روسیه استفاده گروه تروریستی داعش ار مواد شیمیایی علیه ساکنان موصل را که به مصدوم شدن شماری از غیرنظامیان منجر شد، نگران کننده خواند.

به گزارش جماران، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: از گزارش های کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی در باره موارد استفاده داعش از مواد شیمیایی مسموم کننده علیه ساکنان شهر موصل به شدت نگران شده ایم.
پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه به نقل از سخنان زاخارووا نوشت: از تصمیم دولت عراق برای درخواست از سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی برای کمک به تحقیقات در باره موارد استفاده تروریست ها از این تسلیحات در موصل استقبال می کنیم.
وی ادامه داد: این مساله به ویژه با توجه به اینکه آزمایشگاه شیمیایی دانشگاه موصل مدتی طولانی تحت کنترل جنگجویان داعشی قرار داشت، اهمیت فراوان دارد و روسیه قبلا بارها در این مورد هشدار داده بود. 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: جنایت اخیر تروریست های داعشی در عراق با استفاده از مواد شیمیایی ازجمله علیه غیرنظامیان را نشانه این واقعیت می دانیم که مساله دامنه دار شده است. 
وی افزود: هیچ شکی نداریم که تروریست های داعشی، جبهه النصره، سازمان های افراط گرا و برخی گروههای معارض مسلح سوری نه فقط مواد شیمیایی در شرایط خانگی همچون کلر تولید می کنند، بلکه اصول ساخت سلاح های شیمایی را نیز فرا گرفته اند. 
زاخارووا گفت: بیش از دو سال است که در سازمان های بین المللی و نخست شورای امنیت در مورد خطر تروریسم شیمیایی هشدار داده ایم و باز هم بر ضرورت پاسخ مناسب به این تهدیدها از طرف جامعه جهانی تاکید می کنیم.
وی افزود: اما شرکای غربی هر بار که این مساله مطرح می شود، سکوت می کنند و خواسته های ما را نادیده می گیرند. چقدر باید حملات شیمیایی تکرار شود تا برای پاسخ دادن آماده شوند. 
زاخارووا گفت: امیدواریم این پرسش توام با کنایه و صرفا صوری نباشد و به آن پاسخ مناسب داده شود. متاسفانه پیش بینی ها و نگرانی های ما درست بود و تروریسم شیمیایی در منطقه خاورمیانه گسترش می یابد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که برخی کشورهای غربی با سیاسی کردن مساله کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، مانع انجام مبارزه موثر با تروریسم شیمیایی می شوند.
زاخارووا گفته بود: مسکو در سال های اخیر بارها از جامعه جهانی خواسته است، برای هماهنگی اقدام ها با هدف مبارزه با تروریسم اقدام های لازم صورت گیرد و حتی همراه پکن پیشنهاد تصویب قطعنامه ای را در این مورد به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.
این مقام روسی در مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا اظهار کرد: متاسفانه سیاسی شدن این مساله و تشدید روحیه ضدسوری برخی کشورهای به اصطلاح دوست سوریه، امکان تصویب قطعنامه مقابله با این تهدید را گرفته است.
وی همچنین با انتقاد از مواضع کشورهای غربی در مساله بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه و خودداری از محکوم کردن تروریست ها، ادامه داد: رویکرد کنونی بر خلاف عقل سلیم و منطق است، زیرا غرب به تلاش های خود برای مقصر دانستن دولت سوریه در موارد بکارگیری سلاح شیمیایی در این کشور ادامه می دهد.
زاخارووا افزود: با وجود اینکه مقام های عراقی و ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا اعلام کرده اند، مراکز تولید سلاح شیمیایی متعلق به داعش در عراق را یافته اند و حتی می توان برای دریافت اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کرد، تلاش ها برای مقصر نشان دادن دولت سوریه همچنان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: نظامیان و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس اطلاعات بیشتری در مورد سلاح شیمیایی در عراق دارند و این کشورها با نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، هزاران گلوله شیمیایی ارتش عراق را بدون کنترل نابود کردند. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.