به دنبال پیگیری‌های مقامات سازمان میراث فرهنگی، تدفین شهدای گمنام در حریم درجه دو مجموعه جهانی پاسارگاد لغو شد و این دو شهید گرانقدر در کنار آرامگاه سایر شهدای گمنام در تپه موسوم به «نورالشهدا» در نزدیکی شهر سعادت‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد به خاک سپرده شدند.

به گزارش جماران، «آبان پرس» با انتشار این خبر نوشت: مراسم خاک‌سپاری این دو شهید گمنام روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در تپه‌ای که «بوستان شهدای گمنام» نیز نامیده می‌شود، برگزار شد؛ جایی که سال ۱۳۹۳ نیز چند شهید گمنام در آنجا به خاک سپرده شده بودند.

شورای شهر و شهرداری شهر پاسارگاد، پیش‌تر مکانی دیگر را برای تدفین این دو شهید گمنام پیشنهاد داده بودند که در حریم پاسارگاد قرار داشت و مقدمات خاک‌سپاری در این منطقه را انجام داده بودند اما زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث فرهنگی گفته بود: «اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع این اشتباه و بی‌حرمتی به شهدا انجام شده و در حال پیگیری است.»

به گفته احمدی‌پور، تلاش بر این است که «شهدا در محلی متناسب دفن شوند نه در محوطه و حریم بناهای تاریخی.»

این تلاش‌ها روز پنجشنبه به نتیجه رسید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فارس تصمیم گرفت تا این شهدا در «بوستان شهدای گمنام» به خاک سپرده شوند. سرهنگ حمیدرضا گرامی که از دی‌ماه سال جاری به عنوان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس منصوب شده است، در اوایل روی کارآمدن دولت حسن روحانی به عنوان فرماندار شهرستان کازرون در استان فارس منصوب شده بود.

محوطه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه‌ای از آثار باستانی بر جای‌ مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال شیراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

این محوطه شامل بناهای تاریخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

این محوطه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

این نخستین بار نیست که دفن شهدای گمنام در حریم آثار تاریخی خبرساز می‌شود. پیش از این در سال‌های گذشته نیز دفن شهدای گمنام در حریم مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد و حریم ارگ ساسانی شهرستان انار کرمان بحث‌برانگیز شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.