یک زن ایرانی که با ویزای معتبر وارد آمریکا شده بود توسط ماموران اداره مهاجرت آن کشور زندانی شده است. مقامات محلی ارتباط این اقدام با فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را تکذیب کرده‌اند.
 
به گزارش  جماران، عالیه قندی، شهروند ایرانی برای دیدار با خویشاوندانش وارد فرودگاه بین‌المللی پورتلند، ایالت اورگان شد اما ماموران اداره مهاجرت او را مورد پرسش قرار دادند و سرانجام بازداشت کردند.
 
لیلا قندی، خواهر عالیه که با همسر و فرزندانش مقیم آمریکاست، گفته است که در حالیکه در فرودگاه منتظر استقبال از خواهرش بود، ماموران گمرک با او تماس تلفنی گرفتند و سئوالاتی را مطرح کردند. ظاهرا منظور آنان از طرح این سئوالات این بود که مشخص شود که آیا عالیه قندی که با ویزای معتبر وارد آمریکا شده بود قصد دارد به طور دایم در این کشور اقامت کند.
 
وی افزوده است که بعدا مطلع شد که ماموران به عالیه قندی اجازه ورود نداده‌اند و قصد دارند او را به ایران بازگردانند.
 
ظاهرا به توصیه وکلای مهاجرت، عالیه قندی گفت که در صورت بازگشت به ایران ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و در نتیجه، ماموران گمرک از اخراج او خودداری کرده و در عوض، او را به بازداشتگاه فرستادند.
 
به نوشته یک رسانه محلی، اظهارات خانم قندی در مورد مشکلات احتمالی در صورت اخراج از آمریکا، پرونده او را عملا به یک پرونده درخواست پناهجویی تبدیل کرده که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. تا پایان رسیدگی نیز ممکن است خانم قندی در بازداشتگاه مهاجرتی بماند.
 
این منبع خبری به نقل از سخنگوی اداره گمرگ و حفاظت مرزی پورتلند گفته است که ویزای ورود به آمریکا تضمین کننده ورود به این کشور نیست بلکه "به معنی در زدن و خواستن اجازه ورود است." وی گفته است که شهروند هر کشوری ممکن است به دلایل گوناگون "غیرقابل ورود" به آمریکا تشخیص داده شود. ابتلای به بیماری، سابقه کیفری، دلایل امنیتی، امکان اقامت غیرقانونی، ناکافی بودن مدارک و نظایر اینها را از جمله دلایل جلوگیری از ورود افراد دارای ویزای معتبر است.
 
این مقام محلی در عین حال تاکید داشته که برخورد با خانم قندی با فرمان اجرایی نشده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، در ممانعت از ورود شهروندان چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران ارتباطی ندارد. پس از صدور اولین فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا، اعتراضاتی نسبت به ممنوعیت ورود شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان در نقاط مختلف آمریکا، از جمله در برابر فرودگاه پورتلند، برگزار شد.
 
وکیل مهاجرت انجمن دفاع از حقوق مدنی گفته است که اینگونه رفتار با کسی که ویزای معتبر دارد کم سابقه و غیرمنصفانه است. وی افزوده است که درخواست ورود خانم قندی حالا عملا به پرونده درخواست پناهندگی تبدیل شده و رسیدگی به آن ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه به طول انجامد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 601506
  • منبع: عصر ایران
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.