معاون اروپا-آمریکای وزیر امور خارجه از تماس وکلای بانک مرکزی ایران با وکلای شرکت لوکزامبورگی درباره توقیف یک میلیارد و 600 میلیون دلار خبر داد و گفت: این پول در دوران تحریم در اروپا بوده و به آن دسترسی نداشتیم.

معاون اروپا-آمریکای وزیر امور خارجه از تماس وکلای بانک مرکزی ایران با وکلای شرکت لوکزامبورگی درباره توقیف یک میلیارد و 600 میلیون دلار خبر داد و گفت: این پول در دوران تحریم در اروپا بوده و به آن دسترسی نداشتیم.

به گزارش جماران، مجید تخت روانچی در حاشیه نشست «با آقای ترامپ چه کنیم» در گفت وگو با خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا در موضوعات منطقه ای از جمله سوریه فعال است و ما در مذاکراتی که با اروپایی‌ها داریم چه در قالب اتحادیه اروپا و روابط دوجانبه، سوریه و بقیه بحث های منطقه ای را مورد بررسی قرار می دهیم.
وی درباره بلوکه شدن یک میلیارد و 600 میلیون دلار ایران در لوکزامبورگ نیز اظهار داشت: این پول متعلق به بانک مرکزی است و در زمان تحریم‌ها در اروپا بوده و به دلیل تحریم‌ها، امکان این وجود نداشته که ما به آن دسترسی داشته باشیم.
معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: در آن فاصله قبل از مذاکرات برجام هم کسانی که بالاخره در جهت ضدیت با ایران فعالیت می کنند، در خود آمریکا و خارج از این کشور تلاش کردند این مصوبه که در داخل آمریکا بوده و از دید ما کاملا غیر عادلانه و بی مبنا است، به خارج از این کشور تعمیم دهند.
وی با اشاره به اینکه این موضوع قبل از اینکه مذاکرات برجام شروع شود، اتفاق افتاده است، گفت: این مبلغ در اروپا است و هیچ تحول جدیدی نیست، وکلای بانک مرکزی با وکلای شرکت لوکزامبورگی در تماس هستند و در حال انجام مشورت‌های لازم هستند تا بتوانیم به این پول دسترسی داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ممکن است سیاست های ترامپ ضد ایران منجر به جنگ شود، گفت: این ها خودشان هم می دانند که با جمهوری اسلامی ایران نمی توانند با این ادبیات صحبت و ایجاد رعب و وحشت کنند.
معاون وزیر امور خارجه افزود: تجربه بیش از 30 سال نشان داده تهدید، ارعاب و حرف های تند و بی پایه اثر معکوس دارد. ممکن است در مورد برخی کشورها اثر داشته باشد ولی در مورد ملت ایران اثر معکوس دارد و اصلا فکرمان را مشغول این خبر نمی کنیم.
تخت روانچی در خصوص روابط ایران با کشورهای خاشیه خلیج فارس هم گفت: به روابط با برادرمانمان در خلیج فارس خوشبین هستیم اگرچه اختلاف نظرهایی هم داریم ولی فکر می کنیم با گفت گو می توانیم مشکلات را حل کنیم. 
وی یادآور شد: وزیر خارجه کویت به ایران سفری داشت و بعد از آن پیامی از طرف امیر کویت آورد. رئیس جمهوری سفری به آن کشور داشت. این نوع گفت گوها و رفت و آمدها در تفاهم بیشتر موثر است و برای رسیدن به درکی که مشکلات منطقه را خودشان حل کنند. 
 

اگر از منافع برجام منتفع نشویم معادله به هم می خورد

معاون وزیر امور خارجه، ترجیح ایران را اجرای برجام دانست اما گفت: اگر طرف مقابل بخواهد طوری عمل کند که منافعی برای ما متصور نباشد، معادله به هم می خورد.

به گزارش جماران، مجید تخت روانچی روز سه شنبه در نشست «با آمریکای ترامپ چه کنیم»، افزود: علاقه مند نیستیم به آن سمت برویم ولی برنامه ریزی های خود را داریم و امیدواریم به این مرحله نرسیم. هیات نظارت به آن رسیدگی می کند که در اجرا چه وضعیتی خواهیم داشت و انتخاب ما چیست.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما هم در ملاقات های خصوصی و هم در بیان عمومی تاکید کردیم که ترجیح ما اجرای برجام است اما طبیعتا انتخاب خود را داریم. 
تخت روانچی افزود: این طور نبوده که رویکرد دولت های مختلف آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران سینوسی باشد. طبیعتا سیاست های روسای جمهوری با یکدیگر متفاوت است اما تفاوت 180 درجه ای ندارد.
وی اضافه کرد: قطعا ترجیح ما در مورد برجام این است که برجام ادامه پیدا کند، ما به تعهدات خود عمل کردیم و گزارشات مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است اما طرف مقابل حداقل آمریکایی ها و برخی از اروپایی ها همانطور که آقای دکتر ظریف گفتند، خست به خرج دادند و آن طور که باید تعهدات خود را اجرا نکردند.
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: تعریف نقض برجام مشخص است، اگر این نقض فاحش باشد، نشان می دهد که مسیر چه باید باشد و در برجام هم دیده شده است. اگر نقض نباشد و بخواهد برجام اجرا شود، چیزی به نام اجرای سختگیرانه نداریم.
تخت روانچی اضافه کرد: تنها صفتی که در متن برجام آمده است، اجرای موفقیت آمیز برجام است و اگر اجرای موفقیت آمیز را نداشته باشیم در واقع اجرا غیر موفقیت آمیز است که به سمت نقض برجام می رود.
وی تصریح کرد: اگر ما از منافع برجام منتفع نشویم، معادله بهم می خورد و اگر به آن سمت برویم انتخاب های مختلفی داریم. هیات نظارت به آن رسیدگی می کند که در اجرا چه وضعیتی خواهیم داشت و انتخاب ما چیست.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما هم در ملاقات های خصوصی و هم در بیان عمومی تاکید کردیم که ترجیح ما اجرای برجام است اما اگر طرف مقابل بخواهد طوری عمل کند که منافعی برای ما متصور نباشد طبیعتا انتخاب خود را داریم. علاقه مند نیستیم به آن سمت برویم ولی برنامه ریزی های خود را داریم و امیدواریم به این مرحله نرسیم.
تخت روانچی تصریح کرد: اروپایی ها هم در بیانات عمومی و مواضع رسمی و هم در ملاقات ها بر اجرای دقیق و موفقیت آمیز برجام تاکید دارند حتی بعد از ملاقات با مقامات آمریکایی مواضع خود را تکرار کردند. در آینده نزدیک هم مشخص می شود موضع آمریکا چه خواهد بود.
پایه های سست منع ورود شهروندان 6 کشور اسلامی به آمریکا
تخت روانچی درباره دستور جدید رییس جمهوری آمریکا و منع ورود شهروندان 6 کشور اسلامی به آمریکا نیز گفت: این دستور از دید ما کاملا مردود است و پایه های آن سست است. کشورهایی که شهروندان آن در عملیات تروریستی در آمریکا مشارکت داشته اند در لیست نیستند. 
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: از بعد حقوقی اصل کار قابل اعتنا نیست ولی اینکه چرا اسم ما در لیست است و اسم کشور دیگر نیست به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان دلایل سیاسی را در آن غیر دخیل دانست.
تخت روانچی اضافه کرد: دستور اجرایی صادر شده اشاره می کند به اینکه دولت عراق در مبارزه با تروریسم با آمریکا همکاری کرده است و اسم آن از لیست بیرون آمده است. طبیعی است ایران با آمریکا همکاری نداشته و نخواهد داشت و مقایسه دو کشور مقایسه دقیقی نیست. 
وی در پاسخ به این که اقدام متقابل ما در خصوص دستور جدید چه خواهد بود، گفت: بعد از صدور دستور رییس جمهوری آمریکا بیانیه ای دادیم و اعلام کردیم که اقدام متقابل می کنیم. تصمیمی که گرفته شده هنوز جاری است، یک استثنا در این زمینه وجود داشت، به دلیل توقفی که در آن دستور ایجاد شد به دلایل ورزشی و در مورد تیم کشتی آمریکا اجازه ورود داده شد. 
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: نیازی به تصمیم جدید نیست و تصمیم قبلی پابرجاست.

آمادگی نیروهای مسلح یک اصل است
تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خبر برخورد قایق های ایرانی با ناو آمریکایی نیز گفت: در این خصوص باید مسئولین نظامی اظهار نظر کنند که این اتفاق افتاده است یا خیر ولی باید تاکید کنم که نیروهای مسلح ما در آب های اطراف کشور فعالیت می کنند و از آن سوی دنیا نیامده اند.
وی تصریح کرد: به عنوان یک اصل نیروهای مسلح ما باید آمادگی کامل داشته باشند، هم چنان که دارند.
معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: اتفاقی که در 50 روز اخیر در انتخابت امریکا افتاد تحولی عمده ای بود که کسی انتظار آن را نداشت. این مساله در سیاست داخلی و خارجی آمریکا همچنان ادامه دارد؛ البته هنوز برای قضاوت زود است.
تخت روانچی افزود: هنوز 50 روز از ریاست جمهوری ترامپ گذشته و معمولا عملکرد روسای جمهوری را در 100 روز ارزیابی می کنند و نمی توان گفت جهت گیری سیاست داخلی و خارجی ترامپ چگونه می تواند باشد.
وی تاکید کرد: نکته دوم این است که شخص رییس جمهوری آمریکا تجربه کار سیاسی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی نداشته است و این هم باید مورد توجه قرار گیرد.

آشفتگی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: چیزی که مشخص است، آشفتگی است که در سیاست داخلی و خارجی آمریکا مشاهده می شود. علامت های ضد و نقیضی مشاهده می کنیم که فرمان اجرایی برای هفت کشور، از جمله این مواضع است که با چالش مواجه شد.
تخت روانچی یادآور شد: فرمان جدیدی که دیشب برای 6 کشور صادر شد، توسط برخی اعضای کنگره و جامعه مدنی آمریکا به چالش کشیده شد. یا تعبیر تروریسم رادیکال اسلامی که استفاده می کند حتی در کابینه امنیتی وی تاکید دارند چنین واژه هایی درست نیست.
وی با اشاره به شعارهای که ترامپ در دوره انتخابات در خصوص مسائل مختلف همچون ناتو، چین، روسیه یا در مورد جابجایی سفارت آمریکا در فلسطین، علامت های ضد و نقیضی مشاهده می شود، ممکن است کسی بگوید این ها کاملا هدایت شده است. به نظر نمی رسد این قدر به دقت تنظیم شده باشد و این علامت های ضد و نقیض کاملا حساب شده باشد بلکه اینها حکایت از آشفتگی دارد که در عرصه ساست خارجی کاملا مشهود است. 
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: حتی قبل از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا دنیا به این نتیجه رسیده بود که بالاخره جامعه جهانی نمی تواند توسط یک کشور هر چقدر قدرتمند، هدایت شود و این امر، خود را در دوره اوباما هم نشان داده بود.

 

تحولات آمریکا جهان را به سمت بازتعریف مناسبات برده است
وی خاطرنشان کرد: ترامپ در زمان انتخابات صحبت هایی کرد که تابو شکنی بود، بحث هایی مثل تقلب در انتخابات آمریکا و یا دروغگو خطاب کردن رسانه ها که برای جامعه آمریکا مقدس هستند و متهم کردن رییس جمهور قبلی به استراق سمع و همه اینها در مناسبات سیاسی تاثیر گذار است. تخت روانچی افزود: رویکرد ساختار شکنانه ترامپ در عرصه بین المللی آثار خود را داشته و باعث شده برخی از کشورها دنبال بازتعریف نقش خود در جامعه بین المللی باشند که شاید به این موضوع پرداخته نمی شود و باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: در این موقعیت بین المللی فرصت مناسبی است که کشورها نقش خود را پیدا کنند. در اروپا شاهد هستیم که کشورها تلاش کرده و یارگیری می کنند. در واقع به خاطر نگرانی از این وضعیت برخی از کشورها تلاش می کنند به هم نزدیک شده و حرکت جدیدی آغاز کنند.

ایران از معادلات منطقه ای حذف شدنی نیست
تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در منطقه استراتژیک قرار گرفته و حکومت مردمی دارد و به یاری خداوند متعال و تلاش شبانه روزی نیروهای نظامی و انتظامی امنیت و ثبات دارد که در منطقه بی نظیر است.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: از سویی دیگر ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی و جمعیت جوان و با استعداد ما هم بر کسی پوشیده نیست و یکی از حوزه هایی که اروپایی ها علاقه مند هستند با ما کار کنند، همکاری های دانشگاهی است و این ناشی از استعدادهای نهفته ای است که در ایران وجود دارد.
تخت روانچی یادآور شد: ممکن است صهیونیست ها یا برخی از کشورهای منطقه تلاش کنند ترامپ را به ضدیت با ایران بکشانند ولی ایا می توانند ایران را از معادلات منطقه حذف کنند؟ پاسخ منفی است چرا که ایران حذف شدنی نیست و خودشان هم می دانند اما به دلایلی فکر می کنند با فشار می توانند جواب بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه زبان تهدید علیه ملت ایران جواب نمی دهد، اظهار داشت: نمونه بارز این امر قبل از مذاکرات هسته ای است که تحریم ها هم جواب نداد. برخی می گویند تحریم ها ایران را پای میز مذاکره کشاند اما واقع امر این است که آن ها احساس کردند که ایران از مرزها عبور کرده و اگر با ایران مذاکره نکنند بیشتر ضرر می کنند وگرنه سال ها تحریم را داشتیم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه اگر سیاست تحریم جواب می داد، آن ها مذاکره را شروع نمی کردند، گفت: ایران با این مشخصات قابل حذف شدن نیست، آن ها تلاش می کنند نقش ما را کم رنگ کنند اما به نتیجه نمی رسند و نباید دچار اشتباه محاسباتی شوند.

تکیه به خارجی ها به ضرر منطقه است
تخت روانچی یادآور شد: واقعیات منطقه نشان می دهد که اگر می خواهند ثبات ایجاد شود، باید از دل منطقه به یک فرمول باثبات برسیم و تکیه به خارجی ها در دراز مدت به ضرر کل منطقه است.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: ما آماده ایم با دوستان منطقه ای گفت وگو کرده و به چالش ها رسیدگی کنیم اما سیاست با حاصل جمع صفر به جایی نخواهد رسید بلکه دخالت همه اطراف ذیربط در منطقه است که می تواند جواب دهد.
تخت روانچی افزود: آنچه که ما پیشنهاد می کنیم این است که به خارجی ها توجه نکنید. اگر مشکل بخواهد حل شود باید در گفت وگو در داخل حل شود و ما این آمادگی را داریم. چالش های زیادی همچون تروریسم در منطقه وجود دارد که حل آن از عهده یک کشور بر نمی آید بلکه باید برای مبارزه با آن کشورهای منطقه دست به دست هم دهند.

در سیاست خارجی ید واحد باشیم
وی با بیان اینکه در این شرایط مهمترین گزینه ما انسجام ملی است، اظهار داشت: انسجام ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گرایشات مختلف در موضوعات مختلف نظرات خود را بیان کنند اما در موضوعات سیاست خارجی باید ید واحده باشیم و به سمتی برویم که اختلاف نظرها در حداقل ممکن باشد.
معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری و رییس جمهوری تاکید کردند از طریق رویکرد یدواحد می توانیم با چالش ها مقابله کنیم.

**برنامه ای برای مذاکره با آمریکا نداریم/آمریکایی ها را قابل اعتماد نمی بینیم
روانچی در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای برجام در منطقه گفت: مدل برجام ویژگی هایی دارد که نمی توان مدل آن را عینا به مسائل دیگر تعمیم داد. 
وی همچنین درباره گفت و گوی مستقیم با آمریکا هم اظهار کرد: چنین چیزی را برای مسائل منطقه ای تصور نمی کنیم و در مساله مبارزه با تروریسم هم برنامه ای برای مذاکره با آمریکایی ها نداریم. 
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: امریکایی ها را به دلایل مختلف همچون نوع رویکردشان به داعش و دیگر سازمان های تروریستی، قابل اعتماد نمی بینیم.
 نشست «با آمریکای ترامپ چه کنیم» با حضور مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه، ناصر هادیان، کیهان برزگر و صادق خرازی کارشناسان مسایل بین الملل به همت دیپلماسی ایرانی در موسسه اطلاعات برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.