علیرضا شجاع نوری و امیر پوریا باحضور در برنامه «۳۵» زوایای مختلف اسکار فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را بررسی کردند.

به گزارش جماران، برنامه اینترنتی «۳۵ » با محوریت اسکار اصغر فرهادی باحضور علیرضا شجاع نوری و امیر پوریا در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در ابتدای برنامه، فریدون جیرانی پیام اصغر فرهادی در مراسم اسکار را خواند و سپس تاریخچه آغاز این جایزه بیان شد.

در ادامه، شجاع نوری درباره پیام اصغر فرهادی و اهمیت آن گفت: «من از پیام دو حس گرفتم، اول از همه خیلی خوشحال شدم. وقتی هم پیام را شنیدم خیلی لذت بردم و بعد با لایه‌های مختلف آن آشنا شدم و افتخار کردم که یک کارگردان و یک ایرانی این سخنان را گفت.»

پوریا هم دراین باره اضافه کرد: «این پیام به نحوی بود که انگار یک سیاستمدار آن را نوشته بود، معمولا سیاستمداران به سراغ مشاورانی که با هنر توانسته‌اند مردم را با خود همراه کنند، نمی‌روند. ضربی که در پیام آقای فرهادی بود، یک وجه مردمی هم دارد و ترکیبی از نگاه توام به عواطف انسانی همراه با زد و بندهای سیاسی است.»

در ادامه شجاع نوری تاکید کرد: «فرهادی یک سناریو نویس خیلی خوب است و می‌تواند از قبل برای ایجاد یک فضای دراماتیک برنامه‌ریزی داشته باشد، حتی انتخاب نمایندگانش هم جزو این طراحی بود و نسبت به آن هم فکر کرده بود و خوشبختانه یک سمفونی خوب تا آخر نواخته شد.»

جیرانی هم در ادامه از شباهت محمدجواد ظریف و فرهادی گفت و اینکه هر دو در پیام‌هایی مشابه سعی در جهت‌دهی افکار عمومی داشته‌اند.

شجاع نوری درخصوص تاثیری که سینما در جلب افکار عمومی دارد و آغاز این حرکت از سوی عباس کیارستمی با فیلم «خانه دوست کجاست» گفت: «در مراسم اسکار امسال هم از او تقدیر شد و این قاب کامل را زیباتر کرد. او یک فیلسوف بود و در زمان او سینمای ایران زیاد شناخته شده نبود و او این شناخت را او برای سینما به ارمغان آورد.»

پوریا هم درهمین راستا اضافه کرد: «اینکه در مراسم اسکار دربین مشاهیر سینمای جهان از عباس کیارستمی تقدیر می‌شود، ولی در جشنواره فجر ما شاهد بی‌توجهی به این موضوع بودیم، نشان از این دارد که هنوز نفهمیدیم که چه کسی را از دست داده‌ایم.»

او درباره پیام ظریف و این همسویی هنر و سیاست در دولت تدبیر و امید گفت: «فکر می‌کنم دلیل اساسی که به این دولت رای داده شد تغییر چهره زشت و نادرست ایران در جامعه بین‌المللی در چند سال قبل بود و اینکه در آخرین روزهای این دولت این اتفاق می افتد خود مسئله خیلی مهمی است و فقط ابعاد هنری ندارد و نیاز به پاسخگویی به عده ای که می گویند که این جایزه سیاسی است ندارد، چرا که نه؟ این جایزه یک موفقیت ملی است و تنها یک هیجان هنری به حساب نمی‌آید و یک دستاورد مهم برای این دولت هم هست.»

شجاع نوری هم تاکید کرد: «بیاید سکوت نکنیم و این افتخار بزرگ را به هم تبریک بگوییم و عادت کنیم به اینکه در شادی های هم شریک باشیم، اشکالی ندارد که مردم یک روز صبح که از خواب بیدار می شوند خبر خوب بشنوند.»

پوریا اضافه کرد: «خوشبختانه نکته مثبتی که در این پیام‌هایی تبریک بود، هیچ تلاشی برای مال خود کردن این جایزه نبود، درحالیکه درخصوص اسکار قبلی آقای شمقدری جایزه را حاصل لابی‌های خود دانستند و گفتند که فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فجر کشف شده است.»

این منتقد در بخش دیگر برنامه درخصوص رقیب «فروشنده»، فیلم «تونی اردمان» هم گفت: «پیش‌بینی بین این دو فیلم در این مدت خیلی کار سختی بود، اما نکته‌ای که من دوست دارم به بینندگان بگویم این است که این بار اولی نیست که «تونی اردمان» به «فروشنده» می‌بازد، در جشنواره کن هم این اتفاق رخ داد. البته طبیعی است که به دلیل اروپایی بودن جشنواره، خیلی از سینما دوستان ایرانی آن را ندیده باشند. ایده این فیلم درباره یک پیرمردی است که مربی موزیک است و یکسری خل بازی هایی را دوست دارد و رابطه متوسطی با دخترش دارد و به دیدن او می‌رود.»

او همچنین ادامه داد: «نسخه آمریکایی این فیلم هم باحضور جک نیکلسون درحال ساخت است. من می‌خواهم بگویم که نبردن جایزه توسط این فیلم خیلی چیز عجیبی نبوده است، شبهه سیاسی بودن از نظر صادرات فرهنگی ارزش کار را بیشتر می‌کند و به لحاظ کم ارزش کردن کالای هنری کاملا بی‌معنا است.»

شجاع نوری سپس تحلیل خود از فیلم «فروشنده» را بیان کرد: «این کار شماره یک من از میان فیلم های اصغر فرهادی نیست، شاید چون من با او آشنا شدم و وقتی می‌خواهم فیلم او ببینم منتظر یک شاهکار هستم، آنچه در مورد این فیلم تاثیرگذار است آن پیامی است که در پشت این فیلم قرار دارد و احترامی که یه مخالف می‌گذارد، این باعث شده تا فیلم محبوب همه باشد.»

او همچنین گفت: «بهترین انتخاب برای معرفی به اسکار بود و کاراکتر موفق شدن را داشت و به اصطلاح فوتبالی‌ها شخصیت قهرمانی را دارا بود. در ظاهر قضیه اصغر فرهادی خیلی خوشحال است اما فکر می‌کنم اضطراب و استرس خیلی زیادی دارد و با گذشته اش متفاوت شده است و این موقعیت او را سخت می کند. اما نکته ای که هست نباید این موفقیت باعث خودباختگی ما شود و فیلمسازان ما نباید دست از کار بشویند و باید به جایی برسیم که همه این پتانسیل را داشته باشند.»

جیرانی در ادامه از تاثیرات فضای سیاسی حاکم در فیلم های اصغر فرهادی گفت: «به نظر من تاثیر فضای سیاسی هر دوره در فیلم های فرهادی وجود دارد بدون اینکه گل درشت باشد و فیلم هایی که در دولت قبلی ساخته شده اند، کمی مدرنیته ناامید دیده می شود. اما در فیلم «فروشنده» هم این ناامیدی با رنگ و جلوه ای دیگر وجود دارد.»

پوریا درهمین رابطه گفت: «فیلم فرهادی یک حیات انسانی در بستر واقعیت را روایت می کند و این فیلم جدای از پرداختن به انسانیت دارای تم ایرانی است که عکس فیلم «تونی اردمان» است که در نسخه های مختلف می توان آن را ساخت.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 583272
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.