رئیس دفتر سابق کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، با بیان اینکه سخنان ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریکا بیشتر برای مصرف داخلی این کشور و طرفدارنش است، احتمال برخورد نظامی آمریکا را با ایران در خلیج فارس و سوریه ضعیف دانست.

به گزارش جماران، سرهنگ لری ویلکرسون امروز (یکشنبه) درباره سیاست نظامی دولت دونالد ترامپ در خلیج فارس و خاورمیانه گفت، هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فردی غیر قابل پیش بینی است، اما تیم نظامی وی، راهبرد چرخش به سوی شرق آسیا و اقیانوس هند را ادامه خواهند داد. 
وی افزود، با این حال به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در واشنگتن، حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه تداوم می یابد تا فشار نظامی علیه ایران ادامه یابد. 
ویلکرسون در پاسخ به اینکه آیا تهدیدهای خصمانه دونالد ترامپ علیه تهران می تواند زمینه ساز اقدام نظامی در خلیج فارس شود، گفت: بیشتر گفته های رئیس جمهوری ترامپ، جنبه شعاری دارد و از منظر راهبردی بیشتر آنها اساسا سطحی است. از این رو به نظر من حرف های او کم و بیش شبیه حرف های رئیس جمهوری سابق ایران است که برای مصرف داخلی و طرفدارانش بیان می شد. برای همین لزوما حرف های ترامپ را همیشه نباید جدی انگاشت.
دیپلمات پیشین آمریکایی درباره اعمال تحریک آمیز ناوگان آمریکا و انگلیس در تنگه هرمز و خلیج فارس گفت، به دلیل اینکه عملکرد نیروهای دریایی آمریکایی و ایرانی حرفه ای بوده است، احتمال برخورد نظامی در خلیج فارس میان نیروهای دریایی دو طرف ضعیف است.
ویلکرسون تاکید کرد که راهبرد نظامی آمریکا تمرکز بر شمال شرق آسیا و اقیانوس هند است تا قدرت چین را مهار کند، 'با این حال دو عامل فشارهای اسرائیل و ادامه حمایت ایران از مقاومت فلسطینی، دولت آمریکا را ناگزیر به حضور نظامی در خلیج فارس و شرق مدیترانه خواهد کرد'.

**ویلکرسون: اسرائیل فاقد هرگونه ارزش راهبردی برای آمریکاستت
این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه گفت و گوی خود با ایرنا، رژیم صهیونیستی را فاقد هر گونه ارزش راهبردی برای ایالات متحده دانست و گفت: در واقع اسرائیل دارای جنبه های منفی بسیاری برای آمریکاست که تنها به واسطه روابط تاریخی با جامعه یهودیان اسرائیل و نفوذ لابی صهیونیستی، حمایت کنگره و کاخ سفید از آن متوقف نمی شود. 
وی افزود که اسرائیل توسط 22 کشور عرب و ایران محاصره شده است و از لحاظ نظامی و راهبردی حمایت و حفظ آن چیزی جز دردسر نیست. هر چند به دلیل وزن لابی صهیونیستی و پیوند تاریخی جامعه یهودیان دو کشور، حمایت سیاسی آمریکا از آن متوقف نخواهد شد.
رئیس دفتر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا درباره تصمیم دولت ترامپ برای گسیل 2500 سرباز آمریکایی به خاک کویت گفت: ایالات متحده فهمیده است که در دوران پساداعش، قدرت چانه زنی در مذاکرات سیاسی آینده را ندارد. برای همین تصمیم به اعزام نیرو به خاورمیانه گرفته است تا در مذاکرات سیاسی آتی، قدرت چانه زنی خود را با ترکیه، ایران، روسیه، عراق و سوریه و کردها تضمین کند. 
ویلکرسون در باره اعزام تفنگداران دریایی آمریکا به سوریه گفت که این کار در راستای بهبود موقعیت سیاسی آمریکا در مذاکرات سیاسی بر سر آینده سوریه انجام می شود.
وی گفت امیدوار است که این موضوع به برخورد با ایران و روسیه در خاک سوریه منجر نشود. 
دیپلمات آمریکایی سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را درباره حضور نظامی ایران در بلندی های جولان سوریه، نگران کننده خواند و گفت که امیدوار است که تصمیم عاقلانه مانع از برخورد نظامی در سوریه شود. 
کالین لوتر پاول شصت و پنجمین وزیر امور خارجه آمریکا از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ در دوران جرج بوش پسر بود. پاول با گرفتن مقام وزارت امور خارجه به بالاترین مقام رسمی دولتی تا آن زمان به یک 'آفریقایی-آمریکایی' رسیده بود، دست یافت. 
پاول از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ مشاور امنیت ملی و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود.
لری ویلکرسون 71 ساله، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا نیز مسئول دفتر کالین پاول در دوران تصدی وی بر وزارت امور خارجه آمریکا بود. 
وی مامور بررسی اطلاعات سیا در مورد عراق بود و ناتوانی وی در تشخیص اشتباه بودن این اطلاعات به در گرفتن جنگ میان عراق و آمریکا و متحدینش منجر شد. ویلکرسون پس از پایان خدمت در دولت با پشیمانی از این عملکرد خود تبدیل به منتقد جنگ عراق شد.
ویلکرسون در مصاحبه ای در سال 2015، ایران را دمکراتیکترین کشور منطقه خلیج فارس دانست.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.