مقدمات کار را فراهم کردیم. این همکاری در وهله اول جنبه ستادی داشت یعنی برای ارسال و جمع آوری اوراق همه‌پرسی ستادی تشکیل دادیم و جنبه دوم همکاری‌مان هم نظارتی بود یعنی مراقب بودیم تا اخلالی در فرآیند همه‌پرسی ایجاد نشود.

میرسلیم گفت: همه پرسی در روز ۱۰ فروردین ماه آغاز شد اما حجم این استقبال آنقدر زیاد بود که ما در برخی مناطق با کمبود اوراق رای مواجه و در پایان همان روز متوجه شدیم که هنوز مردم بسیاری از مناطق و روستاهای کشور نتوانسته‌اند در رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت کنند.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: بدنبال این مساله امام(ره) دستور تمدید ۲۴ ساعته همه پرسی را صادر کردند و بنابراین رفراندوم جمهوری اسلامی طی دو روز انجام گرفت.

وی با اشاره به میزان مشارکت مردم در همه‌پرسی جمهوری اسلامی گفت: بیش از ۹۸ درصد مردم در این رفراندوم مشارکت کردند و از این تعداد ۹۹٫۲ درصد به جمهوری اسلامی «آری» گفتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آنچه امام(ره) در معماری این نظام مدنظر داشت یک مثلث با اضلاع ملت، دولت و دین مبین اسلام بود. ما باید بدانیم که نظیر چنین معماری را بر مبنای اعتقاد راسخ به رای مردم و دین اسلام در جای دیگر سراغ نداریم.

میرسلیم تصریح کرد: بسیاری از انقلاب‌ها که در دوران معاصر شکل گرفت ولی متاسفانه به نتیجه نرسید، بدلیل این بود که از چنین استحکامی در نظریه و اعتقاد برخوردار نبود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.