رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کشور در شرایط کنونی از بلوغ عقلانی در سطوح مختلف برخوردار شده است، گفت: بسیاری از مشاجرات اقتصادی و سیاسی گذشته که بعضا ناهنجار نیز بودند امروز در کشور مشاهده نمی شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امشب (چهارشنبه، 18 اسفند ماه) با حضور در جلسه شورای اداری سمنان با بیان اینکه بسیاری از گزارش‌های ارائه شده توسط استاندار و نمایندگان این استان باعث خرسندی بود، گفت: همدلی و همگرایی بین حکمرانان استان سمنان برای پیشرفت کشور مفید است؛ ضمن آن که مسئولان قوه قضاییه نیز پیگیر هستند سرمایه‌گذاری ها در استان با پشتیبانی این قوه صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل کشور حجم زیادی سرمایه‌گذاری عمرانی است؛ این در حالی است که منابع کافی برای تحقق پروژه‌های زخمی عمرانی وجود ندارد و اجمالا بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی زخمی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه ها در شرایط فعلی حدود 40 الی 50 سال زمان نیاز دارد، افزود: احکام متعددی مبنی بر اینکه دولت این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، وجود دارد؛ اما بیان نشده این واگذاری به چه صورت باشد. البته مدیران از ترس حرف و حدیث های این واگذاری ها چندان رغبتی به انجام این کار ندارند.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: امسال ساز و کاری را در نظر گرفته‌ایم که اجازه دهد طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی با این شرط که 25 درصد را خود این بخش تقبل کند، صورت بگیرد؛ البته 20 درصد را از بخش طرح های عمرانی دریافت و 40 درصد را نیز بانک‌ها به این پروژه وام بدهند.

وجود بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  رویکرد واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی علاوه بر امکان تکمیل طرح ها و پروژه های ناقص می تواند مقدار زیادی از نقدینگی کشور را سامان دهد؛ چرا که بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که بهتر است به سمت پروژه‌ها عمرانی رود و این امر موجب آبادانی کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیران محلی ریز مشکلات را بهتر از مدیران کشوری درک می‌کنند، تصریح کرد: به دلیل همین ظرفیت در میان مدیران میانی  تلاش کردیم امکان و قدرت بیشتری را در اختیار شوراهای برنامه‌ریزی استان قرار دهیم زیرا نمایندگان استانی بهتر می‌توانند مسائل مرتبط با استان خود را حلاجی کنند.

3 میلیارد دلار از سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری در ایران از آن یکی از استان‌ها شده است

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه پس از توافق هسته ای حدود 9 میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری شده است، ضمن توصیه به مدیران گفت: یکی از استان‌ها توانسته است 3 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری را برای خود جذب کند؛ در همین راستا باید توجه شود که  از این فرصت‌ها در استان خود نهایت بهره برداری را داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:کشور ایران دارای منابع نفت و گاز بسیاری است؛ از این رو ذخایر معدنی کمتر مورد توجه قرارمی‌گیرند و در قانون برنامه ششم مصوبات خوبی برای استخراج معادن تدوین شده  تا این منابع به سوددهی و ثروت برای کشور منجر شوند؛ لذا مدیران استانی باید تلاش کنند این قوانین اجرایی شود.

وی  با بیان اینکه روستاهای بسیاری در کشور با امکانات کامل وجود دارند اما به دلیل عدم چرخه اقتصادی مطلوب خالی از سکنه شده اند، گفت: باید برای روستاها فرصت اشتغال و منابع درآمدی ایجاد شود. به همین دلیل دولت در برنامه ششم موظف است در حواشی روستاها سرمایه گذاری کرده تا جوانان تنها متکی به کشاورزی نباشند.

دکتر لاریجانی همچنین پیشنهاد داد: استانداری‌ها ستاد و گروه‌هایی را ایجاد و طی آن با تعریف شناسنامه برای هر استان، ظرفیت‌ها و مزیت‌های شهرها را مشخص کنند تا در این صورت مشخص شود مثلا در یک بازه زمانی 5 ساله چه اقداماتی صورت گیرد تا روستاها دارای بازده اقتصادی شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آبرسانی به روستاها مورد توجه مجلس بوده به همین دلیل موضوع را با رهبری مطرح و ایشان اذن برداشت از صندوق توسعه را برای حل مشکل در این مسئله داده‌اند، گفت: حدود 990 هزار میلیارد تومان برای حل مشکل آبرسانی و ایجاد آبیاری نوین در روستاها از محل صندوق توسعه ملی اختصاص دادیم.

وی آینده کشور را امیدوارکننده دانست و گفت: معتقدم از گردنه های مهمی عبور کرده‌ایم و علاوه بر برخورداری از نعمت رهبری هوشمند، کشور از یک بلوغ عقلانی در سطوح مختلف برخوردار شده است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: بسیاری از مشاجرات اقتصادی و سیاسی گذشته که بعضا ناهنجار نیز بودند؛ امروز در کشور مشاهده نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین توضیح داد: اوایل انقلاب گروهی چپ و گروهی راست بودند اما خوشبختانه امروز این وضع را نمی بینیم چرا که همه افرادی که گرایش چپ داشتند می گویند اقتصاد باید رقابتی و مردمی شود.

وی با بیان اینکه زمانی مشاجرات سیاسی بی در و دروازه در کشور بود که الان کمتر شده است، گفت: در گذشته حتی در نوع سیاست‌های کشور در منطقه اختلاف دیده می شد اما اکنون در میان همه تفکرات و احزاب وفاق وجود دارد؛ که این مهم برای توسعه کشور بسیار مهم است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برای گروه‌های مختلف فکری جا افتاده که اولویت اول کشور مسائل اقتصادی است، گفت: با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و منابع موجود باید به آینده کشور امیدوار باشیم البته این مهم به همت ما نیز بستگی دارد ضمن آنکه باید حواشی ایران را در سطح ملی و منطقه‌ای کاهش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه رفتارهای گستاخانه‌ای در رابطه با ایران در سطوح بین‌المللی دیده می شود اما با توجه به رفتارهای مناسبی که ایران در پیش گرفته از این مسائل نیز عبور خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: یکی از برنامه‌های مجلس در سال آینده ایجاد فرصت برای نمایندگان هر استان به منظور تشریح وضعیت، ظرفیت‌ها و چالش‌‌های پیش روی استان آنها است تا در زمان تصمیم گیری برای کل کشور تحلیل روشنی از وضعیت استان ها پیش روی نمایندگان باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 588579
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.