به دنبال قطع برق از ساعت ۴ بامداد امروز و خارج شدن پمپ‌های آب تصفیه‌خانه‌ها و چاه‌های تامین آب شرب، آب‌رسانی در شهرهای خوزستان نیز دچار اخلال شده و هم اکنون آب در شهرهای بزرگ استان قطع است.

به گزارش جماران ، بر اثر بروز گرد و غبار شدید در خوزستان و رطوبت بسیار بالای این استان، هم‌اکنون برق حدود ۹۰ درصد مشترکان در ۱۱ شهر استان خوزستان همچون خرمشهر، آبادان، شادگان و اهواز قطع شده است.

دشت بزرگ مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان در پی قطع برق در برخی شهرهای خوزستان با اشاره به اطلاع رسانی قبلی این شرکت در خصوص پیش بینی ها هواشناسی گفت: در اطلاعیه ای که در تاریخ ۱۹ بهمن ماه صادر شده بود، تصریح شده که امکان وقوع قطعی برق در اثر عملکرد سیستم های حفاظت هوشمند در شرایط نامتعارف آب و هوایی مانند گرد و خاک شدید با غلظت بسیار بالا همچون حادثه اخیر دور از تصور نیست.

وی ادامه داد: باوجود طراحی و ساخت کلیه خطوط و پست‌های انتقال و فوق توزیع شبکه برق استان برای کار در شرایط محیطی با بیشترین حد آلودگی و دما، امکان وقوع قطعی برق در اثر عملکرد سیستم های حفاظت هوشمند در شرایط نامتعارف آب و هوایی مانند گرد و خاک شدید با غلظت بسیار بالا همچون حادثه اخیر دور از تصور نیست.

به گفته مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان در صورتی که سیستم های حفاظت هوشمند عملکرد صحیحی نداشته باشند، امکان گسترش خاموشی ها به سایر نقاط استان و حتی کشور، به دلیل بهم پیوسته بودن شبکه، وجود دارد که در صورت این بروز چنینی شرایطی، خسارت های فراوانی را به بار می آید.

دشت بزرگ یاداور شد: اداره کل هواشناسی خوزستان پیشتر در خصوص وزش بادهای قابل ملاحظه و فعال شدن نسبی کانون گرد و خاک درجنوب شرق اهواز، انتظار برخاستن گرد و خاک محلی وکاهش دید افقی در مناطق مرکزی استان هشدار داده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز مه شدیدی سطح برخی شهرهای استان را پوشانده است، خاطرنشان کرد: در اطلاعیه پیشین برق منطقه ای خوزستان تاکید شده بود  گروه های عملیاتی این شرکت به همراه گروه‌های تعمیراتی شرکت تعمیرات انتقال نیروی خوزستان از زمان بروز طوفان، گرد و غبار بی سابقه و بارندگی اندک روز جمعه مورخ هشت بهمن ماه به صورت شبانه روزی و برنامه ریزی شده درحال رفع اثرات باقی مانده آلودگی روی تجهیزات انتقال و فوق توزیع شبکه برق هستند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک با پیگیری و اقدامات موثر همه مسوولان و دست اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نسبت به اصلاح کانون­های گرد و غبار اقدام لازم صورت پذیرد تا همواره استمرار خدمت­رسانی مراکز زیرساخت از جمله صنعت برق استان امکان پذیر باشد.

 بر اثر تکرار این حادثه در چند روز اخیر، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با همراهی معاونان و مدیران‌عامل توانیر و آبفای کشور بخش آب و برق این وزارتخانه برای رصد و اقدام فوری برای کنترل این بحران عازم استان خوزستان شده است.

در زمان حاضر، علاوه بر گرد و غبار شدید، رطوبت در اهواز حدود ۱۰۰ درصد است و بر اثر اتصال تجهیزات و مقرره‌های برق،  پست‌های انتقال و توزیع وشبکه برق‌رسانی در این شهرها، از مدار خارج شده و تلاش برای برقراری جریان برق در این استان در دست انجام است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.