رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقش آفرینی جمهوری اسلامی در معادلات جهانی و بین المللی گفت: انقلاب اسلامی ایران به برکت خون شهدا، با فداکاری های امام و روحانیت، پس از 38 سال امروز مقتدرتر از هر زمان دیگری در منطقه وعالم اندیشه سیاسی می درخشد.

به گزارش جماران، آیت الله صادق آملی لاریجانی چهارشنبه شب در نشست مجمع طلاب و فضلای حوزه های علمیه در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تفکر ولایت فقیه شالوده نظام فلسفی جمهوری اسلامی است و امروز پس از 38 سال اثرات ولایت را در این نظام به خوبی احساس می کنیم.

وی ادامه داد: اگر محوریت ولایت فقیه در زمام امام راحل و رهبری معظم انقلاب نبود به طور قطع از جمهوری اسلامی نیز خبری نبود و در این فشارها، اختلاف ها و پیچ و خم ها، ولایت فقیه سنگ بنای سکون، آرامش و اطمینان جامعه بوده و امروز هم همین گونه است.

آیت الله املی لاریجانی گفت: اسلام متبلور شده در نظام جمهوری اسلامی را ولی فقیه حفظ کرده و گرنه جنگ ها و اختلاف نظرها نمی گذاشتند باقی بماند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: ولی فقیه در زمان ما است که مسیر انقلاب را از این پیچ و خم ها و گذرگاه های سخت عبور داده است، اگر بخواهیم اسلام حاکم شود باید رکنی باشد که حول آن بچرخد، یادمان باشد برخی کجا را دارند، می زنند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: باید حوزه های علمیه فکر دینی را در جامعه تبلور ببخشند، انقلاب وقتی به پیروزی رسید امام راحل با کمک شاگردان و دلسوزان، فکر نظام اسلامی را طرح و در مقام عمل نیز حکومت اسلامی را به منصه ظهور رساندند و در ادامه حوزه ها نیز باید نیازهای فکری آن را تامین کنند.

*تحلیل انقلاب از دو زاویه داخلی و خارجی

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: مساله انقلاب را باید از دو زاویه داخلی و بین المللی مورد بررسی قرار دادند، یکی تاثیرات درونی و دیگری بیرونی و جهانی است، ما در زمینه شناخت قوت ها، ضعف ها و آثار آن در زندگی، بیشتر نگاه به داخل داریم.

وی افزود: شاید در برخی زمینه ها به اهدافی که برای انقلاب ترسیم شده، نرسیده باشیم چرا که برخی از آنها زمان بر بوده و برخی نیز به خاطر تحریم هایی که دشمنان بر ما تحمیل کردند، محقق نشد.

وی گفت: هر چند سوء مدیریت ها نیز گاهی تاثیر دارد ولی بسیاری از ضعف ها تحمیلی است، چه اندازه جوانان پاک را در دفاع مقدس از دست دادیم؟ ولی با همه وجود وضعیت امروز ما با گذشته قابل مقایسه نیست.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب صدور نفت سه برابر و جمعیت کمتر از یک دوم امروز بود ولی امکانات در کشور با سابق قابل مقایسه نیست.

وی گفت: امروز با همه تحریم ها، تحمیل ها وضعیت کشور چگونه است؟ قبل از انقلاب برخی محققان صنعتی شریف در یک کارخانه استخدام شدند ولی چون کارشناسان غربی و اروپایی بودند به آنها اجازه پیشرفت نمی دادند.

وی ادامه داد: امروز جوانان این کشور در بسیاری از صنایع از جمله نانو تکنولوژِی، در صنعت موشکی در رده های بالا در جهات مهندسی و عملی قرار دارند.

آیت الله املی لاریجانی خاطرنشان کرد: در زمینه پرتاب ماهواره که بخشی از تکنولوژی موشک است تعداد کمی از کشورهای دنیا این را دارند ولی کشور ما به این موفقیت ها دست یافته است.

وی گفت: روحیه استقلال و خودباوری جوانان ما سرمایه بسیار مهمی است و همه چیز را نباید با معیارهای مادی سنجید بلکه خودباوری ریشه بسیاری از پیشرفت ها می باشد.

وی ادامه داد: این انقلاب ملت ایران را از منجلاب های سیاسی، اقتصادی و تحقیر بیرون کشید، کشورهای غربی ما را تحقیر می کردند و در همین کشور چه اندازه پزشک از هند و جای دیگر داشتیم.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز پزشکان ما جزء بهترین متخصص های دنیا هستند و از کشورهای مختلف برای معالجه به ایران می آیند و اگر فشار تحریم که کشورهای ظالم علیه ما به کار می برند، نبود، کشور ما در همه زمینه های دیگر سرآمد بود.

*انقلاب در حوزه خارجی

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی یک مسیر جدیدی را در دنیا باز کرده است، غربی ها مقولاتی مانند سطله غرب را مانند وحی منزل به تمام دنیا صادر می کنند و لیبرال دموکراسی را به عنوان عالی ترین دستاوردهای بشری صادر کرده و می کنند.

وی گفت: وقتی شوروی سابق ازهم فروپاشید برخی صاحب نظران غربی مانند فوکویاما، ادعا کرده بودند که نه فقط یک شوروی از هم پاشید بلکه بشر به یک نقطه بدون بازگشت رسیده و پایان تاریخ را اینگونه تصور می کردند که ایدئولوژی لیبرال دموکراسی همه جا را فراگرفته است.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: طرز تفکر نظام سلطه در دنیا ادعا می کرد ما لیبرال دموکراسی هستیم و همه دنیال باید بپذیرد و بر اساس این تفکر حقوق بشر را به تمام دنیا تحمیل می کنند، از باب اینکه حقوق بشر را به تفسیر خود امری جهانشمول می دانند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در مقابل این امپراطوری عظیم تمدن غرب، قد علم کرد و چه کسی باور می کرد کشوری که این همه تحقیر شده و تحت سلطه بیگانگان بود و کارشناسان غربی همه جا را گرفته و از نظر سیاسی تحت اراده مغرب زمین بود، یکباره به خودباوری و استقلال برسد و بر اساس حاکمیت دین پایه گذاری شود.

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی، اندیشه امام به عنوان یک نظام فکری و فلسفه سیاسی در دنیا مطرح شده است و ابتدا در ایران و بعد الگو برای بسیاری از مسلمانان شد، اساس آن نگاه توحیدی و رجوع به قرآن کریم است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: علما و مراجع تقلید قانون اساسی را بنیان گذاشته و در اصل دوم آوردند که این نظام بر اساس توحید، عدل، اجتهاد پویای فقهای است و کجای دنیا قانون اساسی پیدا می کنید که اینگونه باشد.

وی گفت: انقلاب بر اساس حاکمیت دین بنیانگذاری شده است و قدر این انقلاب تنها زمانی دیده می شود از بیرون به این انقلاب و نظام های سیاسی دیگر کشورها نگاه می کنیم.

وی اظهار داشت: برخی کشورها بر اساس رای مردم و مردمسالاری هستند ولی کاری به ارزش های الهی و حکومت حق ندارند ولی در اصل سوم، دولت و حاکمیت را مسئول ترویج ارزش های اخلاقی و منع از امور منکر می کند.

وی گفت: در کجای کشورهای اسلامی چنین رکن وثیقی در مورد قانون اساسی داریم؟، امام راحل بنیانگذار یک بنای عظیمی شده که راه جدیدی در دنیا بود و آن مردمسالاری دینی است.

آیت الله املی لاریجانی خاطرنشان کرد: ترکیب اراده مردم و ارزش های دینی راه جدیدی بود که امام در انقلاب ایجاد کرده است و مغرب زمین سالها از محوریت خداوند بریده است و اینکه انسان را جای خدا می گذارند فکر می کنند راه را برای پیشرفت بشر بازکردند ولی ما می گوییم شما راه شیطان را بازکردید.

*زیرپاگذاشتن معیارهای اخلاقی در آمریکا

وی تصریح کرد: آخرین حرف های تجدد و مدرنیته این شد که انسان خود ارزش ها را خلق می کند و اکنون وضع غرب به گونه ای شد که رئیس جمهوری در امریکا روی کار آمد که در تمام ایام تبلیغات انتخاباتی چه کردند؟، چه ارزشی را باقی گذاشتند؟و هر فسادی بود به هم نسبت دادند و تمام معیارهای اخلاقی را زیر پا گذاشتند، اخلاقی در کار نیست چون ریشه اخلاق را زدند.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی یک فلسفه سیاسی در دنیا عرضه کرده و این فلسفه برای جهان غرب قابل تحمل نیست، آنچه که غرب را به دشمنی وا می دارد تنها اقتدار نظامی ما نیست، امروز ایران حرف اول را می زند و آنها نمی توانند ما را از محاسبات و معادلات کنار بزنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: آنها با امپراطوی وسیع خود، روزی می گفتند جمهوری اسلامی ساقط می شود ولی امروز می گویند هلال شیعی را باید دریابید.

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: ما روزی فکر می کردیم بحث اندیشه دینی در جوامع افول می کند و سکولاریسم همه جا را می گیرد ولی رغبت به فکر دینی حتی در مغرب زمین هم بسیار زیاد شده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی چنین زلزله ای در جهان فکر و اندیشه ایجاد کرده و هنوز مانده است تا کشورهای مسلمان این اندیشه را عملیاتی کنند، نمی گذارند و نگذاشتند، هر جا که به غربی ها اعتماد شد فساد آنها این رویه را برهم زد.

*وظیفه حوزه در قبال نظام و انقلاب

وی گفت: باید حوزه های علمیه فکر دینی را در جامعه تبلور ببخشند، انقلاب وقتی پیروز شد امام راحل با کمک شاگردان و دلسوزان هم فکر نظام اسلامی را طرح کرده و در مقام عمل حکومت را به منصه ظهور رساندند.

وی ادامه داد: امروز وظیفه ما ادامه این امر است و درمقابل هجمه هایی که به اندیشه حکومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می شود و موانع ایحاد شده از طریق نفوذ و تاثیر سوء در برخی افراد، باید کار کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: امام فکر دینی را بنیان گذاشتند ولی در سخنرانی ها و نامه ای که به منشور روحانیت معروف شد چه اندازه از کسانی که بحث جدایی دین از سیاست را مطرح کرده، ناله می کردند.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: حوزه باید از فکر نظام اسلامی دفاع کند.

وی ادامه داد: ولایت فقیه از میان مجتهدان است، مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهیان، رئیس قوه قضائیه، رئیس دیوان عالی و... باید فقیه باشد و تعداد زیادی از مناصب کشور باید در راس آن فقیه باشد، بنابراین حوزه علمیه برای تحقق انقلاب این مسندها را باید پرکنند، بنابراین رسالت سنگینی بر دوش دارند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه هم در اتقان وادامه فکر نظام اسلامی و تحقق آن نقش اساسی دارد و برای این باید کار کرد و این نیاز به جهاد طولانی دارد، با وضع کنونی نمی توان به آن وضع رسید.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در تار و پود زندگی ما مسلمانان نگاه توحیدی اثر دارد و باعث می شود ما از سلطه های جهانی خائف نباشیم و به هویت خود بازگردیم و بحث حمایت از محرمان و عزت اسلامی را جدی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اسلام و توحید در سیاست خارجی، اقتصاد و حقوق و قضا و... باعث عزت ما است.

این مراسم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.