به گزارش جماران، آرمان نوشت: همسران سیاستمداران در ایران به ندرت در مرکز صحنه سیاسی در این کشور حضور دارند و اغلب از انظار عمومی دور هستند، ایرانیان بسیار کمی هستند که درباره همسران روسای‌جمهور خود بدانند، عفت مرعشی اما یک استثناست.

المانیتور در تحلیلی با عنوان «قدرتمندترین زن ایران» به بررسی ویژگی‌های عفت مرعشی پیش و پس از آیت‌ا... می‌پردازد. المانیتور می‌نویسد: همسر آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی در یک خانواده برجسته مذهبی به دنیا آمد و یک سال از همسرش کوچک‌تر است. وی در سال ۱۹۵۹ و در سن ۲۳ سالگی با آیت‌ا... ازدواج کرد، زمانی که رئیس‌جمهور آینده ایران تنها یک طلبه جوان بود. مرعشی اما بعدها به یکی از سیاسی‌ترین و برجسته‌ترین همسران روسای‌جمهور ایران تبدیل شد. عفت مرعشی در کتاب خاطرات خود با نام قدم‌به‌قدم با سرو، می‌نویسد: من، عفت مرعشی، همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته، سیاستمدار نامی ایران‌زمین، تربیت‌یافته مکتب اهل‌بیت(ع)، انسان شریف و بزرگوار حضرت آیت‌ا... آشیخ‌اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی هستم. مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول، حادثه ترور همسرم در سال ١٣۵٨ که در نجات معجزه‌وار ایشان صاحب‌نقش بودم و دوم، حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ١٣٨٨ و صحنه‌ رای ‌دادن در حسینیه جماران که جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم به‌وسیله تندرو‌ها شد».

نویسنده در ادامه می‌نویسد: قدرت و جایگاه مرعشی به عنوان یک زن در عرصه زندگی سیاسی در ایران البته تاثیرگذار در پشت صحنه، به نظر می‌رسد بر دختران وی نیز تاثیرگذار بوده است. دخترانش که همانند پسران آیت‌ا...، محسن و مهدی، فعال هستند و هیچ‌گاه در سایه پدرشان زندگی نکردند. علاوه بر این باید گفت فائزه و فاطمه، دختران عفت مرعشی و آیت‌ا...، از برادرانشان در عرصه سیاسی فعال‌تر بودند؛ شاهدی از عدم وجود فضای مردسالارانه در خانه‌هاشمی، و تعجب‌آور نخواهد بود اگر مرعشی مسئولیت ایجاد این‌چنین فضایی در خانه را برعهده داشت. یک مقام آگاه نزدیک به خانواده‌هاشمی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با المانیتور می‌گوید: خانم مرعشی شخصیت دیده‌نشده و پنهانی است که نقش بزرگی در موفقیت آیت‌ا...‌هاشمی ایفا کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از درگذشت ناگهانی ماه گذشته آیت‌ا...‌هاشمی، مرعشی بار دیگر به مرکز توجهات تبدیل شد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که نیم قرن تجربه عفت مرعشی در کنار آیت‌ا...‌هاشمی می‌تواند منجر به آن شود که وی در سال‌های آتی در سیاست فعال‌تر شود. یکی از دیگر منابع نزدیک به خانواده‌هاشمی نیز در این باره می‌گوید: خانم مرعشی ۸۲ ساله است و فکر نمی‌کنم ایشان برنامه‌ای برای حضور در عرصه سیاست داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.