یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رفع بحران های ملی، اصولگرایی -اصلاح طلبی نمی شناسد و نیازمند همکاری ملی است.

به گزارش جماران،  سید محمد رضا خاتمی این سخن را در مناظره ای با حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با عنوان دستاوردهای انقلاب ؛ از آرمان 57 تا واقعیت 95 که عصر شنبه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد, اظهار کرد.
خاتمی افزود: ممکن است با دوستان اصولگرایمان از نظر سیاسی اختلاف جدی داشته باشیم و در صحنه های مختلف رقابت کنیم ، اما این مانع از آن نیست که در مسائل عام جامعه نتوانیم باهم صحبت کنیم.
وی ادامه داد: اینکه بعد از 37 سال همه چیزمان از انقلاب است چه پاسخی برای فرزندان و نسل بعد از خود داریم. این کار آسانی است که بگوییم اصلاح طلبان خراب کردند یا اصولگرایان ، اما چیزی که جامعه قضاوت می کند این است که جمهوری اسلامی ایران چه به من داده است.

** مصباحی مقدم: نباید دنیا را علیه خود بی دلیل تحریک کنیم 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: نباید کاری کنیم دنیا علیه ما بی دلیل تحریک شود و نباید برای خوشایند دنیا از اصول خود کوتاه بیائیم. 
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عصر شنبه در مناظره با سید محمدرضا خاتمی فعال سیاسی اصلاح طلب با عنوان (دستاوردهای انقلاب از آرمان 57 تا واقعیت 95) افزود: از جمله اصول ما حمایت از فلسطین و ملت های مظلوم است که از آن کوتاه نمی آییم. 
وی با تاکید بر اینکه نکته که تعادل منافع، مبنا است اظهار داشت: بعنوان مثال می توان به گفت وگو با روسیه در مورد سوریه یا تعامل با چین اشاره کرد. ما می دانیم چین اینگونه نیست که چندان اشتیاقی برای حمایت از ما داشته باشد و همچنین پس از برجام با اروپا تعامل کرده ایم که همه این موارد در راستای منافع ملی است. 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حکومت همراه با رضایت مردم است، در گذشته رضایت مردم 'بیعت' و امروز صندوق رای، همه پرسی و یا راه پیمایی هایی است که به صورت میلیونی برگزار می شود.
مصباحی مقدم گفت: جمهوریت را از اسلامیت جدا نمی دانیم، جمهوریت در اینجا همان مردم سالاری است که اسلام برای آن ارزش قائل شده است. اسلام بدون همراهی، رضایت و در راس بودن مردم، هر حکومتی را بی فایده و ناکام می داند.
وی با اشاره به شعارهای قبل از انقلاب گفت: استقلال آزادی و جمهوری اسلامی شعار ملت بود که مردم نداشته های خود را با آن مطالبه می کردند. امروز استقلال ایران مثال زدنی است. هیچ کشوری در جهان نیست که همچون ایران در برابر استکبار ایستادگی کند.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: استقلال سیاسی و نظامی را به طور صد درصدی داریم اما استقلال اقتصادی، علمی و فرهنگی ما ناقص است.
مصباحی مقدم با بیان اینکه ملت ایران قبل از انقلاب گرفتار استبداد بود ادامه داد: آن زمان ملت از نفوذ ساواک می ترسید اما بعد از انقلاب می بینیم که همه گروه ها تریبون و آزادی بیان دارند و اینطور نیست که صدای کسی شنیده نشود.

- به اصلاح طلبان گفتم ابعاد شعارهایشان را روشن کنند
مصباحی مقدم با اشاره به اینکه برخی آزادی را ولنگاری تصور می کنند، گفت: برخی هنگامی که شعار آزادی سر داده می شد تصور می کردند هر کسی هرطور می خواهد می تواند رفتار کند آن زمان به دوستان اصلاح طلب گفتم ابعاد کلمات و شعارهایی که بیان می کنید را به طور دقیق و درست روشن کنید.
وی درباره متشکل بودن مردم و حزبی بودن آنها افزود: هیات ها خود نوعی تشکل است که گاهی کارکرد سیاسی پیدا می کند، انجمن های متعدد هم خود به نوعی تشکل های مدنی است که آنها را قبول داریم.
مصباحی مقدم گفت: اگر شورای نگهبان تایید شده تا قوانین با قانون اساسی تطبیق داشته باشد براساس قانون اساسی و قوانین عادی است که رای مردم بر آن ناظر است. اگر شورای نگهبان دست به خلاف قانون زد می توان اعتراض کرد. خاطرتان هست دانشجویان در دیدار رهبر معظم انقلاب گفتند می توان از شما انتقاد کرد رهبری فرمودند بله می توانید، وقتی چنین زمینه ای در کشور وجود دارد نمی توان گفت که آزادی در کشور نیست. ممکن است در برخی موارد تنگ نظری هایی باشد، که ما آن را قبول نداریم.
وی گفت: استقلال یعنی یک ملتی خود سرنوشت خود را تعیین کند ما امروز به این استقلال رسیدیم البته آن طور نیست که دور خودمان دیوار بکشیم هرجا که با ما همراهی می شود همراهی می کنیم. گاهی انعطاف از خود نشان دادیم همانطور که در جنگ و برجام انعطاف داشتیم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره آزادی زندگی خصوصی مردم گفت: حکومت دینی نمی تواند نسبت به زندگی دینی مردم بی تفاوت باشد اما اجازه ندارد در زندگی خصوصی مردم ورود کند. حریم خصوصی مردم برای خودشان است البته این به معنی وظیفه نداشتن دولت نسبت به زندگی مردم نیست.

** کاش 10 سال پیش گفت و گو ها را بیشتر می کردیم
مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود گفت: کاش ۱۰ سال پیش گفتگو ها را بیشتر می کردیم.
وی با بیان اینکه نبود احزاب قدرتمند از دو جناح موجب شده که با عدم شایسته سالاری مواجه باشیم. من به وضع موجود منتقدم، مدیریت سیاسی مانع از این است که از تفکرات نخبگان استفاده جامع شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی اقتدار و عزت به ملت داده است اینها چیزهایی است که باید گفت این انقلاب برای ما به ارمغان آورده است.
مصباحی مقدم درباره رای مردم برای تداوم انقلاب گفت: مشارکت بیش از 60 درصد در انتخابات و حضور میلیونی در راهپیمایی ها خود حمایت مردم از نظام است و سابقه نداشته که هر چند سال یک بار رفراندوم برگزار شود.
وی درباره این سخن که کنار گذاشتگان از قدرت به قدرت باز نمی گردند، گفت: چرا ناامید هستید. با شجاعت به میدان بیایید و ابراز پشیمانی کنید نظام حاضر است گذشت کند.
وی خطاب به محمدرضا خاتمی دیگر شرکت کننده در مناظره امروز گفت: در سال 88 شما و جریانتان در برابر قانون مقاومت کردید. اگر جر نمی زدید بزرگترین و شیرین ترین انتخابات انقلاب اسلامی رقم می خورد. 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارزعنوان کرد: ما می خواهیم کسانی که در فتنه حضور داشتند به اشتباه خود اعتراف کنند.

** پادگان نوژه واگذار نشده است
مصباحی مقدم در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره دادن پایگاه نوژه به روسیه گفت: این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و آن هم واگذاری پادگان نبود بلکه محلی برای سوخت گیری و در حقیقت یک عملیات مشترک بود.
وی درباره نگاه ایدئولوژیک به فلسطین گفت: فلسطین اشغال شده و ما نسبت به آن نگاه ایدئولوژیک داریم اما برخی کشورهای منطقه با صهیونیستها در این زمینه همراه هستند. حمله به غزه و فلسطین با اشاره برخی کشورهای عربی بود که می توان گفت غیرت برخی کشورهای عربی نیز بر باد رفته است.
مصباحی مقدم خطاب به دانشجویی که با ادبیات بد سخن گفت، اظهار داشت: باید یادمان باشد اگر به حق مدعی ولایتمداری هستیم رهبر معظم انقلاب مقتدرانه، مودبانه ، حکیمانه و البته قاطعانه با مسایل برخورد می کنند همچون موضعی که در زمینه فتنه گرفتند. قاطعیت سر جای خود محفوظ است اما احترام و ادب نیز ضرورت دارد.
وی همچنین درباره اهمیت به اهل سنت گفت: نظام اسلامی به اهل سنت بهای بسیاری داده است. درحال حاضر تمام مناطق اقلیت نشین در مجلس نماینده دارند و فرمانداران بسیاری در مناطق اهل سنت از بین خود آنها منصوب شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.