وزارت دارایی چین امروز (یکشنبه) اعلام کرد: بودجه دفاعی این کشور برای نخستین بار به یک تریلیون یوآن (145 میلیارد دلار) خواهد رسید.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که در ابتدا در جریان جلسات مربوط به بودجه سالانه چین در پارلمان این کشور رقم دقیق بودجه دفاعی در اسناد علنی ذکر نشده بود.

وزارت دارایی چین اعلام کرده که رقم دقیق این بودجه معادل 1.044 تریلیون یوآن (151 میلیارد دلار) است که از بودجه سال گذشته افزایش هفت درصدی داشته است. این کمترین درصد افزایش بودجه سالانه دفاعی چین در مدت گذشته از قرن بیست و یکم است.

مسئول اطلاع‌رسانی وزارت دارایی چین به آسوشیتدپرس، گفت: رقم دقیق بودجه پیشتر به حدود سه هزار نماینده کنگره ملی خلق چین ابلاغ شده بود اما وی نگفت که چرا این رقم در گزارش بودجه دولت ذکر نشده بود در حالیکه معمولا باید در آن گنجانده شود.

فو یینگ، سخنگوی کنگره چین روز شنبه به خبرنگاران گفته بود که در سال 2017 بودجه دفاعی چین هفت درصد افزایش خواهد یافت. آمریکا و کشورهای دیگر مکررا از چین خواسته‌اند تا شفافیت بیشتری در قبال اهداف برنامه‌های مدرن‌سازی نظامی خود داشته باشد.

این در حالی است که در دو دهه گذشته چین برای پیشبرد برنامه‌اش با درصدهای دو رقمی بودجه نظامی‌اش را افزایش می‌داد.

ناظران می‌گویند به رغم اعلام رسمی این ارقام از سوی چین، افزایش عملی بودجه نظامی خیلی بیشتر است زیرا چین برخی موارد نظیر خرید سلاح از خارج را در بودجه نظامی ذکر نمی‌کند.

رقم مربوط به بودجه دفاعی چین برای سال جاری میلادی در گزارش بودجه منتشر شده در آغاز جلسه سالانه پارلمان این کشور در امروز ذکر نشده بود در حالیکه در سال‌های گذشته این اتفاق می‌افتاد.

در این گزارش آمده بود: ما از تلاش‌ها برای تعمیق اصلاحات در نیروهای مسلح و دفاع ملی چین حمایت خواهیم کرد و هدف‌مان ایجاد نیروهای دفاعی و مسلح قدرتمند و مستحکم است که متناسب با جایگاه بین‌المللی کشور چین و منافع امنیت ملی و توسعه در چین باشد.

همچنین خبرگزاری شینهوای چین نیز این رقم را گزارش نکرد. وزارت دفاع چین به درخواست برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداد.

هنوز مشخص نشده که چرا مقامات چینی این رقم را منتشر نکردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.