مقامات قضایی ایالت هاوایی از قضات فدرال خواسته اند که فرمان جنجالی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه 6 کشور شامل ایران ، سوریه ، یمن ، سومالی ، سودان و لیبی را لغو کند.

به گزارش جماران، ترامپ بعد از ناکامی در فرمان اولی که از سوی دادگاه استیناف لغو شد، روز دوشنبه 16 اسفند فرمان اجرایی جدیدی را صادر کرد که براساس آن ویزای شهروندان شش کشور مسلمان از جمله ایران به مدت 90 روز به حالت تعلیق درآمد. 
در فرمان جدید نام عراق حذف شد.
رسانه ها به نقل از نیویورک تایمز نوشتند: دادستان های ایالت هاوایی در درخواست خود گفته اند با این که عراق در فرمان اجرایی ترامپ حذف شده اما باز منع ورود مسلمانان در فرمان جدید مطرح شده و به این ترتیب، خلاف قانون است.
ترامپ پیشتر روز جمعه 8 بهمن در فرمانی به طور موقت صدور هرگونه ویزا برای شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی را به مدت 90 روز تعلیق درآورد و این فرمان اعتراض هایی را در آمریکا در پی داشت. حتی سرپرست دادستانی کل آمریکا برکنار شد.
یک هفته بعد از صدور فرمان اجرایی، جمعه 15 بهمن قاضی فدرال جیمز روبارت در شهر سیاتل واشنگتن به شکایت وکلای ایالت رسیدگی کرد و ایالت مینه سوتا نیز به این شکایت پیوست.
با رای این قاضی فرمان اجرایی ترامپ لغو و همه محدودیت های فرمان اجرایی برداشته شد. 
با شکایت وزارت دادگستری ترامپ، دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو فرمان اجرایی را بررسی کرد و روز پنجشنبه 21 بهمن رای قاضی روبارت را مورد تایید قرار داد و این رای به معنی ادامه تعلیق فرمان اجرایی ترامپ شد.
در پی رد فرمان اولی ، ترامپ از ادامه دعوا در دیوان عالی منصرف شد و اعلام کرد که فرمان اجرایی جدیدی را صادر می کند.
اکنون برخی نهادهای مدنی و نمایندگان حزب رقیب معتقدند که فرمانجدید هیچ فرقی با فرمان اولی ندارد و مخالف قوانین حقوق بشری و نقض دموکراسی است. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.