استاندار خوزستان با اشاره به اعتراضات برخی کشاورزان نسبت به کاشت نهال در اراضی دارای حق‌آبه در قالب طرح مقابله با ریزگردها گفت: در اراضی دارای حق‌آبه که در آنها کشت و زرع صورت می‌گیرد، هیچ نهالی کاشته نمی‌شود.

به گزارش جماران، غلامرضا شریعتی با اشاره به بازدید صبح امروز خود از آخرین وضعیت اجرایی طرح مقابله با ریزگردها در سویسه اظهار کرد: امروز از کانال‌های آبرسانی که برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها در بخش سویسه انجام می‌شد بازدیدی داشتیم. این طرح، کار بسیار عظیمی است و به تعبیر برخی از افرادی که سابقه حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی را داشتند در زمان جنگ و پس از آن نیز کاری به این گستردگی و عظمت انجام نشده است.

وی تصریح کرد: 110 دستگاه بیل میکانیکی و 290 ماشین سنگین دیگر در اجرای این طرح به کارگیری می‌شود. در حال احداث کانال انتقال آب جهت آبرسانی به نهال‌های کاشته شده هستیم و حتی در برخی نقاط، عرض این کانال به 50 متر می‌رسد و به تعبیری نوعی رودخانه است تا آب را به کانون‌های ریزگرد منتقل کنیم و از این آب برای آبیاری نهال‌های کاشته شده در این کانون‌ها استفاده شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود کانال انتقال آبی که هم‌اکنون برای آبرسانی به کانون‌های ریزگرد جهت آبیاری نهال‌ها در حال حفر است، 80 هزار هکتار از این کانون‌ها را پوشش دهد یعنی این کانال، آبیاری نهال‌هایی که امسال و سال 96 کاشته می‌شوند را پوشش خواهد داد.

شریعتی با اشاره به حل اختلاف میان موسسه جهاد نصر و اداره‌کل شیلات خوزستان در رابطه با طرح مقابله با ریزگردها در خصوص اعتراضات اخیر برخی کشاورزان به این طرح گفت: مسیر کامل انتقال آب را 4 کیلومتر افزایش داده‌ایم تا مشکلی برای اراضی کشاورزان ایجاد نشود. همچنین کانال آبرسانی جدیدی برای کشاورزان احداث شده است تا آب مورد نیاز برای این کشاورزان تامین و آنها راضی شوند.

وی در رابطه با کاشت نهال در اراضی دارای حق‌آبه در قالب طرح مقابله با ریزگردها تصریح کرد: اصلا در اراضی دارای حق‌آبه که در این اراضی کشت و زرع صورت می‌گیرد، هیچ نهالی کاشته نمی‌شود. در قالب این طرح در اراضی و زمین‌هایی نهال کاشته خواهد شد که تماما شوره‌زار و کانون گرد و خاک هستند. اگر فردی نیز اسناد این اراضی را در اختیار داشته باشد ما برای این فرد نهال‌ها را خواهیم کاشت و بعدها به او تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: حتی آن دسته از کشاورزانی که در اراضی مورد نظر، حق ریشه دارند و یا صاحب عرفی هستند نیز پس از نهال کاری در این اراضی، اراضی را به آنها تحویل می‌دهیم. اصرار نداریم که این اراضی حتما برای ما باشد و تنها می‌خواهیم که کانون‌های ریزگرد مهار شوند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: تا 20 فروردین ماه سال 96، 8 هزار هکتار و تا پایان سال 96 نیز 42 هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد در خوزستان در قالب مقابله با گرد و غبار مهار خواهند شد و در  350 هزار هکتار دیگر در طول برنامه ششم توسعه عملیات‌های لازم انجام می‌شود.

شریعتی افزود: مقابله و مهار یک میلیون هکتار اراضی استان که مستعد تبدیل به کانون گرد و خاک هستند نیز در برنامه بلندمدت قرار خواهد گرفت.

در حاشیه عملیات کاشت نهال توسط وزیر کشاورزی در 24 اسفندماه در اهواز، جمعی از روستاییان جنوب اهواز نسبت به کشت نهال در اراضی کشاورزی شخصی خود اعتراض و اعلام کردند که این اراضی دارای حق‌آبه هستند و جهاد کشاورزی مجاز به کاشت نهال در این اراضی نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.