وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های بارز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین انقلاب، امام (ره) و رهبری گفت: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقطه تعادل جریانات سیاسی کشور بود.

به گزارش جماران، علی جنتی عصر چهارشنبه در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت افزود: این دانشمند فرزانه از چنان سعه صدری برخوردار بود که می توانست با همه جریانات، تعامل داشته باشد.
وی اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی شخصیت جامع و فراگیری بود که هرگز در قالب احزاب و سیاست های خاصی نمی گنجید و همیشه ، خود را فراتر از جریانات و پدر جریانات سیاسی می دانست.
جنتی با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی یکی از شخصیت های اسلام شناس، آگاه به زمان، معتقد به فقه و دارای اجتهادی پویا بود، تصریح کرد: این اندیشمند ، سیاست مداری آشنا با تاریخ و جغرافیای ایران و جهان بود.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی تاریخ دنیا و گذشته ایران را مطالعه می کرد و آنقدر به شخصیت هایی مانند امیرکبیر عشق می ورزید که در رابطه با او کتاب نوشت.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی از یاران شناخته شده امام راحل بود، اظهار کرد: او از سال 1341 با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام راحل، از کسانی بود که همواره همراه امام خمینی (ره) بود و از 15 خرداد سال 42 تا پیروزی انقلاب اسلامی نیز در همه صحنه ها حضور داشت.
وی تصریح کرد: این اندیشمند فرزانه از همه مبارزان قبل از انقلاب در داخل و خارج کشور حمایت می کرد و به لحاظ معنوی ، راه را به آنها نشان می داد و خانواده های آنان نیز از حمایت ها و کمک های او بهره مند می شدند.
جنتی در ادامه سخنانش ، با بیان ویژگی های یار دیرین انقلاب، امام (ره) و رهبری خاطر نشان کرد: او سیاستمداری هوشمند، روشن بین و دولتمرد توانا برای اداره کشور بود؛ کسی که پس از انقلاب اسلامی بلافاصله به عنوان عضو شورای انقلاب از سوی امام راحل منصوب شد.
وی با بیان اقدامات مرحوم آیت الله هاشمی و اجرای طرح های موفق در کشور تصریح کرد: پایه و اساس ایجاد سدها برای مهار آب ها، ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، تقویت صنعت هسته ای ، هوا فضا و نانوتکنولوژی از جمله اقداماتی است که با فکر او شکل گرفت.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب سند چشم انداز 20 ساله کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی در سیاست خارجی برنامه داشت و تعامل سازنده با جهان، در این سند اشاره شده است.
وی با بیان اینکه گفتمان اعتدال را آیت الله هاشمی رفسنجانی پایه گذاری کرد، افزود: او در شرایطی که جریانات سیاسی دچار افراط و تفریط بودند ، منطق اعتدال را پایه گذاری کرد.
جنتی مرحوم آیت الله هاشمی را جزء استوانه های نظام اسلامی دانست و یادآور شد: او اهل توکل بر خدا بود و مشکلات نمی توانست او را از پای درآورد.
وی با بیان اینکه این اندیشمند فرزانه هرگز با امام (ره) و رهبری زاویه نداشت، تصریح کرد: بارها تاکید می کرد که انقلاب و رهبری خط قرمز ماست و در این زمینه با هیچ چیز دیگری حاضر به معامله نیست.
وی بیان داشت: فکر و اندیشه مرحوم آیت الله هاشمی زنده است؛ هر چند که او اکنون در میان ما نیست، اما ما باید همان گفتمان اعتدال، فکر سازندگی، ارتباط و تعامل سازنده با دنیا را دنبال کنیم.
جنتی با اشاره به اتهام های ناروایی که طی سال های اخیر علیه مرحوم آیت الله هاشمی روا شده، گفت: مظلومیت ایشان خیلی بیشتر از مرحوم آیت الله بهشتی بود.
وی بیان داشت: او قبل از انقلاب ثروتمند بود و همه ثروتش را در خدمت انقلاب گذاشت به طوری که ثروتش بعد از انقلاب، کمتر شد و هرچه داشت وقف می کرد.
وی با اشاره به حضور پرشور و گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله هاشمی اظهار کرد: حضور گسترده مردم نشان دهنده این است که اگر کسی برای خدا قدم بردارد، خدا اینگونه به او عزت می دهد.
وی با بیان این که ما نباید شخصیت ها و استوانه های نظام را تخریب کنیم، اظهار کرد: کجای دنیا سراغ دارید که چوب حراج به سرمایه های اجتماعی شان بزنند؟ نباید افراد را با انگ های سیاسی و اخلاقی منزوی کرد و اعتماد عمومی را از بین برد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.