چین پیشتر به مقام های تایوان هشدار داده است از حرکت در مسیر استقلال و زیر پاگذاشتن اصل «یک چین» خودداری ورزند

به گزارش جماران ، یک مقام تایوانی در اظهاراتی که می تواند خشم چین را به دنبال داشته باشد از آمریکا به عنوان متحد طبیعی این جزیره یاد کرد.

با این وصف با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و تاکید وی مبنی بر پایبند نبودن به اصل چین واحد؛ روابط تایوان و چین در کنار مناسبات واشنگتن - پکن به شدت تیره شده است.
سخنان «استانلی کائو» نماینده تایوان در آمریکا، آخرین اظهارات یک مقام تایوانی است که در مراسمی به مناسبت عید بهار چین در این کشور عنوان شد و او از واشنگتن به عنوان متحد طبیعی تایپه نام برد.
خبرگزاری تایوان هم امروز (پنجشنبه) از قول وی آورده است که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا پیش بینی می شود روابط دو طرف بهبود یابد.
این در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توییت های خود از فروش های تسلیحاتی به تایوان در سال های اخیر دفاع کرده و خواستار افزایش سطح روابط شده است.
وی افزود که ارزش هایی چون آزادی بیان،‌ حقوق بشر، آزادی مطبوعات و دمکراسی باعث شده است تا تایوان و آمریکا رابطه نزدیکی داشته باشند.
مقام تایوانی گفت که تایوان و ‌آمریکا می توانند مناسبات خود را در زمینه هایی چون فرهنگ، فناوری، تجارت، گردشگری، آموزش و پرورش و ورزش افزایش دهند.
به نظر می رسد که پس از گفت و گوی تلفنی خانم «تسای اینگ ون» رهبر تایوان با دونالد ترامپ در اواخر سال گذشته میلادی و با توجه به تاکید ترامپ مبنی بر بی توجهی به اصل یک چین، دو طرف در مسیر توسعه مناسبات حرکت می کنند.
این مساله موجب شد تا چین ارتباطات رسمی با تایوان را قطع کرده و به این جزیره نسبت به حرکت در مسیر استقلال هشدار دهد.
در همین حال گزارش ها حاکی است که چین برای افزودن بر فشارهای اقتصادی علیه تایوان مانع سفر شمار زیادی از گردشگران این کشور به این جزیره شده است و آمار نشان می دهد شمار گردشگران چینی در تایوان در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۶ درصد معادل ۶۷۰ هزار نفر کاهش یافته است.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل چین واحد باشد.
چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان یک جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی ازخاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را منتفی ندانسته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.