نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده که برنامه جدیدی برای تحت فشار گذاشتن ایران آغاز کرده است.

به گزارش جماران  به نقل از وب‌سایت گاردین، بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که در دیدارش با ترزا می، همتای بریتانیایی خود در داونینگ‌استریت (محل اقامت نخست‌وزیر بریتانیا) می‌کوشد تا حمایت وی را درباره ایده‌اش مبنی‌بر افزایش فشارها علیه ایران جلب کند.

نتانیاهو در جلسه روز یکشنبه کابینه‌اش گفت که تلاش دارد موضوع ایران به عنوان موضوع اولویت‌دار دیپلماتیک در دیدار با ترزا می و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در واشنگتن مطرح شود.

وی مدعی شد‌ این دیدارها فرصتی خواهد بود تا توافق هسته‌ای با ایران که وی به شدت مخالف آن است، مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

برنامه نتانیاهو برای ایجاد اشتراک نظر با بریتانیا درباره ایران در حالی مطرح شده است که ترزا می طی روزهای اخیر نگرانی بریتانیا درباره اعلام شهرک‌سازی‌های جدید در مناطق اشغالی فلسطین را مطرح کرده است.

وی گفت: «من انتظار دارم که آقای نخست‌وزیر موضع‌مان مبنی‌بر نگرانی فزاینده درباره فعالیت‌هایی که صلح را از بین می‌برد، درک کند.»

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نیز در این‌باره گفته است: «تصمیم اسرائیل مبنی‌بر ساخت 3هزار خانه جدید در مناطق اشغالی کرانه باختری و شرق اورشلیم (بیت المقدس) طبق حقوق بین‌الملل کاملا غیرقانونی و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

او همچنین گفت این شهرک‌سازی‌ها راه‌حل دو دولتی درباره بحران اسرائیل و فلسطین را به حاشیه می‌برد.

کوربین تاکید کرد که نخست‌وزیر بریتانیا باید به نتانیاهو موضع قاطعش در این‌باره که لندن از مردم فلسطین در مقابل این شهرک‌سازی‌ها حمایت می‌کند، اعلام دارد.

این وضغیت به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو برای افزایش فشارها بر ایران در لندن کار ساده‌ای در پیش ندارد. با وجود این، در آمریکا، جایی که دولت جدید این کشور تحریم‌های جدیدی علیه تهران به دلیل آزمایش‌های موشکی اعمال کرده است، ترامپ کار ساده‌تری خواهد داشت.

نتانیاهو تاکید کرده که مهم‌ترین هدفش از این سفر، پرداختن به آن چیزی است که وی آن را «تجاوز مستمر» ایران خوانده است.

او بلافاصله پس از انجام آزمایش موشکی از سوی ایران گفته بود که «من در سفر به آمریکا، تلاش می‌کنم تا علاوه بر مسائل دیگر، این موضوع را مطرح کنم که نیاز است آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به ویژه درباره برنامه موشکی داشته باشد.»

وی سپس با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 مدعی شد: «این توافق نه فقط اسرائیل و آمریکا بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر خطرناک است و الان زمان بررسی مجدد آن فرارسیده است.»

تحرک جدید نتانیاهو برای مقابله با ایران و برجام پس از آن شدت گرفته است که ترامپ و مشاورانش برخلاف اوباما مواضعی ضد ایرانی اتخاذ کرده‌اند. ترامپ در جدیدترین این مواضع در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران را به اجرا درآورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.