وزیر خارجه پیشین فرانسه و از چهره های سیاسی مطرح این کشور گفت که کشورش مرتکب جنایت‌های هولناکی در الجزایر شده است و باید به این امر اعتراف کند.

به گزارش جماران، برنار کوشنر، یکی از رهبران چپ‌گراهای فرانسه و وزیر خارجه اسبق این کشور در مصاحبه با القدس العربی درخصوص ارزیابی‌اش پیرامون کمپین انتخاباتی کنونی در فرانسه گفت: من بسیار از شخصیت‌های برجسته سیاسی کنونی‌مان احساس سرخوردگی می‌کنم. من بسیار از سطح مناقشه میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ناراضی هستم. برنامه‌های انتخاباتی، پرونده‌های بین المللی مهم را بسته است. فرانسه کشور بزرگی است و تاثیر بین المللی گسترده‌ای دارد اما متاسفانه، به نظر می‌رسد که دیگر شخصیت‌های سیاسی وجود ندارند که بتوانند این مساله را درک کنند. در کمپین انتخاباتی، فقط منافع حزبی برای آنها اولویت دارد.

وی در پاسخ به این که در انتخابات از چه کسی حمایت خواهد کرد، عنوان داشت: متاسفانه شانس پیروزی همراه با مانوئل والس نبود. من معتقدم که امانوئل ماکرون نماینده نسل جدیدی از سیاست‌مداران جوان است. او سیاست مداری است که حامی راست‌گراها یا چپ‌گراها نیست و در نتیجه من به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی رای خواهم داد.

این سیاست مدار فرانسوی که از بنیادگذاران سازمان پزشکان بدون مرز است و در داخل فرانسه و در محافل بین المللی چهره‌ای شناخته شده می‌باشد، درخصوص سخنان ماکرون مبنی بر اینکه "استعمارگری فرانسه در الجزایر یک جنایت جنگی بوده است" و اینکه سیاسیون فرانسه این سخنان را محکوم کردند، گفت: درست است، فرانسه دست به جنایت‌های هولناکی در الجزایر زده است و فرانسه باید به این امر اذعان کند. رخدادهایی صورت گرفته که نمی‌شود آنها را انکار کرد. اما من به نوبه خود این توصیف را رد می‌کنم و معتقدم که ماکرون در بیان مساله‌ای که می‌خواست، موفق عمل نکرد. اگر این لغزش زبانی به دلیل شور بی از حدش نبوده است، باید گفت که این سخنان تلاشی برای جلب نظر فرانسوی‌های الجزایری الاصل بوده است. نمی‌توان با سخنانی که عاقبت آنها در نظر گرفته نمی‌شود، در مورد چنین مسائل حساسی سخن گفت.

وی در خصوص سیاست یک بام و دو هوای فرانسه در این زمینه و قانونی را برای به رسمیت شناختن کشتار ارمنی‌ها تصویب کرد و اینکه همین کار را درخصوص الجزایر نمی‌کند، تصریح کرد: بله این درست است و من با شما در این خصوص هم نظر هستم. فرانسه جسارت اذعان به تمام آن جنایت‌هایی که در مقطع استمارگری مرتکب شده است، ندارد چراکه دولت‌های پی در پی شجاعت کافی برای این امر را نداشته‌اند و اگر این کار را بکنند، یقینا این اقدام به بهبود روابط می‌انجامد و فرزندان نسل سوم و چهارم فرانسوی‌های الجزایری الاصل احساس خواهند کرد که فانسه به سرزمین آبا و اجدادی آنها احترام می‌گذارد. دولت‌های فرانسوی جسارت این را نداشته‌اند که پرونده را کاملا ببندند.

برنار کوشنر درخصوص موضع سیاسی فرانسه در قبال سوریه نیز اظهار کرد: اگر بخواهم به صورت صادقانه صحبت کنم باید بگویم که فرانسه هیچ کاری درخصوص مساله سوریه نکرد و اجازه داد تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آنطور که می‌خواهد با سوریه بازی کند. غرب مردم سوریه را رها کرد. من بر این باورم که غرب در جنایت‌های صورت گرفته در سوریه دست دارد و در قبال رخدادها در این کشور مسئولیت اخلاقی دارد.

وی درخصوص نزاع روسیه و آمریکا در سوریه تصریح کرد: روسیه شروط خود را بر ایالات متحده در دوره اوباما تحمیل کرد. این روسیه است که جنگ را راهبری می‌کند. ما در حال حاضر از انتخابات در سوریه با مشارکت اسد صحبت می‌کنیم. با به قدرت رسیدن ترامپ، فقط تقسیم مناطق نفوذ صورت خواهد گرفت و این امر یقینا به نفع ولادیمیر پوتین خواهد بود که جنگ را به نفع روسیه رهبری می‌کند.

برنار کوشنر درخصوص موضع ترامپ که علنا موضعی خصمانه را علیه اتحادیه اروپا مطرح کرده است، گفت: اتحادیه اروپا به ویژه پس از خروج انگلیس، از بحران واقعی عبور می‌کند. دولت دیوید کامرون اشتباه بزرگی را مرتکب شد چراکه انگلیس یک خشت مهم در بنای اروپا بود. ما در ایجاد یک اتحادیه قدرتمند که نفوذی در صحنه بین‌الملل داشته باشد شکست خوردیم. اظهارات ترامپ نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا از تعامل با وی به صورت شراکت مطلوب عاجز مانده است.

وی درخصوص تلاش فرانسه جهت احیای روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به ویژه پس از برگزاری کنفرانس پاریس اظهار کرد: این مساله‌ای مضحک است، آیا منطقی است که کنفرانس بین المللی با حضور 70 کشور برگزار شود اما دولت اصلی ذی ربط یعنی اسرائیل در آن حضور نیابد. این کنفرانس وقت تلف کردن است چراکه برای فلسطینی‌ها چیزی به ارمغان نمی‌آورد.

وی در پاسخ به اینکه چرا فرانسه رسما کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار کرد: ما خواهان این نیستیم که اوضاع را بحرانی‌تر کنیم. پارلمان فرانسه فلسطین را به رسمیت شناخته است و درصورتی که شرایط مناسب فراهم شود، به رسمیت شناختن فلسطین به صورت رسمی انجام می‌شود.

این مقام فرانسوی در پاسخ به این سوال که چرا پاریس از فشار بر اسرائیل هراس دارد، گفت: چگونه می‌خواهید بر اسرائیل فشار وارد کنید درحالی که اسرائیل یک دولت با نفوذ است و ارتش قدرتمندی دارد. فشار بر اسرائیل فایده‌ای نخواهد داشت. اگر به میز مذاکرات بازگردانده نشوند، نزاع به هیچ وجه پایان نخواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که از حامیان جنگ به عراق بوده است، گفت: من از حمله به عراق حمایت نکردم، بلکه ایده براندازی نظام صدام با اعطای اختیار از سوی سازمان ملل را تایید کردم. من می‌خواستم که صدام با کمترین تلفات ممکن از قدرت کنار رود. نظام صدام دست به جنایت‌ها و اقدامات شنیعی در حق مردم خود زده بود و او یک دیکتاتور و شخص خونریز بود و دست به کشتارهای جمعی علیه کردها و شیعیان زده بود. من از روش برکناری او راضی نیستم. آمریکایی‌ها با منحل کردن ارتش عراق مرتکب اشتباه بزرگی شدند و در حال حاضر مشخص شده است که تعداد زیادی از سرکردگان داعش از افسران برجسته در دوره صدام و از اقلیت‌های سنی هستند که پس از حمله به عراق مورد ظلم واقع شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.