روزنامه 'جاکارتا پست' اندونزی روز جمعه نوشت که قربانیان دو حادثه تلخ حج در سال گذشته احساس می کنند عربستان سعودی آنها را رها کرده است.

به گزارش جماران ، تارنمای این روزنامه اندونزیایی نوشت: حدود یک سال ونیم پس از بدترین فجایع در تاریخ حج، عربستان سعودی هنوز تعهد خود را نسبت به قربانیان این دو فاجعه از جمله اندونزیایی های کشته و زخمی شده در سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در مکه و فاجعه منا انجام نداده است.
12 شهروند اندونزی، کشوری با بیشترین جمعیت مسلمانان در جهان سال گذشته براثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و سهل انگاری مقام های عربستان سعودی کشته و 49 تن دیگر زخمی شدند.
پادشاه عربستان پس از این فاجعه قول داد یک میلیون ریال سعودی (حدود 266 هزار و 607 دلار) برای جبران خسارت هر قربانی که کشته شده و یا غیرفعال شده بپردازد و کسانی نیز که زخمی شده اند 500 هزار ریال (133 هزار و 303 دلار) خسارت دریافت کنند، اما به نوشته 'جاکارتا پست'، قربانیان تاکنون چیزی دریافت نکرده اند.
اندونزی خرداد ماه امسال نیز از پرداخت نشدن غرامت قربانیان سقوط جرثقیل در مناسک حج سال گذشته به رغم نهایی شدن و تایید گزارش های فنی، ابراز تاسف کرده بود.
براثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در 20 شهریور سال گذشته 107 نفر از جمله 8 زائر ایرانی و 12 زائر اندونزیایی کشته و صدها نفر مجروح شدند.
'ذوالفطری زینی' زائر 58 ساله از 'سولوک' در غرب سوماترا اندونزی که معلم بوده در این حادثه پای راست خود را از دست داد و دست چپ وی فلج شد.
به نوشته 'جاکارتا پست'، این مشکلات مانع فعالیت این معلم در دبیرستان شده و در حال حاضر در تلاش برای پوشش هزینه های پزشکی خود است.
این روزنامه نوشت: این زائر که در حادثه سقوط جرثقیل در مسحدالحرام مصدوم شد از دوم اکتبر سال 2015 تاکنون تمام هزینه های درمانی اش را با استفاده از پس انداز خود پرداخت کرده است و پوشش بیمه ای نیز ندارد.
این مصدوم حادثه تاسف بار در مسجد الحرام که براثر سهل انگاری عربستان سعودی روی داد، گفت که از انتظار خسته شده است و از یک موسسه حقوقی در پادانگ کمک خواسته است و 13 ژانویه (24 دی ماه) شکایتی به سفارت عربستان سعودی در جاکارتا و وزارت امور مذهبی اندونزی ارائه کرده است که تاکنون بدون پاسخ مانده اند.
عربستان سعودی متعهد شده بود همراه با جبران خسارت، وارثان زائران کشته و 49 مصدوم بتوانند مناسک حج را بار دیگر انجام دهند، اما هیچکدام از این تعهدات انجام نشده است.
'روسیدین' سخنگوی وزارت امور مذهبی اندونزی، گفت که این وزارتخانه تلاش کرد برای پرداخت غرامت به دولت عربستان سعودی فشار وارد آورد، اما تاکنون فایده ای به همراه نداشته است.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات در مورد کشته شدگان و مصدومان اندونزیایی سال 2015 به عربستان ارائه شده است، گفت: آخرین پاسخ دریافت شده ما از عربستان این بود که آنها هنوز در حال جمع آوری داده ها از قربانیان در سراسر جهان هستند و غرامت به طور همزمان به همه کشورهای آسیب دیده از جمله اندونزی پرداخت خواهد شد.
این سخنگوی اندونزیایی گفت که دولت این کشور همیشه پادشاهی عربستان را تشویق به عمل به وعده می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.